פרקליט המדינה על יידוי אבנים: "על מציאות קשה נכון להגיב ביד קשה"



פרקליט המדינה פרסם הנחיות העוסקות במדיניות האכיפה בעבירות של יידוי אבנים לדבריו "חלה בשנים האחרונות עליה ניכרת באופן שיטתי במספר עבירות התקיפה והאלימות באמצעות יידוי אבנים. על רקע זה מתעורר צורך בענישה שיהיה בה כדי להלום את חומרת המעשה"

פרקליט המדינה שי ניצן הורה לרשויות אכיפת החוק להחמיר את הענישה על מיידי האבנים. בימים אלה באתר האינטרנט של משרד המשפטים פורסם עדכון להנחיית פרקליט המדינה העוסקת ב"מדיניות האכיפה בעבירות של יידוי אבנים". ההנחיה קובעת קווים מנחים למדיניות התביעה בנושאים הבאים: בחירת העבירות בכתבי האישום, מעצר עד תום ההליכים ומדיניות הענישה.

על פי פרקליט המדינה "תופעת יידוי האבנים לעבר כלי רכב אינה חדשה עמנו, ולרוב חוטאים בה צעירים ואף קטינים. על מציאות קשה זו נכון להגיב ביד קשה, הן כדי לגמול למיידי האבנים נוכח סטייתם מן השורה, והן כדי להרתיע את הרבים. מדובר בעבירות חמורות היוצרות סיכון מוחשי לפגיעה בגוף וברכוש, משבשות את אורח החיים התקין, ומבטאות קריאת תיגר על שלטון החוק. הן קלות לביצוע וקשות לאיתור, לחקירה ולמניעה. פעמים, הן משמשות "כרטיס כניסה" לעולם הפח"ע, שלב ראשוני במדרג פעילות הטרור, ממנו עלולה לצמוח פעילות חבלנית חמורה יותר".

עוד מוסיף פרקליט המדינה "לצד חומרת התופעה, יש ליתן את הדעת אף להתפשטותה. לפי תעודות עובד ציבור של משטרת ישראל, חלה בשנים האחרונות עליה ניכרת באופן שיטתי במספר עבירות התקיפה והאלימות באמצעות יידוי אבנים. על רקע זה, מתעורר צורך בענישה שיהיה בה כדי להלום את חומרת המעשה ולהרתיע משתתפים פוטנציאליים מפני נטילת חלק בעבירות אלה. בד בבד נדרשת בחינה קפדנית של שאלת מעצרם עד לתום ההליכים של הנוטלים חלק בעבירות אלה וקביעת האפשרות לחלופות מעצר במקרים המתאימים לכך".

מטרתה של ההנחיה היא לעצב מדיניות אכיפה אחידה לטיפול בעבירות יידוי אבנים. על מדיניות זו לספק מענה הולם לחומרת העבירות ולסיכון הרב הגלום בהן, ועם זאת להתחשב בפרופיל השכיח של מבצעי העבירות, שפעמים רבות הינם צעירים/קטינים, ללא מעורבות פלילית קודמת.

בהנחיה מודגש, כי בתקופות של מתיחות מוגברת, בהן מתבצעות הפרות סדר בהיקף נרחב, הכוללות לעיתים תכופות יידוי אבנים, הרי שעולה רמת המסוכנות של מבצעי העבירות, ולכן, ככלל, יש להחמיר במדיניות המעצרים בהתאם לצורך השעה, ולהסכים להסתפק בחלופת מעצר רק במקרים חריגים. הכל, תוך לקיחה בחשבון גם של גיל הנאשם. בד בבד, יש להחמיר במדיניות הענישה בהתאם לצורך השעה. כך למשל, יש לשקול לבקש מאסר מאחורי סורג ובריח וקנס אף במקומות שבהם ככלל הפרקליטות אינה מבקשת עונשים אלה; יש לבקש מאסרים לתקופות ארוכות יותר מאלה שמתבקשות בדרך כלל וכו'.

ההנחיה נכתבה בסיועה של פרקליטת מחוז י-ם (פלילי), נורית ליטמן. במחוז זה לבדו מוגשים מידי שנה מאות כתבי אישום בגין אירועי התפרעויות ויידויי אבנים, וכבר מיושמת בו מדיניות להחמרה בבקשות המעצר ובענישה. מתחילת 2015 הגישה פרקליטות מחוז ירושלים מאות כתבי אישום בגין הפרות סדר, רבים מהם נגד קטינים.

אתמול (ג')  נעצרו שלושה קטינים בגין ידויי אבנים לעבר אזרחים בציר מעלה אדומים, שניים מהחשודים כבני 12 הובאו הבוקר להארכת מעצרם בפני כב׳ השופט ירון מינטקביץ בבית משפט השלום בירושלים. כב׳ השופט נעתר לבקשת המשטרה והאריך את מעצרם ב -12 שעות נוספות במטרה לאפשר את המשך חקירתם. החקירה נמשכת וצפויים מעצרים נוספים. 
ראש לשכת חקירות במרחב קדם, רפ״ק משה כהן ״לדאבוני אנו נתקלים במעורבות גוברת של ילדים בהפרת הסדר וביצוע עבירות המסכנות חיים, אנו נמשיך בביצוע חקירה מקצועית וצפויים מעצרים נוספים. חשוב כי ההורים יגלו אחריות כלפי ילדיהם וימנעו התדרדרותם למעגל הפשיעה״.

תמונה: flash 90/ אביר סולטן


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה