זכויות חיילים בקבע: מה שלא ידעתם



כל אדם צריך לדעת אילו זכויות מגיעות לו על פי חוק ממקום העבודה שלו. כאשר מדובר בזכויות חיילים בקבע, אשר מתחייבים לשרת למשך תקופה מסוימת בשירות תובעני יחסית למשרות רבות באזרחות, משמעות וחשיבות הזכויות הן אף גבוהות יותר. קיימות זכויות רבות הנוגעות להתרת התחייבות לקבע, ימי חופשה, איסור פיטורי חיילת בהריון, הגשת עררים - ועוד. להלן כמה מהעיקריות שבזכויות – שתהיה קריאה נעימה ומועילה.

 

התרת התחייבות לקבע

בין משרת הקבע ובין צה"ל קיים חוזה המפרט את זכויות וחובות החייל ותנאי השירות שלו בתקופת הקבע. לעיתים מתרחש מצב שבו איש הקבע מעוניין להתיר את ההתחייבות מסיבותיו שלו, כמו למשל במקרה של עתודאים שאינם מרוצים מהשיבוץ שקיבלו ומרגישים שאינם רוכשים ניסיון מעשי בתחום שלמדו. לעיתים הצבא הוא זה שבוחר להתיר את החוזה. דיני המשפט הצבאי מכירים בעילות מסוימות שמאפשרות להתיר את ההתחייבות. על מנת לעשות זאת יש להגיש בקשה רשמית שבה תדון ועדה מיוחדת. זהו עניין משפטי חשוב, ובשל כך מומלץ מאוד להתייעץ עם עורך דין צבאי לפני הגשת הבקשה להתרת התחייבות לקבע.

 

איסור פיטורי חיילת בהריון

אין לפטר חיילת קבע שנמצאת בהריון, בחופשת לידה, בחופשה ללא תשלום או בתקופה של 60 ימים מתום אותה חופשה. הדרך החוקית היחידה לעשות זאת היא על ידי היתר שניתן על ידי שר הביטחון. לחיילת קבע שנמצאת במצב שכזה יש את הזכות להשמיע את טענותיה בפני השר. גם במקרה זה מומלץ לגשת להתייעצות עם עורך דין לענייני צבא על מנת שיסייע בסוגיה מתוך הניסיון, המומחיות והידע שלו במשפט הצבאי.

 

הגשת ערר לוועדת ערר

חיילים יכולים להגיש ערר לוועדת ערר למשרתי הקבע בנוגע להחלטות שהוחלטו לגביהם בנושאים הבאים: שכר, זכויות נלוות הקשורות לשכר, קבלה לשירות הקבע וסיום השירות. זאת ניתן לעשות על פני תקופה של 60 ימים מהיום שבו נמסרה להם ההחלטה המדוברת. ניתן לערער גם על החלטות וועדת ערר עצמה. בכל מצב כדאי כמובן לפנות לקבלת ייעוץ וייצוג משפטי הולם ומקצועי של עורך דין צבאי.

 

רפואת הגוף והנפש

לעומת חיילי חובה, משרתי הקבע זכאים לקבוע תור לרפואה מקצועית באופן ישיר וללא הפנייה. בנוסף, חיילי הקבע זכאים לפגישה אצל פסיכולוג צבאי ובמידת הצורך להגיע לפגישות קבועות עם פסיכולוג אזרחי בסביבת המגורים שלהם.  

 

ימי חופשה

לזכות אנשי הקבע עומדת מכסה גבוהה יחסית של ימי חופשה שנתיים, ולחלקם גם, כתלות בוותק שלהם, עומדת הזכות לצאת לנופש צבא קבע, המאפשר לינה בהנחה גדולה במלונות ברחבי הארץ. כמות ימי החופשה נעה בין 14 ל-25 ימים בשנה בהתאם לוותק שצברו בשירות. קיימת זכאות לצבירה של בין 2 ל-12 ימי חופשה שנתית, בהתאם לוותק, במידה ולא נוצלו במסגרת אותה שנה.

 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה