איך לעזור לילדים לחזור לשגרת הלימודים אחרי החופש הגדול?



לקראת החזרה לשגרת העבודה הרציפה ופתיחת שנת הלימודים, חשוב להכין את הילדים מראש ולהסביר להם מה מחכה להם, ולא לצפות שיתרגלו לבדם. צליל כהן בן משה, מרפאה בעיסוק במרפאות בריאות הנפש במחוז ירושלים של מאוחדת, עם מספר טיפים שיעזרו לכם ההורים להכין את ילדכם לחזרה נעימה ובריאה לשגרה. מדריך להורים

״הכל אני יכול בחופש הגדול״, כתבה נעמי שמר בשירה המוכר. מצד אחד, עבור הילדים אכן נראה שכמעט הכלא פשרי. אין לימודים ואין יותר מדי מחויבויות. מצד שני, הצורך להכיל כל כך הרבה אפשרויות בחירה יכול להיות עניין מבלבל ומציף, בעיקר לילדים צעירים יותר. לקראת סיום החופש הגדול ורגע לפני החזרה לספסל הלימודים, ילדים רבים מתחילים להרגיש עצב על אובדן החופש, ולעיתים חווים חשש מתחושת החמצה, ופחד שכבר לא תהיה להם הזדמנות לעשות את כל מה שלא הספיקו בחופש הזה. פעמים רבות הם מנסים להספיק הכל בזמן הקצר שנותר, ועלולים לחוש כעס ותסכול אם לא הספיקו.

צילום: פלאש 90
שוחחו עם הילדים על הציפיות שלכם מהם לקראת החזרה ללימודים. תאמו ציפיות עם הילדים - מה חשוב להם שיקרה לפני סיום החופש? מה חשוב לכם שהם יעשו? נסו להבין ביחד איתם האם יש עוד דברים משמעותיים עבורם שטרם הספיקו לעשות, ונסו ליצור רשימה של הפעילויות הריאליות שניתן להספיק, ואת אלו שאפשר לדחות להזדמנות הבאה. חלקו את הרשימה לפי סדר חשיבות, דברים שכדאי להספיק ודברים שהכרחי וצריך להספיק. אפשר להזכיר להם שמה שלא נספיק מתוך הרשימה הזו, תמיד ניתן לנסות להספיק בחופשה הבאה, כמו למשל בחגי תשרי הקרובים מאוד לסיום החופש הגדול.


בנו שגרת יום מחודשת בהדרגה עם הילדים. השגרה תעזור להם להרגיש מסודרים ומאורגנים, וזה יכול להקל עליהם להתמודד עם לחץ. תכננו יחד את הדרך הטובה ביותר לחלק את הזמן שנותר להם עד סיום החופשה. אפשר להכין לוח זמנים, טבלה או כל דרך שתשרת אותם. כדאי שהזמן שנותר יהיה מחולק לזמנים ללמידה, לפעילויות פנאי ולזמן מנוחה.

תכנון וארגון הציוד. ערכו רשימה של משימות שצריך לעשות לפני החזרה ללימודים. הרשימה יכולה לכלול משימות כמו רכישת ציוד, הכנת התיק, הכנת רשימת ציוד קבוע שתהיה צמודה לקלמר ותזכיר מה כדאי חשוב להחזיר בסוף כל יום. הדבר יאפשר בעיקר לילדים הצעירים להרגיש מוכנות ובגרות לפני החזרה ללימודים, ולתת להם תחושת שליטה חיובית.

צליל כהן בן משה, מרפאה בעיסוק במרפאת בריאות הנפש במחוז ירושלים של מאוחדת

דאגו ליצור היגיינת שינה. ילדים רבים מתקשים ללכת לישון כשהגוף כלל לא מרגיש עייף, ובני נוער רבים חשים שהם מצליחים להיות פרודוקטיביים יותר דווקא בלילה, כשהעולם בחוץ שקט. כדי להתגבר על הקושי להירדם, הסבירו להם מה זו "היגיינת שינה" ו הרגילו אותם גל לעצמם הרגלים שיעזרו להירדם בלילה ולתפקד טוב יותר בבוקר. זה כולל שמירה על טמפרטורה נעימה בחדר, ארוחת ערב קלילה שלא תכביד עליהם לקראת השינה, הקראת סיפור או שיחה קצרה על היום שהיה או שיהיה. מתבגרים יכולים להניח לצד המיטה מחברת בה יכתבו את החוויות והרגשות שלהם מהיום החולף או רשימת משימות למחר כדי שיוכלו לרוקן את הראש ולסייע גם לגוף להיכנס לרגיעה לקראת השינה. לילדים שמתקשים יותר מהרגיל, אפשר להשתמש בטכניקות הרפיה, מדיטציה ונשימות עמוקות.

טיפ עבור הורים לילדים המתמודדים עם הפרעות קשב.יצירת שגרה חדשה לקראת שנת הלימודים עבור ילדים המתמודדים עם הפרעות קשב עלולה להיות יותר מורכבת. הדבר נובע לעיתים קרובות מהקושי בעצירת הפעילויות בהן הם עסקו בחופש, ומעבר לפעילויות אחרות כמו מקלחת או ארוחת ערב. בנוסף, ישנו קושי במעבר בין רגיעה בשינה לעוררות בבוקר. לעיתים, רשימה כתובה של הפעילויות הקבועות לפי הרצף הקבוע שלהן יעזרו לילדים להתכונן ולדעת מה עתיד להתרחש ולסגל להם הרגלים נכונים. בבקרים מומלץ לבחור יחד דרך נעימה להתעורר. אפשר לבחור יחד שיר, ומומלץ לדאוג שהתריסים יוגפו בהדרגתיות כדי שיוכלו להתעורר עם אור השמש תוך הסתגלות של הגוף לבוקר שהגיע. כמו כן, מומלץ להחליט על שעה בה מתחילה שגרת ערב בבית. זמן בו מורידים הילוך, מעמעמים את האורות, מנמיכים ווליום ועוזבים את המסכים.

זכרו, החזרה לשגרה ולמסגרת הלימודים יכולה להיות תקופה מלחיצה עבור כל ילד. אבל עם תכנון מתאים ועבודה משותפת עם הילדים, ניתן להפוך את סוף החופשה לתקופה מרגשת שתסייע להם להתחיל את שנת הלימודים בצורה הנעימה והטובה ביותר.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה