בין שישים לשמונים אחוז מהנשים סובלות מבחילות בוקר בהריון. יש מי שיטענו שהבחילות הללו נקראות בחילות בוקר כיוון שהן מתרחשות בעיקר בבוקר, לדעתי הן נקראות כך כיוון שהן מתחילות בבוקר ונמשכות עד לבוקר שלמחרת. לרב, הבחילות נעלמות לאחר השליש הראשון והן למעשה מהוות סימן טוב: בתחילת ההריון מאזן ההורמונים בגוף משתנה והוא הגורם העיקרי לבחילות. כשיש בחילות, הסיכוי להפלה טבעית יורד. למרות החדשות הטובות, המציאות היומיומית של נשים בתחילת ההריון היא ניסיון להתמודד עם הבחילות המלוות אותן, אז איך אפשר להקל?

לא לשכוח לשתות – כל פעם קצת

הסכנה המרכזית הקיימת ביחס לבחילות ובעיקר להקאות היא התייבשות. כדי למנוע מצבי התייבשות חשוב להקפיד לשתות מים נקים והרבה מהם. מיני בר שמספק מים צלולים, טעימים ובריאים יעשה את העבודה. מיני בר לא תופס יותר מדי מקום על השיש במטבח ויוכל בהמשך לשמש מקור מים נקיים גם לתינוק שבדרך.

חשוב להקפיד לשתות ולאכול גם אם יש מדי פעם בחילות. הקטנת המידות תעזור לא רק למניעת התייבשות, אלא גם במניעת הבחילות הנלוות. מלאו בקבוק קטן או כוס וקחו אותו אתכן. שתו כל פעם שלוק או שניים. אפשר להקפיא קוביות קרח ואפילו להוסיף להן טעמים או להכין אותן מחליטה – בעיקר ג'ינג'ר או לימון. שניהם יעזרו במלחמה בבחילה.

להמנע מאוכל חריף, מתובל או מטוגן

חוש הטעם והריח משתנים במהלך ההריון. רגישות לריחות חזקים יכולה לעורר את הבחילה ולכן במהלך ההריון כדאי להימנע מכל מה שעלול להכביד על מערכת העיכול – או על החושים. מזונות עשירים בפחמימות מורכבות כמו צנימים יבשים, קרקרים, פריכיות אורז, תפוחי אדמה או בננות הם החברים הטובים של נשים הסובלות מבחילות הריון. עוד מקור לבחילות אצל נשים רבות הוא הקפה, וריח קפה. זה הזמן לעבור למשקאות חליפיים – תה, חליטות צמחים, מרקים וכאמור – מים, הרבה מים.

לעשות אותו הדבר – אבל לאט

במיוחד בבוקר – קחי את הזמן. כשאת קמה משכיבה – קומי לאט, קחי את הזמן. תנועות מהירות, במיוחד על הבוקר, יכולות להגביר את תחושות הבחילה או לעורר אותה. השאירי קרקר או צנים ליד המיטה ונשנשי כמה ביסים במהלך הקימה. נשנושים קטנים בין הארוחות ובמיוחד על הבוקר יכולים לעזור או למנוע את הבחילות שאחרי.

כשאת עייפה – נוחי

טיפ חשוב נוסף הוא לתת לגוף לנוח כמה שהוא צריך. נסי לארגן תנאי שינה נוחים ככל יכולתך, השינה היא חשובה. בזמן ההריון רבות מרגישות עייפות – זה לא הזמן להילחם בתחושת שהגוף משדר – אלא להקשיב להן.

נפש בריאה בגוף מאוורר

התנור הפנימי של ההריון – מחמם. שהייה באוויר צח, רצוי קריר ויבש יכולה לסייע לא רק עם ההתמודדות עם החום הנוסף שגופך מייצר, אלא גם עם תחושות הבחילה. דאגי לשהות בחדרים מאווררים והמנעי מחדרים חמים ומחניקים. גם פעילות גופנית מתונה יכולה לעזור – הליכה, תרגול נשימה וכדומה. אם את משתתפת בפעילות גופנית מאורגנת דוגמת קורסים כאלה או אחרים, חשוב להקפיד וליידע את המדריכה או המדריך על מצבך. גם אם מרבית התרגילים מותרים בהריון ישנם תרגילים מהם רצוי להימנע או לשנות.

תוספים ומתי לקחת אותם?

ישנם תוספים שעוזרים להילחם בבחילות בזמן ההריון, כמו חומצה פולית ו-ויטמין B6. חשוב להתייעץ עם דיאטנית או רופא לפני שמתחילים לקחת תוספים כדי להבין כמה וגם איך – עם הארוחה או בנפרד, הכל יחד או מחולק למנות, וכמה בכלל צריך לקחת?

מתי בחילות והקאות הן אור אדום רפואי שצריך להתייחס אליו?

במרבית המקרים בחילות והקאות בהריון הן תופעה טבעית שחולפת מעצמה ואינה דורשת התערבות מיוחדת. כאשר ההקאות מרובות וממושכות – ייתכן שתידרש התערבות רפואית. במרבית המקרים ההתערבות הרפואית תכלול רק הזנת נוזלים למניעת התייבשות. במקרים חמורים במיוחד היא יכולה לכלול גם הזנה תוך ורידית או מתן תרופות נוגדות בחילה מותרות בהריון.

אם הבחילות מלוות בהקאות תכופות, נמשכות מעבר לשליש הראשון של ההריון ואליהן מתלוות תחושות עייפות וסחרור או ירידה במשקל – כדאי לפנות לבדיקה רפואית שתשלול סיבוכים נדירים.

 

בחילות בתחילת ההריון הן לרב דווקא סימן חיובי ומעידות על הריון תקין ובריא, אבל לאישה ההרה הבחילה היא בחילה וכל אחת מוצאת את הדרך להתמודד איתה. הקפדה על שתייה מספקת, הימנעות מאוכל מתובל ומטוגן, הקטנת הארוחות ונשנושים תכופים בין ארוחה לארוחה יכולים להקל על התופעה.