נתוני המיצ"ב תשע"ג: פערים לטובת העשירים



נתוני מיצ"ב תשע"ג מצביעים, על פי רוב, על עליות בהישגי התלמידים במבחנים בהשוואה לנתוני תשע"ב, עם זאת, הנתונים עדיין מצביעים על פערים לימודיים בכל המבחנים ובכל השנים ככל שהרקע החברתי-כלכלי גבוה יותר, כך ההישגים גבוהים יותר

ראמ"ה (הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך) מפרסמת היום, (יום א') את נתוני המיצ"ב של שנת הלימודים תשע"ג.
 

במבחני המיצ"ב תשע"ג השתתפו 113,854 תלמידים מ-1,131 בתי ספר יסודיים וחטיבות ביניים, ובסקרי האקלים והסביבה הפדגוגית השתתפו 216,087 תלמידי כיתות ה'-ט' ו-19,607 מחנכים ומורים המלמדים את מקצועות המיצ"ב בכיתות א'-ט'. נוסף על כך הועברו סקרי אקלים וסביבה פדגוגית בקרב מדגם ארצי מייצג של 5,237 תלמידי כיתות י'-י"א ו- 3,493 מורי כיתות י'-י"א.
 
הישגים לימודיים

בכיתות ה', בשנה"ל תשע"ג, בהשוואה לתשע"ב, הישגי התלמידים גבוהים יותר במדע וטכנולוגיה (עלייה של 14 נק'), במתמטיקה (עלייה של 7 נק') ובשפת-אם ערבית (עלייה של 14 נק'); דומים באנגלית; ונמוכים יותר בשפת-אם עברית (ירידה של 7 נק').

בכיתות ח', בשנה"ל תשע"ג, בהשוואה לתשע"ב, הישגי התלמידים גבוהים יותר בכל תחומי הדעת, למעט שפת-אם עברית: במדע וטכנולוגיה (עלייה של 20 נק'), במתמטיקה (עלייה של 18 נק'), באנגלית (עלייה של 6 נק') ובשפת-אם ערבית (עלייה של 13 נק'). במבחן בשפת-אם עברית ההישגים דומים להישגים שנרשמו בשנה קודמת.

במיוחד, במבחן במדע וטכנולוגיה לכיתות ח' ניכרת מגמה עקבית של עלייה בהישגים לאורך השנים, בסך הכול ההישגים עלו במידה רבה מאד (עלייה של 59 נק' בהשוואה לתשס"ח). גם במבחנים במתמטיקה ושפת-אם ערבית לכיתות ה' נרשמו עליות גדולות מאד בהישגים (במתמטיקה עלייה של 59 נק' בהשוואה לתשס"ז, ובערבית ה' עלייה של 78 נק' בהשוואה לתשס"ז).

מאידך, במבחנים באנגלית ובמתמטיקה לכיתות ח' העליות בהישגים לאורך השנים מתונות מאד (באנגלית ח' עלייה של 17 נק' בהשוואה לתשס"ח, ובמתמטיקה ח' עלייה של 19 נק' בהשוואה לתשס"ח).


אקלים וסביבה פדגוגית

ככלל, על נתוני האקלים והסביבה הפדגוגית יש להסתכל בראייה רב-שנתית, ופחות על שינויים החלים בין שנה לקודמתה. ואכן, בהסתכלות רב-שנתית אפשר לראות כי בין השנים תשס"ח-תשע"ג נרשמה מגמה של שיפור הדרגתי בפרמטרים רבים, ונתוני תשע"ג מצביעים על המשך מגמת השיפור.

בחלק מהמדדים אפשר לזהות שיפור ניכר - כמו ירידה בתופעות של קללות, ונדליזם וחבורות אלימות בבתי הספר או עלייה בשימוש בתקשוב לצרכי למידה בבתי ספר יסודיים.

בחלק שיפור קל - כמו עלייה במדדים של יחסי כבוד, קרבה ואכפתיות בין מורים לתלמידים ויחסים חיוביים בין תלמידים לבין עצמם; וירידה במעורבות באירועי אלימות בבתי ספר יסודיים

ובמדדים אחרים נרשמה יציבות - כמו במדדים של יחסים חיוביים בין בית הספר להורים, מעורבות במקרי אלימות בחט"ב ומוטיבציה של תלמידים ללמידה.

תחושה כללית חיובית כלפי ביה"ס בקרב תלמידים: מרבית התלמידים (תשע"ג: 77% מתלמידי ה'-ו', 70% מתלמידי ז'-ט' ו-69% מתלמידי י'-י"א) מדווחים על תחושה כללית חיובית כלפי בית הספר. בין השנים ניכרת מגמת עלייה קלה בדיווחי התלמידים ביסודי ובחט"ב, ולא חל שינוי של ממש בדיווחי התלמידים בחט"ע.

שביעות רצון מהתנהלות ביה"ס ומהעבודה בקרב מורים: מרבית המורים (תשע"ג: 74% ממורי יסודי, 70% ממורי חט"ב ו-73% ממורי חט"ע) מדווחים על רמה גבוהה של שביעות רצון מעבודתם. ניכרת מגמת עלייה קלה בין השנים בדיווחי מורים בחט"ב. לעומת זאת, בדיווחי מורים בבתי"ס יסודיים לא חל שינוי של ממש, וכך גם בדיווחי מורים בחט"ע (אם כי בקרב האחרונים מדובר לעת עתה בשתי פעימות של איסוף נתונים בלבד).

 

תמונה: flash 90
 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה