מאדים – בירושלים!



תלמידי תיכון בנו הדמיית מאדים בירושלים

הוא אמנם נראה רחוק, ובלתי מושג, אבל נראה שמאדים קרוב מאי פעם. קבוצת תלמידי תיכון מאזור ירושלים המשתתפים בתכנית חקר חדשנית ביוזמת סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע הקימו מושבה המדמה את החיים על מאדים ממש כאן בירושלים ודימו את חיי היום יום על הכוכב.  לפני כשבוע אף זכו התלמידים לפגוש את ראש נאס"א ג'ים בריידנסטין בעת שביקר בישראל.

לדברי מנהל סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע אבי בלסברגר: "באמצעות ההתנסות המעשית, החקירה והתכנון, נחשפים התלמידים למורכבות שבמשימות חלל, לשאלות שמעסיקות חוקרים ומהנדסים, וגם לריגוש ולקסם שבחקר החלל".

במסגרת התכנית, המתקיימת במרכז נוער שוחר מדע ע"ש מאירהוף בהנחיית הראל בן-עמי, הקימו התלמידים על שטח בקמפוס גבעת רם באוניברסיטה העברית כיפה גאודזית ופזרו בשטח אדמה המדמה את אדמת מאדים. בתוך הכיפה הגאודזית הקימו התלמידים מערכת תקשורת אשר מחוברת לחדר הבקרה ב"כדור הארץ".  לצד המבנה בנו התלמידים חממה לעריכת ניסויים ביולוגיים.

בניסוי הראשון שהתקיים לפני מספר ימים, הסתובבו התלמידים בשטח בחליפות אסטרונאוטים וקסדות וערכו בחממה ניסוי לבדיקת השדה המגנטי על מאדים על ידי הצבת מגנטים על הסלעים שבאדמה. בנוסף ערכו התלמידים סימולציה של שיחות מ"מאדים" עם רופא ועם המשפחה.

הדמיית המאדים שבנו בירושלים מהווה את השיא של הפרויקט שהחל לפני כשנתיים. 15 תלמידים מצטיינים מכיתה י' הגיעו מדי שבוע לאוניברסיטה העברית כדי להתעמק במדעי החלל, אסטרונומיה וביולוגיה. בנוסף ללימודים השבועיים, יצאו התלמידים לסיורי שטח ותצפיות במדבר, הכל במימון סוכנות החלל הישראלית.

כחלק מפעילות התכנית יצאו התלמידים באפריל למחנה שטח והישרדות בן יומיים באזור המדמה סביבת מאדים במכתש רמון. לאורך המחנה נחשפה נבחרת התלמידים למשימות הדמיה כהכנה למסע אל מאדים.

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה