אושר בממשלה - הקמת מוזיאון ״הלוחם היהודי במלחמת העולם השנייה״ ע״ש הנשיא חיים הרצוג ז״ל



בקרוב יוקם מוזיאון חדש שינציח את מורשתם של הלוחמים היהודים במלחמת העולם השנייה בהם יעקב קרייזר, האחים בלסקי, וריימונד זוסמן. השר אלקין: ״אני גאה להוביל ביחד עם משרד ירושלים ומורשת את ההחלטה המאפשרת להשלים את הקמתו של המוזיאון המנציח את גבורתם של החיילים היהודים בצבא בעלות הברית שתרמו למאמץ המלחמתי בהבסת גרמניה הנאצית״

הבוקר (א׳) הממשלה החליטה לאשר את השלמת פרויקט הקמתו של המוזיאון "הלוחם היהודי במלחמת העולם השנייה" בלטרון, שיספר את סיפור גבורתם של החיילים היהודים בצבא בעלות הברית שלחמו נגד גרמניה הנאצית במלחמת העולם השנייה. המוזיאון יקרא על שמו של הנשיא הרצוג, ששימש כקצין מבצעים בצבא הבריטי במלחמת העולם ה-2 ואף לחם במלחמת העצמאות והשתתף בקרבות לטרון.

מדובר במיזם יחיד מסוגו בעולם אשר ינציח את הלוחמים היהודים שלחמו בצבאות בעלות הברית ובשורות הפרטיזנים במלחמת העולם השנייה, ואת מורשתם ותרומתם לניצחון על גרמניה

הנאצית. ובנוסף יספר על חלקם במלחמה על קוממיות עם ישראל בארצו. במלחמת העולם השנייה לחמו כמיליון וחצי יהודים מרחבי תבל (כולל מהישוב היהודי בארץ ישראל), מהם נפלו למעלה מ-250,000 איש.

המוזיאון יקרא על שמו של הנשיא השישי, חיים הרצוג, (1983-1993) ששירת כקצין מודיעין קרבי בחיל השריון של צבא הבריטי והשתתף בפלישה לנורמנדי, בכיבוש גרמניה הנאצית ובשחרור מחנה הריכוז ברגן בלזן. הרצוג גם שירת כקצין המבצעים והמודיעין של חטיבה 7 במלחמת העצמאות והשתתף בקרבות לטרון ובקרבות לפריצת הדרך לירושלים. הבחירה להנציח את חיים הרצוג דווקא באתר מוזיאון הלוחם היהודי בלטרון מעצימה ומשלימה את סיפור מורשת הגבורה היהודית.

 

ההחלטה להקים את המוזיאון להנצחת הלוחמים היהודים  התקבלה כבר בשנת 2002 והמדינה אף השקיעה במיזם כ- 11 מיליון שקלים למול 11 מיליון שקלים שהעמידה  "העמותה להקמת מוזיאון הלוחם היהודי במלחמת העולם השנייה" לטובת המיזם המשותף.  הכסף אמנם הספיק לבניית שלד המבנה של המוזיאון בלטרון, אך העבודות לא השולמו.

עם הקמת משרד ירושלים ומורשת בשנת 2015  האחריות למיזם עברה ממשרד ראש הממשלה למשרד ירושלים ומורשת.  המשרד ביצע אומדן  מעודכן לעלות השלמת המוזיאון, המוערכת ב- 38 מיליון ₪ נוספים. לפי ההצעה הנוכחית המדינה תתקצב מחצית מהסכום בכפוף לגיוס המחצית הנוספת על ידי העמותה.

שר ירושלים ומורשת, ח"כ זאב אלקין: אני גאה להוביל ביחד עם משרד ירושלים ומורשת את ההחלטה המאפשרת להשלים את הקמתו של המוזיאון המנציח את גבורתם של החיילים היהודים בצבא בעלות הברית שתרמו למאמץ המלחמתי בהבסת גרמניה הנאצית. ההחלטה הזו מרגשת אותי במיוחד מכיוון שעכשיו יהיה ניתן לספר באמצעות תיעוד מיוחד את סיפור גבורתם של הלוחמים היהודים כמו שני סביי, ששירתו כלוחמים בצבא האדום  והשתתפו בעשרות קרבות נגד גרמניה הנאצית . אחד מהם אף זכה לעלות לארץ ישראל ולהיות פעיל בארגון הוותרנים ונכי מלחמת העולם השנייה ויחד עם חבריו חלם על השלמת פרויקט המוזיאון."

 

תא"ל במיל' מיכאל (מייק) הרצוג, יו"ר המועצה הציבורית יד חיים הרצוג: "זהו פרויקט ערכי וחינוכי חשוב מאוד המספר סיפור משמעותי בתולדות עמנו. אין יאה ממנו להנצחת אבינו שלחם בנאצים כקצין בצבא הבריטי ולחם בלטרון כקצין בצה"ל בקרבות תש"ח.

תמונות: מוזיאון הלוחם היהודי במלחמת העולם ה-2.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה