כל מה שחשוב לדעת על רכיבה טיפולית



הרפואה לא מפסיקה להשתכלל ולהציע לנו עוד ועוד שיטות לשפר את איכות החיים שלנו ולהתמודד עם מצוקות פיזיות ורגשיות גם יחד. בפרט ישנה מגמה מובהקת של חיזוק מעמדה של הרפואה האלטרנטיבית, שהופכת בהדרגה למיינסטרימית – אם לפני 20-30 שנה דיקור סיני ורפלקסולוגיה למשל היו כמעט בלתי מוכרים וזוהו בעיקר עם רוחניות ולאו דווקא עם רפואה, כיום גם קופות החולים הממסדיות ממליצות על שיטות אלה ואף מסבסדות את הטיפול בהן. באופן דומה גם רכיבה טיפולית, כלומר רכיבה על סוסים למטרות טיפול, מעוררת עניין וישנם לא מעט מבוגרים וילדים שכבר מנצלים את האופציה.

 

באילו מקרים עשויה לסייע רכיבה טיפולית?

רכיבה טיפולית מסייעת לילדים ולמבוגרים אשר סובלים מבעיות התפתחותיות שונות, ובהן למשל טונוס שרירים נמוך ושיתוק מוחין. גם ילדים שנמצאים על הספקטרום האוטיסטי יכולים להיעזר בסוסים, ועוד מקרים שבהם ייתכן שיפור מבחינת התפקוד היומיומי הם היפראקטיביות, קשיי קשב וריכוז ו-PTSD (הפרעות פוסט טראומתיות).

חיבור אמיתי לסוס

המפתח להצלחת טיפול באמצעות רכיבה הוא חיבור אמיתי לסוס. חשוב לזכור שבניגוד לאינטראקציות טיפוליות אחרות, שבהן מעורבים רק שני בני אדם, המטפל והמטופל, במסגרת רכיבה טיפולית נכנס לתמונה עוד יצור חי, הסוס. אמנם הסוסים המשמשים כעזר לטיפולים מאולפים למטרה זו ומאפשרים לילדים ולמבוגרים לעלות עליהם ולרכב, אולם על-מנת שכך יהיה יש להתחבר באמת אל הסוס, להיות קשוב אל הצרכים שלו (בדיוק כפי שהמטפל חייב להיות קשוב באופן מלא לצרכי כל מטופל ומטופלת) ולייצר המון הדדי (ובעצם אמון משולש, בין כל המשתתפים בתהליך).

דגש נוסף הוא יצירת שידוך נכון בין מטופל לבין סוס – לא כל סוס מתאים לכל מטופל, ועל-מנת שייווצר חיבור אמיתי בין המטופלים לסוסים, דבר שהוא כאמור מפתח משמעותי להצלחת התהליך הטיפולי, חשוב להגיע למקום שהצטבר בו ניסיון רב בתחום כך שהמטפלים יידעו להתאים לכל מטופל ולכל מטופלת את הסוס הנכון ביותר עבורם.

כיצד מתבצע הטיפול?

כל מפגש במסגרת הרכיבה הטיפולית כולל את חיזוק הקשר בין המטופל או המטופלת לבין הסוס, יצירת סביבה אופטימלית וכמובן רכיבה – בליווי צמוד של המטפל, ורק לאחר שהוא מוודא כי אכן ניתן לצאת לדרך. הרכיבה מחזקת את השרירים של המטופלים ועל כן מאפשרת לטפל בבעיות פיזיות ובפרט טונוס שרירים לא מיטבי, ובנוסף מאפשרת רכיבה טיפולית לשפר יכולות תקשורת (מילוליות ולא מילוליות), יכולות קשב וריכוז (שכן כדי להוביל סוס בדרך הנכונה נדרש ריכוז רב) ושליטה עצמית.

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה