עובדים רבים אינם מודעים לזכויות שלהם שנובעות מתוך חוקים שונים. החוקים הללו נועדו להגן על העובדים מפני פעולות שונות שעלולות לפגוע בזכויותיהם וגם כדי למנוע ניצול לרעה של שררה וכוח של מעביד כלפי עובדיו. כל נושא זכויות עובדים מעוגן בחוק וקל מאוד להבין מתי נעשתה עבירה על החוק, כאשר במקרה כזה ניתן לפנות לבית הדין לעבודה על מנת שיתקן את העוול.

התקנות הן רבות מאוד אך יש ביניהן כאלו שכל אחד מכיר. כל מעביד מחויב לעמוד בכל הכללים והתקנות  וסטייה מהן עלולה לעלות לו כסף רב. אם בודקים את הנושא לעומק אז אפשר לגלות שלעובדים ישנן מגוון זכויות אשר מאפשרות להם להתנהל יותר בקלות וכל זאת מבלי לפגוע במקום העבודה שלהם.

מהן הזכויות הבסיסיות?

  • בכל מה שקשור זכויות עובדים לשכר העבודה ישנם חוקים ברורים וקלים להבנה. על המעביד לשלם את השכר החודשי במלואו במועד הנקוב וללא עיכובים. בתלוש אמור להות פירוט של מספר ימי העבודה (או שעות במקרה שמדובר על שכר שעתי), כל התשלומים השונים לביטוח לאומי, ביטוח בריאות ועוד.
  • הלנת שכר היא עבירה על החוק וכרוכה בפיצוי של העובד.
  • בארץ קיים חוק שכר מינימום שכל עובד זכאי לו. החל מינואר 2017 הוא עומד על 5000 ₪.
  • כל עובד זכאי לתשלום בעבור שעות עבודה נוספות שעבד במהלך החודש. בנוסף אם התקיימה עבודה בימי מנוחה או חג גם במקרה זה זכאי העובד לתשלום בהתאם לחוק.
  • ימי חופשה הם דבר נדרש וכל עובד זכאי להם על פי הוותק שלו. בכל מקרה ישנם מספר ימי חופשה מינימליים שמגיעים לכל עובד בתחילת דרכו.
  • במהלך השנה ישנם לעיתים ימי בחירות בהם זכאי העובד לתשלום בעבור יום העבודה.
  • דמי הבראה/מחלה גם הם מגיעים לכל עובד ויש לדרוש אותם מהמעביד.
  • כל עובד זכאי לתשלום בעבור נסיעות לעבודה וממנה. החישוב הוא בדרך כלל על פי העלות של כרטיס נסיעה חופשי חודשי בתחבורה הציבורית.
  • הפרשות לקרן הפנסיה של העובד אשר כל מעבי מחויב בהם. ההפרשות הן שונות מעובד לעובד ויש לפעות על פי החוק על מנת שכל עומד יקבל את מה שמגיע לו.

מה נשתנה לאורך הזמן

במהלך השנים האחרונות השתפרו מאוד זכויות העובדים במשק הישראלי. במקרים רבים נוטים בתי המשפט לטובתם של עובדים אשר תובעים את המעבד בשל אי כיבוד זכויות או אפליה. באופן כללי ברב המקרים העובדים מקבלים את מלוא זכויותיהם אפילו מבלי להיות מודעים לכך.

עובד אשר חש כי הוא נפגע או נגזלה ממנו זכות בסיסית יוכל לפנות את מרכזי סיוע שונים שממוקמים ברחבי הארץ. ישנן עמותות שונות אשר מטפלים ומסייעים בנושאים אלו ואף מספקים הכוונה הנושא. כל מי שיפנה לגופים השונים יוכל לקבל סיוע בהשבת זכויותיו לאלתר.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה