לראשונה: מוצגים היסטוריים מישראל יוצגו בסין



מוזיאון ארצות המקרא ירושלים שולח 15 מוצגים היסטוריים לתערוכה חדשה שתיפתח במוזיאון אוניברסיטת סיצ'ואן בעיר צֶ'נגדוּ שבסין ב-21 באוקטובר. התערוכה החדשה תשווה בין שתי תרבויות הענק שהתפתחו במסופוטמיה ובעמק צֶ'נגדוּ בתקופת הברונזה, ולמרות שאלפי קילומטרים מפרידים ביניהן - התערוכה חושפת את הדמיון הקיים בין המזרח למערב

התערוכה הבינלאומית החדשה תיפתח ב-21 לאוקטובר בסין ותמשך למעלה מחצי שנה תחת השם "מסופוטמיה ועמק צ'נגדו בתקופת הברונזה: דיאלוג בין תרבויות".

התערוכה תתמקד בשתי התרבויות העתיקות שהתפתחו במקביל בשני הקצוות של יבשת אסיה – במסופוטמיה שבמזרח התיכון ובעמק צֶ'נגדוּ שבמזרח אסיה, שני חבלי ארץ רחוקים, השוכנים באזורים גיאוגרפים שונים ביניהם מפרידים כ-5500 קילומטרים, אשר בשניהם התפתחו לאורך השנים תרבויות עשירות במיוחד ולכל אחת בנפרד הייתה השפעה מכרעת על האזור הסובב אותה, ומכאן העניין הרב בהן.

למרות המרחק הרב, ישנם קווי דמיון בין שתי התרבויות: בניית ערים בסמוך למקורות מים, הפיכת הערים למרכזים מדיניים החולשים על יישובים קטנים יותר בסביבתן, ביסוס מוסדות שלטון ודת, בניית מקדשים וארמונות מלוכה ותקשורת באמצעות כתב שהיה מורכב מסימנים שונים שכל אחד מהם ציין הברה או מילה שלמה. בנוסף, בשני האזורים נמצאו חפצים מרהיבים עשויים ברונזה ששימשו לפולחן דתי ואפיינו את התקופה שבין 3300 ל-1200 לפנה"ס בקירוב, המכונה על ידי החוקרים "תקופת הברונזה".  

בין הפריטים שיוצגו בתערוכה, 15 מוצגים היסטוריים שיושאלו על ידי מוזיאון ארצות המקרא ירושלים. באמצעות המוצגים הללו – תעודות בכתב היתדות, חותמות גליל ופסלון מהאבן הכחולה היקרה לַפִּיס לַזוּלִי – ייחשפו מבקרי התערוכה לאורח החיים ולמוסדות המלוכה והפולחן שאפיינו את התרבות המסופוטמית הקדומה.

לצדם, יוצגו עוד עשרות מוצגים שיושאלו ממוזאונים שונים בסין וממוזיאון פִּיבּוֺדי שבאוניברסיטת ייל, ארה"ב. כל המוצגים אוגדו במיוחד לרגל התערוכה, והם יציגו בפני המבקרים מבט השוואתי על תרבויות תקופת הברונזה שהתפתחו במסופוטמיה ובעמק צ'נגדו שבסין.

מדובר בשיתוף פעולה ראשון מסוגו שנרקם בין ישראל לסין, המעלה שאלות מרתקות על אופי התרבויות השונות ביבשת אסיה ועל ההיסטוריה בכלל, ובאופן מפתיע מגלה כי למרות מה שכולנו למדים על פערים בין תרבויות, בעיקר בין מזרח למערב, בסופו של דבר יש ביניהן גם קווי דמיון רבים.

מנכ"לית מוזיאון ארצות המקרא אמנדה וייס: "מוזיאון ארצות המקרא הינו מוזיאון לתרבויות עתיקות יחיד מסוגו, המציג את ההיסטוריה של הארצות והעמים הנזכרים בתנ"ך בזיקה להתגבשותו של הסיפור המקראי לאורך הדורות. המוזיאון חרט על דגלו את הנגשת ההיסטוריה של המזרח הקרוב הקדום עבור מבקרים שונים, בני כל הדתות והלאומים, ומהווה מרכז אוניברסלי לתרבות ולחינוך. אנחנו נרגשים ליטול חלק בתערוכה הבינלאומית הראשונה המוקדשת לתרבויות העולם העתיק שתוצג במוזיאון אוניברסיטת סיצ'ואן. תערוכה זו היא הזדמנות נפלאה למתוח את גבולות הידע ולקיים דיאלוג בין התרבויות השונות, לגלות את קווי הדמיון ביניהן בעבר וליצור שיתוף פעולה פורה בהווה".

 

תמונה: יח"צ מוזיאון ארצות המקרא.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה