הוועדה המחוזית ירושלים אישרה סופית: הקו הכחול של הרכבת הקלה יעבור בעמק רפאים



למרות ההתנגדויות של התושבים והסוחרים כי הרכבת הקלה תעבור בעמק רפאים- הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה של ירושלים אישרה את תוכנית הרכבת הקלה. המקטע יקשר את אזור דרום ירושלים ושכונת קטמונים לתוואי הרכבת

ועדת המשנה להתנגדויות של הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה ירושלים שבמינהל התכנון, החליטה בסוף השבוע על אישור התוכנית לרכבת קלה ברחוב עמק רפאים בירושלים.


הדמיה: תוכנית אב לתחבורה ירושלים.
במסגרת ההחלטה לאשר את התוכנית, ציינו חברי הוועדה כי שוכנעו שחלופת עמק רפאים מציעה את תוואי הרכבת הקלה הטוב ביותר עבור כל תושבי ירושלים, הן מבחינה תחבורתית והן מבחינה עירונית. התוואי המוצע מייצר חיבור ישיר של דרום-מערב ירושלים אל מרכז העיר ומשפר מאוד את רמת השירות של התחבורה הציבורית לאזור זה. בנוסף, התוואי ישפר מאוד את רמת הנגישות התחבורתית אל רחוב עמק רפאים ואזור "המושבות" בירושלים והוא יפתח את  רחוב עמק רפאים כמוקד עירוני של תרבות, פנאי ומסחר תוך שיפור משמעותי של הסביבה העירונית. המסילה המוצעת תעבור לאורכו של הרחוב מבלי לפגוע במבנים ההיסטוריים, ותוך פגיעה מצומצמת מאוד בעצים הוותיקים הגדלים כיום באזור.

תוואי הרכבת בעמק רפאים שאורכו כקילומטר, מחבר בין צומת הרחובות עמק רפאים ודרך בית לחם (בצפון) לבין צומת אורנים (בדרום) והוא כולל הקמה של תחנת נוסעים במרכז הרחוב. בנוסף, מציעה התוכנית שינוי בהסדרי התנועה ברחוב אשר יצמצמו באופן משמעותי את התנועה החולפת הרבה העוברת כיום ברחוב וגורמת למטרדים סביבתיים קשים באזור. בחלקו הצפוני של הרחוב תפעל הרכבת באמצעות מסילה בודדת וזאת בכדי שלא לפגוע בגישת רכב פרטי לתושבי הסביבה.

מקטע עמק רפאים משלים את תוואי "הקן הכחול" של הרכבת הקלה המקשר את אזור דרום ירושלים -  ובפרט את שכונת "גוננים" - אל מערכת הסעת ההמונים ברכבת קלה בירושלים. הוועדה המחוזית קיימה הליך מורכב שכלל הערכה של חלופות רבות ובהן מעבר המסילה באזורים אחרים בעיר, חלופות שונות למנהור הקו, מעבר התוואי לאורכו של "פארק המסילה" ואף חלופות שלא לבצע כלל מקטע זה (חלופת האפס). בסופו של הליך זה ובהתבסס על קריטריונים כמותיים אובייקטיבים, בחרה הוועדה בחלופת "עמק רפאים" כחלופה המועדפת וזו פורסמה כתוכנית לעיון הציבור.

נמצא כי לחלופה על קרקעית בעמק רפאית יש יתרונות רבים בהיבטים תחבורתיים, סביבתיים ואורבניים: בהיבט התחבורתי, החלופה מציעה פתרון תחבורתי למערכת הרכבת הקלה, בכך שהיא משלימה את שלוחת מלחה של הקו הכחול, ומאפשרת את חיבור שכונות דרום העיר לרשת הרכבת הקלה. כמו כן, הוועדה כי ביצוע מקטע של מסילה בודדת, לא יעכב את תפעול הרכבות ולא יפגע בשירותיות של הקו, זאת בהתבסס על חוות דעת שקיבלה מחברת "סיסטרא" (החברה הצרפתית המייעצת לתוכנית אב לתחבורה).

בהיבט הסביבתי, מצאה הוועדה כי בטווח הארוך, חלופת עמק רפאים היא העדיפה ביותר מאחר ותביא להפחתה ניכרת בזיהום האוויר וברעש ברחוב עמק רפאים בשל הצמצום המשמעותי בשימוש של כלי הרכב.

בהיבט האורבני, הרכבת תביא להפחתה דרסטית של רכבים, משאיות ואוטובוסים ברחוב ותהפוך את הרחוב לנעים יותר לשהייה ובכך תתרום לכל השימושים הקיימים ברחוב (מגורים, מסחר, תעסוקה ושימושים ציבוריים). מעבר הרכבת הקלה בעמק רפאים, יביא לחשיפת רבה של הרחוב לנוסעי הרכבת בעוד שהחלופות האחרות מונעות את החשיפה הזו ממי שעמק רפאים אינו היעד שלו. כמו כן, חלופה זו אף מחזקת את האופי של הרחוב כרחוב היסטורי. הפחתת תנועת כלי הרכב והחלפתה בתנועת רק"ל החולפת אחת לכמה דקות תשווה לרחוב אווירה רגועה ופסטורלית יותר, כפי שנעשה ברחובות היסטוריים בעולם כגון ברמן, רומא, וברן.

מתכננת מחוז ירושלים שירה תלמי-באבאי מתכננת המחוז, הדגישה את תרומתו הרבה של הקו הכחול לירושלים: "מדובר בתוכנית המצעידה את העיר קדימה ותתרום לחיזוקה הכלכלי והחברתי של ירושלים. התוכנית מאפשרת לוועדה המחוזית לקדם את פיתוח העיר, תוך השענות על מערכת תחבורה ציבורית יעילה לצד פיתוח מוקדי תעשיה, תעסוקה ומסחר. הקו צפוי לשפר באופן משמעותי את מערך התחבורה הציבורית בעיר ואת הקשר בין חלקיה".

 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה