23,645 נופלים ואנחנו זוכרים



יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל חל מדי שנה ב-ד' באייר. החל משנת 1953 שימש יום זה להנצחת זכרם של חללי מערכות ישראל. בשנת 1963 נקבע ייעודו של יום זה בחוק

בשנתיים הראשונות להקמת המדינה נערכו האזכרות ביום העצמאות עצמו. בקרב המשפחות השכולות הייתה תחושה קשה בגלל קיום האזכרות לצד החגיגות  והן דרשו לייחד יום מיוחד לזכר הנופלים.שר הבטחון דאז דוד בן גוריון קבע  את יום ד באייר  כיום הזכרון הכללי לגיבורי מלחמת הקוממיות. החיבור ליום העצמאות נעשה במקרה ולא מתוך כוונה להמחיש כי עצמאות המדינה קשורה לדם הנופלים.

צמח דם המכבים


בשנת 1980 שונה השם ליום הזכרון לחללי מערכות ישראל ונוספו לו גם חללי המחתרות המוסד והשב"כ.

בשנת 1998 החליטה ממשלת ישראל להוסיף ליום הזיכרון את הנצחת חללי פעולות האיבה, והוא נקרא מאז "יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ולנפגעי פעולות האיבה".

מניין הנופלים מתחיל עם נפילתו של החלל הראשון, אהרון הרשלר, אשר נרצח על ידי כנופיית פורעים בירושלים, ב-1 בינואר שנת 1873.לקראת יום זיכרון זה מפרסם משרד הביטחון את המספרים הרשמיים: 23,645 חללים נפלו במערכות ישראל עד היום , 71 נוספו מיום הזיכרון שעבר.מספר האזרחים שנהגו בפעולות איבה עומד על 3,134 - 12 מהם נוספו בהשנה האחרונה.

 

יום הזכרון מתחיל בטקס הממלכתי בכותל, ומסתיים בטקס הדלקת המשואות בהר הרצל. צמח דם המכבים הוא סימלו של יום הזכרון ומדבקה עם תמונת הצמח נענדת על דש הבגד. מקור השם דם המכבים הוא אגדה לפיה פורח הפרח בכל מקום שבו טיפת דם מדמם של המכבים נפלה לארץ.

הנוהג הזה כנראה לקוח מטקסי הזיכרון של הצבא הבריטי ושם הוא לקוח משיר שכתב רופא צבאי שהיה עיד לנפילת חברו וכך כתב " הםרגים צמחו בשדות הקטל הקשים ביותר של פלנדריה" מאז נהוג במדינות חבר העמים הבריטי ובמיוחד בבריטניה לענוד על דש הבגד פרג אדום ביום הזכרון 

יום העצמאות חל ב-ה' באייר, היום בו ניתנה ההכרזה על הקמת מדינת ישראל. למלחמת העצמאות שמות רבים: מלחמת השחרור, מלחמת הקוממיות, מלחמת תש"ח, מלחמת 1948.

למרות זאת המלחמה החלה כבר ב-1947 מיד לאחר הסכם החלוקה שהתקבל באו"ם בכ"ט בנובמבר 1947. המלחמה הסתיימה רשמית רק ב-20 ביולי שנת 49 לאחר חתימת הסכם שביתת הנשק עם סוריה.

אגב כוחות הצבא מיד לאחר הקמת המדינה, כונו כוחות המגן. צה"ל הוקם רק שבועיים לאחר הקמת המדינה ב-26 במאי.

יום העצמאות מתחיל עם סיום טקס הדלקת המשואות, ומסתיים עם חלוקת פרס ישראל. יום העצמאות הוא יום שבתון. חג עצמאות שמח.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה