פרימיירה להצגה "שברי לוחות" העוסקת בהתמודדות אנושית רבת השראה



השר אריאל: "ההצגה הינה חובה לכולם, הצגה נפלאה"

במרכז ירושלים נפרס שטיח אדום בכניסה לבית מזיא לכבוד מאות המשתתפים באירוע הפרימיירה להצגה "שברי לוחות" של "תיאטרון אספקלריא" בראשות שר החקלאות ח"כ אורי אריאל, אישי ציבור, אנשי תקשורת ונכבדים רבים.

האירוע נפתח בברכת מנכ"ל התיאטרון חגי לובר שהפתיע את הנוכחים וסיפר כי "זוהי הפעם האחרונה שתיערך בבית מזיא פרימיירה, לאחר שבימים אלו נערכים שיפוצים במשכן בית הרופא הממוקם ברחוב הנביאים במרכז העיר ירושלים". עוד הוסיף בהתרגשות וסיפר כי "לתיאטרון יש כ-40 הצגות שרצות 600 פעם במהלך השנה ואף בית ספר למשחק כאשר השנה נפתח מסלול עם תואר".

בסיום ההצגה החל טקס מיוחד על הבמה וחולקו פרחים לכותבת ההצגה אורית ליכטנשטט (גל) ולשחקנים אייל שכטר, יפתח קמינר, רפי קלמר, יואב עמיר וארז קנטור. לאחר מכן נערך מעמד "לחיים" בהשתתפות השחקנים, השר, המנכ"ל, הסמנכ"לית וראשי המחלקות בתיאטרון, מאות הצופים, מוזמנים רבים, אנשי תקשורת ואנשי ציבור מגוונים.

השר אורי אריאל אמר: "צפיתי בהצגה "שברי לוחות" ואני חייב לציין כי ההצגה הינה חובה לכולם. ההצגה מדברת על ההתמודדות עם החיים עצמם ועל התהיות והמשברים שעולים במהלכם. כאשר אנו חווים קושי ונשברים זהו שיעור לחיים ולמידה כיצד להמשיך הלאה למרות הכל. אני ממליץ בחום, ללכת לצפות ואני מודה לתיאטרון אספקלריא ולשחקנים המוכשרים, על הצגה נפלאה".

ההצגה מספרת על אריה, רב גדול ופוסק הלכה, הפוסק פסק דין בעל חידוש עצום על פסיקת גט לאשתו של אדם המאושפז במצב "צמח". הפסק מעורר סערה ציבורית רבה, התנגדות בקרב סובביו, ואהדה רבה בקרב חוגים פחות אדוקים. שעות אחרי הפסיקה, נפגש הרב אריה עם רופאו וזה מבשר לו כי מחלה חשוכת מרפא תקפה אותו.

הרב בן 49 בלבד, חולה באלצהיימר, מחלה שנתפסת כמחלה של קשישים. הוא נקרע בין הרצון לחשוף את האמת אודות מצבו לבין רצונו להגן על הפסק שלו, תוך אמונה שלמה בצדקתו. ההצגה עוסקת בפסק הדין השנוי במחלוקת ובסערה סביבו, בקרב בני משפחתו וקהילתו של הרב אריה מצד אחד, ובקרב קרובי משפחת העגונה וארגונים לזכויות אדם, מצד שני. ההצגה מעלה למודעות את הנושא של מחלת אלצהיימר אצל אנשים צעירים. המחלה הקשה גם ככה, מתדרדרת מהר יותר בקרב צעירים ותוקפת את החולים כשהם בשיא חייהם. 

"שברי לוחות" היא הצגה העוסקת בערך האדם; כיצד ערכו נמדד בשעה שהוא לא יכול לקבל החלטות וכשתפקודו נפגע? האם לאדם חולה אין ערך? המושג "שברי לוחות" לקוח מההלכה המתייחסת ללוחות הברית במעמד הר סיני, אותם לוחות שמשה שבר ברדתו מההר, למראה עגל הזהב. ההלכה אומרת כי "לוחות ושברי לוחות מונחים בארון" ללמדנו שגם ללוחות השבורים, הפגומים, יש ערך ומשמעות בשבילנו.

הבימאי ציון אשכנזי: "בהצגה לקחנו רגע הרה גורל עבור אדם וסביבתו וצללנו איתו אל מעמקי הפחד, הקושי, הכאב והפרידה שעושה הגוף שלנו מאתנו".

תיאטרון אספקלריא הוא תיאטרון יהודי ייחודי בניהולו של חגי לובר שהוקם ב-1999. להקמת התיאטרון חברו יחד יוצרים מתוך הבמה, שהיהדות להם אורח חיים והם מביאים זאת לידי ביטוי ביצירתם. עד להקמתו כמעט ולא באו לידי ביטוי עושרו ומורכבותו של העולם היהודי בעולם התרבות העכשווית, ודאי שלא מנקודת מבט של יוצרים דתיים. אספקלריא ממלא חסר זה והצגות האיכות שלו זוכות להצלחה מרובה ולתגובות נלהבות בארץ ובעולם. בשנת 2012 זכה תיאטרון אספקלריא להכרה מטעם המועצה לתרבות בישראל כתיאטרון הרפרטוארי היהודי הראשון ובכך הצטרף תיאטרון אספקלריא לנבחרת תיאטרוני האיכות בישראל. מרכז פעילות התיאטרון במשכנו בירושלים, אולם התיאטרון מופיע גם ברחבי הארץ כתיאטרון נודד.

 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה