דוח המבקר: "בעיית הזיהום בתחנה המרכזית עלולה לגרום נזק בריאות קשה"



לקראת השנה החדשה מפרסם מבקר המדינה דוח על ביקורת בשלטון המקומי, הדו"ח עוסק במכלול סוגיות הקשורות בלב העשייה של השלטון המקומי בישראל. בין הליקויים השונים העיר ירושלים תופסת מקום נכבד בנוגע לזיהום האוויר, הנידף מהאוטובוסים בתחנה המרכזית

דו"ח מבקר המדינה של השופט בדימוס יוסף חיים שפירא שהותר לפרסום חושף ליקויים חמורים בנושאים מערכתיים שונים, בין הנושאים עומד זיהום האוויר בתחנה המרכזית בעיר בראש כאשר נדמה כי ההתרעות בכל הנוגע לזיהום החמור נתקלות באוזניים ערלות

זיהום אוויר בתחנה המרכזית

תחנת האוטובוסים המרכזית בירושלים, שנפתחה בספטמבר 2001, היא מרכז התחבורה הציבורית הראשי של העיר. התחנה ממוקמת במבנה של עשר קומות, ויש לה השפעות סביבתיות ותחבורתיות ניכרות על האזור הסובב אותה.

כידוע התחנה המרכזית שלא כמו רוב התחנות המרכזיות בארץ, כמעט כל מרכיבי התחנה המרכזית בירושלים, לרבות אזור ההמתנה לאוטובוסים הבין-עירוניים וכל רציפי העלייה אליהם, נמצאים בתוך מבנה סגור, ורק רציפי הקווים העירוניים נמצאים מחוצה לו. לפיכך העלייה לאוטובוסים הבין-עירוניים והירידה מהם נעשות בתוך מתחם סגור ולא באוויר הפתוח.

מניתוח נתוני ניטור האוויר שביצע המשרד להגנת הסביבה עולה כי במתחם התחנה יש זיהום אוויר חריג המסוכן לבריאות, שלא נמצא כמותו בשום מקום אחר במדינה.

לפי המבקר "המשרד להגנת הסביבה קבע בהיתר הבנייה וברישיון העסק שהעניקה עיריית ירושלים למקימי התחנה ולמפעיליה דרישות סביבתיות שנועדו, בין היתר, לצמצם את זיהום האוויר בתחנה. מילוי הדרישות הללו היה אמור להבטיח איכות אוויר נאותה בתחנה ובסביבתה. בשנת 2005 התברר למשרד להגנת הסביבה ולעירייה שהתחנה המרכזית לא בדקה כלל את ריכוזי המזהמים במפלס הרציפים ושלא קוימו דרישות נוספות בעלות השפעה ישירה על בריאות הציבור המפורטות ברישיון העסק. אף על פי כן לא נמצא שהעירייה והמשרד להגנת הסביבה נקטו צעדים של ממש בגין הפרת הדרישות הסביבתיות לפני שנת 2010. מאז פתיחת התחנה בספטמבר 2001 לא תפקדה תחנת הניטור הקבועה בה, שנועדה לבדוק את איכות האוויר באזור הסובב אותה. רק במרץ 2012 הוקמה מחדש תחנת הניטור הקבועה והחלה לפעול שוב בעקבות דרישות המשרד להגנת הסביבה".

המבקר מפנה אצבע מאשימה כלפי המשרד להגנת הסביבה ועיריית ירושלים ככאלה שהיו אמורות לאכוף את תפקודה הלקוי של תחנת הניטור אך לא עשו זאת. עוד הוא מוסיף כי העירייה והמשרד להגנת הסביבה התעסקו בלהאשים אחד את השני ובסופו של דבר אף אחת לא מילאה את הסמכויות הנתונות לה.

רק ביולי ובאוגוסט 2011, כעשר שנים לאחר פתיחת התחנה, הציב המשרד להגנת הסביבה לראשונה תחנת ניטור ניידת שלו ברציפי עליית הנוסעים לאוטובוסים ובאזור הירידה מהם.

אף שהמשרד להגנת הסביבה הטיל בנובמבר 2012 עיצום כספי על התחנה המרכזית, על פי הסמכות שניתנה לו בחוק אוויר נקי, בסיוריו בתחנה הוא נוכח לדעת שהפרת כמה מההוראות נמשכת וליקויים שהעלה בעבר עדיין לא תוקנו. למרות זאת עד פברואר 2014, מועד סיום הביקורת, הוא לא נקט פעולות נוספות.

נתוני הזיהום החריגים והבלתי תקינים שנמצאו במדידות שנעשו בתחנה בספטמבר 2013 ובינואר 2014, שנתיים ויותר לאחר שנודע למשרד להגנת הסביבה על זיהום האוויר החריג בתחנה, במקום שהוערך כי איכות האוויר בו עשויה להיות טובה יחסית למקומות אחרים באזור הרציפים, מעידים שבעיית זיהום האוויר בתחנה, שעלולה לגרום נזק בריאותי קשה לנוסעים הרבים הנזקקים לשירותיה, ואולי אף למבקרים במרכז הקניות ולעובדים במבנה, עמדה בעינה ולא נפתרה כלל וכלל.

המבקר דורש מהמשרד להגנת הסביבה ועיריית ירושלים להשתמש בסמכויותיהם על מנת להסדיר בהקדם את הפעלתה התקינה של תחנת ניטור קבועה שתבדוק את איכות האוויר בסביבתה. עוד הוא מוסיף כי "מאחר שיש חשיבות רבה לעמדתו של משרד הבריאות בכל הקשור לבריאות הציבור הבא בשערי התחנה ולצעדים שיש לנקוט בעניין זה, על המשרד להג"ס ומשרד הבריאות להקפיד לתעד בעתיד את הליכי הבחינה, ההתייעצות וההחלטה בעניין הוצאת התרעה לציבור ואת הנימוקים שעמדו ביסודה".

בתשובתו למשרד מבקר המדינה מאפריל 2014 הודיע המשרד להג"ס כי הוא מקבל את ההמלצה להקים צוות מיוחד לטיפול בנושא שיכלול נציגים בכירים של משרדי הממשלה הרלוונטיים... שכן עד כה המשרד מנהל את המאבק לשיפור איכות האוויר בתחנה המרכזית ללא שום סיוע ממשי מצד יתר הגורמים הרלוונטיים". עוד הודיע המשרד כי הוא "נחוש בדעתו להוציא הוראות לחברות האוטובוסים, גם אם תהיינה חלקיות בשל חוסר שיתוף הפעולה של משרד התחבורה". בתשובה הנוספת הודיע המשרד להג"ס כי במאי 2014 הוציא הוראות לאגד לפי סעיפים 41 ו 45- לחוק אוויר נקי, וכי בעקבות התערבותו של משרד התחבורה סוכם באוגוסט 2014 כי חלק מן ההוראות יוחלפו בהוראות מטעמו. משרד התחבורה, לעומת זאת, הודיע בתשובתו למשרד מבקר המדינה כי זה זמן הוא משתף פעולה "עם המשרד להגנת הסביבה ועם עיריית ירושלים למציאת פתרונות לזיהום האוויר בתחנה המרכזית... אמנם נדרשים אמצעים לשיפור איכות האוויר אך זאת יש לעשות באופן הדרגתי תוך התחשבות בצרכי המשק ומתוך פגיעה מינימלית בנוחות שירות התחבורה הציבורית... במידה ותאתר עיריית ירושלים שטח חלופי העונה על הצרכים, ניתן יהיה להוציא את מרבית התחבורה הציבורית, אם לא את כולה, לשטח מתאים". אגד ציינה בתשובתה למשרד מבקר המדינה כי היא "עשתה ועושה כל שניתן מצידה על מנת לצמצם ולמנוע ככל הניתן זיהום אוויר בכלל ובתחנה בפרט". בין היתר, הודיעה אגד כי בדצמבר 2013 היא הוציאה שני קווי שירות אל מחוץ לשטח התחנה, וכי היא בוחנת אפשרות להוצאת קווי שירות נוספים.

 

תמונה: flash 90

 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה