עונת התרבות בירושלים מעבר לפינה



גם בשנתה הרביעית, מציעה עונת התרבות בירושלים, עם מאות אמנים ויוצרים מתחומים שונים, שלל אירועי תרבות תלויי עיר שמבקשים לייצר אמירה אמנותית, חברתית ואנושית מורכבת

כשאנחנו מתבוננים בה, בירושלים, אנחנו מתהפנטים. אנחנו לא מסוגלים להוריד ממנה את העיניים, לא מפסיקים לגלות בה דברים חדשים ולא מוכנים לחדול מלנסות להכיל את כולה. וככל שאנחנו מסתכלים בה יותר, אנחנו מבינים, שבעצם, אף פעם לא ניתן לראות את התמונה המלאה. שהסיפור המורכב, הפתלתל והאין סופי של העיר המרתקת בעולם הוא סיפור שכותב ומספר את עצמו יום יום, שעה שעה, בצורות שונות ומגוונות.

האמנים, היוצרים והאוצרים בעיר כחבורה ששואבת השראה כבירה מהעיר, מציגים שורה של אירועי תרבות, חלקם מלאי תקווה ואחרים מעוררי מחלוקת, המנסים לאפשר לכולנו התבוננות נוספת על העיר, על האנשים שחיים בה, על האתרים הייחודים שלה וכן, אפילו על עצמנו.

בעונת התרבות 2014 הם מבקשים להתעלות מעל הסטריאוטיפים, הטובים והרעים כאחד, ולהצליח לגעת, ולו לרגע אחד, בנימיה העמוקים ביותר של העיר שאנחנו כל כך אוהבים. אתם, כמובן מוזמנים.

העונה תיפתח השנה עם נקודת מגע (10 ביולי) - מפגש לילי סוער של אמנים, אמנות וקהל במוזיאון ישראל - שכבר הפך למסורת. כשתהיו שם, מוקפים באלפי אנשים שבדיוק כמוכם לוקחים חלק באירוע החד-פעמי זה – תעצרו לרגע. תשתהו. תנו לעצמכם להתבונן רגע על כל מה שקורה סביבכם. האדמה זעה מתחת לרגליים, השמיים מתרגשים ממעל והכל בתנועה מתמדת. מהירה. מנוגדת לחלוטין לאמנות הקפואה.

בשנתה החמישית, נקודת מגע היא לא רק חוויה לילית המארחת עשרות אמנים שונים היוצרים שיחה-דיאלוג-נקודות מגע עם היצירות המוצגות במוזיאון, אלא גם הצעה להתבוננות בדרך, בתנועה ובשינוי שעשה האירוע מתחילתו ועד היום.  בין השאר צפויים שם: פיל מתנפח בגן האמנות, טיפוס לילי לגבהים בלתי נתפסים על מיצב הביג במבו הפראי, קבוצת רקדנים הצפויה לזחול על רצפת המוזיאון, תהלוכת מסיכות בהשתתפות הקהל ועוד ועוד!

מנהלת אמנותית: רננה רז

בין ה-21 ל-27 ביולי אתם מוזמנים לפסטיבל בבית. כאן תוכלו לפתוח דלת ולהיכנס לאירוע תיאטרוני-פרפורמטיבי שנוצר במיוחד עבור המקום בו הוא מוצג. בשנתו הרביעית מציג הפסטיבל שורה של הפקות מקור ייחודיות שמאתגרות את המושג בית, מאירות את היצירה באור חדש וממשיכות להדהד בכם הרבה אחרי שתסגרו את הדלת ותלכו לביתכם. בין היתר תמצאו שם: שתי הפקות מקור שקוראות תיגר על התפיסה המסורתית של תיאטרון, שחקנים וקהל: טוק טוק, יצירה מפתיעה ליחיד, זוג או שלשה שמתרחשת בחדרי בית המלון פרימה רויאל ו-HOUSE, יצירה מאת הבמאי השוויצרי דומיניק הובר שעובדה במיוחד עבור בניין מגורים בשכונה בדרום העיר.

מנהלת אמנותית: דפנה קרון

פסטיבל מתחת להר לאמנות ציבורית חדשה יבקש להשתלב ולהשתלט על המרחב הציבורי של ירושלים בין ה-24 ל-27 ביולי. כמדי שנה, יציע מתחת להר צורות חדשות של התאספות באתרים ציבוריים וישאף להעמיק את המעורבות האזרחית והאמנותית במופעי המדינה. הפעולות של האמנים/אזרחים הבינלאומיים והישראלים המשתתפים השנה במתחת להר מבקשות להצביע ולהשפיע על המהות הפוליטית-דתית-שלטונית של ירושלים ולבטל את הגבולות בין פוליטי לאמנותי.

אחרי שכבר הציג הפקות מקור בכנסת ישראל, הכניס אמנים לפעול בעיריית ירושלים והוביל סיור אמנותי/לימודי ברחבת הכותל בערב ט' באב, ממשיך הפסטיבל להעמיק לתוך מוסדות השלטון המרכזיים של המדינה.

בין היתר צפויים:  הקראת פסק דין בנושא אמנות בבית המשפט העליון, טקס חנוכת תחנת מחאה חדשה וחדישה מול בית ראש הממשלה שעיצבו סטודנטים לעיצוב מבצלאל וסיור מודרך בהר הזיכרון -  מתקומה לשואה.

אוצר: עומר קריגר

 החזית - ירושלים  נגד העולם – בשיתוף עם רדיו תדר ורדיו רעש- האוור הירושלמי- חוזרת גם השנה לשבוע של שידורים, הופעות וחפירות המוקדש כולו לסצנה מוסיקת השוליים (14-10 באוגוסט). בירושלים יצירה עצמאית היא תרופה, לא מותרות, וכשכולם מסביב חולים, היא המדיצינה החזקה, הרועשת והקשוחה ביותר שתמצאו. גם השנה נקים תחנת רדיו זמנית, הפעם במתחם הנסן, וממנה ננסה לשרטט את קווי המתאר של סצינת המוסיקה העכשווית שמתנגנת בעיר, מהיוצרים האינדיבידואלים, דרך הלהקות העקשניות ועד לפאבים שמהווים מעבדות ניסוי תרבותיות ולסצינת הרייבים האלטרנטיביים.

צפו ל: שתי במות מופעים בכל ערב, סדרת סרטים תיעודיים על סצנת המוסיקה בעיר וכמובן הרייב הגדול של השנה (שנזכיר לכם מה הלך במגדל דוד בשנה שעברה?).

מנהלים אמנותיים: גילי לוי ואיתי דראי.

3,876 מ' – בין המזלג לסכין – הוא פרויקט קולינרי שיפגיש בין השפים כאמל השלמון ואסף גרניט, על קו התפר בין מזרח למערב העיר. אחרי תחקיר ממושך, ובמקום שייחשף בהמשך, אנחנו מבקשים להתחקות אחרי "המטבח הירושלמי", או לפחות זה שהמפגש בין השניים יוליד, ולהציע מקום מפגש תרבותי בו האוכל הוא רק חלק מן העניין.  בין ה-20 באוגוסט ל-7 בספטמבר.

3,876 מטרים בדיוק מפרידים בין בתי הילדות של השניים. אסף נולד בשנת 1978 בקטמון הישנה, כאמל נולד שנה אחרי על הר הזיתים. כאמל למד בישול בצורה מסודרת במטבחי עלית בתל אביב ובירדן, אסף למד לבשל בעצמו. לאסף יש חמש מסעדות מצליחות במערב ירושלים, כאמל ניצח על המטבח של "טורקיז", היהלום שבכתר העיר המזרחית. זר או חייזר, שלא שמע מעולם על ירושלים ולא מכיר את הסיפור המורכב והסבוך שלה, יכול היה בקלות לטעות ולראות בהם שני שכנים מצליחים ורגילים לגמרי. אבל הם לא.

3,876 מ' לא מתיימר לגשר על הפער ביניהם. הוא גם לא שואף להנציח אותו, להגדיר אותו, לצאת נגדו או לתעד אותו. הוא מבקש לשים אותו על השולחן. להניח אותו בין הסכין והמזלג. לתחום אותו לגבולות הצלחת. ארוחת הטעימות ששני השפים רוקחים במיוחד עבורכם תהיה ללא ספק המנה העיקרית של הערב, אבל באופן מסוים היא תהיה גם רק המתאבן למפגש הכלל-ירושלמי שנבקש להציע.

הלהבות הגבוהות של ירושלים, הטעמים העזים והברוטליים שהושלכו לתוכה והחמצמצות המתמדת ממצבה הנוכחי יכולים בקלות להכשיל כל מנה. אנחנו לא מתיימרים לנסות לבשל לכם שלום, גם לא מטבח תיכון חדש. אנחנו כן רוצים להציע מקום שבו אפשר לשבת יחד. לאכול משהו, לשתות משהו, ולחלום.

קונספט וניהול אמנותי: איתי מאוטנר | שפים: כאמל השלמון ואסף גרניט

ליווי קולינרי ואמנותי: הדיי עפאים

עונת התרבות תינעל גם השנה עם פסטיבל ירושלים למוסיקה מקודשת (12-9 בספטמבר). הפסטיבל, שחוזר השנה במתכונת מורחבת במיוחד, הוא הרבה יותר מחגיגה של מוסיקה טובה. הוא קריאה שוויונית, ברורה וטהורה לאומות ואמונות כל העולם לבוא אל ירושלים ולחגוג את עצמן. פסיפס המופעים מהעולם ומישראל חוגג ומהדהד את גווניה הרבים של העיר

ומציע חוויה ייחודית שאינה יכולה להתקיים בשום מקום אחר בעולם. אנחנו מזמינים אתכם לחלוק רגעים קטנים של גילוי והתעלות במסע שמתחיל באוזניים ומסתיים בלב. אנחנו מבקשים, ולו לכמה ימים, לנסות ולפרק את החומות הפיזיות של ירושלים, כמו גם את ההפרדות הנסתרות והחשוכות שבלבה, ולהפוך אותם להיכלי שירה, שיח והקשבה.

הנה טעימה קטנה ממה שקורה השנה בפסטיבל: מופע של עזיזה ברהים- ממחנות הפליטים באלג׳יר, דרך לימודי מוזיקה בקובה ועד להשתקעות בברצלונה, עזיזה ברהים היא ללא ספק אחד הקולות העולים במוסיקה של מערב אפריקה. ברהים הפכה כמעט בין לילה לאחד השמות המדוברים בסצנת מוסיקת העולם השנה. היא משלבת בבלוז המדברי השפעות של רוק לצד מוזיקה לטינית וקאטלונית. שיריה עוסקים בקריאה לחופש ולשחרור מולדתה לצד קריאה לזכויות אדם ולעצמאות נשית;

תזמורת שאבאב אל אנדלוס (תזמורת ״הנוער״ האנדלוסית), אנסמבל בן עשרה נגנים המבצעים מוסיקה מרוקאית מסורתית. התזמורת בחרה לארח את הפייטן יליד מרוקו הרב חיים לוק, מבכירי הפייטנים היהודיים בעולם, שיפגיש את הפיוט היהודי עם הניגון המרוקאי-אנדלוסי; מופע של להקת הנשים דבה מהאי מאיוט, שלמה בר והברירה הטבעית, שוטטות לבנה – לילה של הופעות, טכסים ולחשים במגדל דוד, וסיורי עדות בעקבות מקומות מקודשים בעיר.

הודעה מלאה על פסטיבל ירושלים למוסיקה מקודשת תימסר בקרוב.

מנהלים אמנותיים: גיל קרניאל, גיל רון שמע ועמרי שריר.

תמונות באדיבות יח"צ 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה