10 דברים שצריך להספיק לעשות לפני כניסת שבת



לפי היהדות ששת הימים בשבוע הם הכנה לשבת המתקרבת ופעולות רבות שיהודי עושה במהלך השבוע צריכות להיות מכוונות לשבת. על שמאי הזקן מסופר (מסכת ביצה ט"ז, א') שכל ימיו היה אוכל לכבוד שבת – אם היה מוצא בהמה נאה היה אומר: זו לשבת, וכשמצא בהמה נאה ממנה היה אוכל את הראשונה ועל האחרונה היה אומר: זו לשבת וכן הלאה.

אך גם אלו שמקפידים במהלך השבוע על הכנות לשבת וגם אלו שלא, מכירים את הלחץ סביב יום שישי הלא הוא ערב שבת, לחץ לסיים דברים ולהכין דברים עד הדקה ה-90, עד ששבת המלכה תיכנס. יש לא מעט הכנות לשבת ולא מעט דברים שצריך לדאוג להם, לכן, בדקו את זמני כניסת השבת על מנת לוודא שאתם עומדים בזמנים. הנה 10 מהדברים שצריך להספיק לפני כניסת השבת.

  1. לסיים את הקניות – לא משנה אם זה היין שעוד לא קניתם או הפיצוחים שיהיו על השולחן בסיום הארוחה, אתם חייבים להספיק ולקנות אותם כמה שיותר מוקדם. רוב החנויות נסגרות כמה שעות לפני כניסת השבת אז אל תחכו לרגע האחרון.
  2. שעון שבת – בכל בית יהודי שומר שבת יש שעון שבת וחייבים לכוון אותו לפני כניסת השבת. זה יכול להיות רק שעון המאור ויכולים להיות עוד שעוני שבת נוספים למכשירי חשמל כמו פלטה, תנור חימום וכדומה, בהתאם ללוח הזמנים בכל בית ובית (זמן שינה, סעודות וכדומה)
  3. בישול – את כל הבישולים צריך לסיים לפני שבת. צריך לדאוג שהכול יהיה אפוי, מבושל או קנוי ואסור להשאיר שום דבר לאחר כניסת השבת (חשוב להכיר את הדינים הנוגעים להכנת סלטים וכדומה, שאת חלקם ניתן להכין בשבת עצמה).

טיפ: במידה ואתם מתכוננים להכין פשטידת ברוקולי או כל פשטידה אחרת אל תבשלו את הפשטידה עד הסוף שכן אתם תוסיפו אותה לפלטה היא תתחמם עוד ותתייבש.

  1. לאפות חלות – זו לא חובה אומנם אך אין כמו ריח של חלות שנישא באוויר לאחר שהן יוצאות מהתנור כמה שעות לפני שבת. ניחוח החלות הוא חלק מריח של בית יהודי ביום שישי, מה גם שמצוות הפרשת חלה חשובה מאוד ובעלת סגולות רבות.
  2. להתקלח ולקלח – לקראת שבת צריכים להיות מצוחצחים ונקיים, ואת המקלחות צריך להספיק לפני כניסת השבת. אם יש ילדים בבית כדאי להתחיל כמה שיותר מוקדם, בכדי שכולם יהיו מוכנים בזמן וכולם ירגישו את אווירת השבת ההולכת וקרבה.
  3. טבילה במקווה – זה כבר עניין של מנהג, אם אתם מאלו שנוהגים לטבול במקווה ולטהר את עצמכם לכבוד שבת, זה בדיוק הזמן לעשות את זה ועדיף שלא ברגע האחרון.
  4. להכין פלטה – האוכל כידוע מתחמם בשבת על הפלטה ולא בשום דרך אחרת. הפלטה צריכה להיות מחוברת לחשמל עם או בלי שעון שבת וצריכים להיות עליה המאכלים של שבת בעיקר אם אתם אשכנזים ובעיקר אם הם נוזליים בגלל איסור חימום נוזלים לדעת פוסקי אשכנז.
  5. להרתיח את המרק – בהמשך למטלה הקודמת, אתם צריכים להרתיח את המרק ולהניח אותו רותח על הפלטה, בכדי שלא יהיה חשש שחלק מבישולו יהיה על הפלטה במהלך השבת.
  6. להשאיר תאורה ללילה – בלילה שעון השבת מכבה את האור בבית אך בכל בית יש כמה נקודות חשמל שאינן מחוברת לשעון. חשוב לוודא שאיפה שאתם רוצם שיהיה אור בלילה יהיה אור עוד טרם כניסת השבת.

10. לכבות את האור במקרר – ברוב המקררים של היום יש מנגנון שמדליק את האור בהם בפתיחה וסגירה שלהם. בכדי שתוכלו לעשות שימוש במקרר במהלך השבת אתם חייבים לזכור לנטרל את המנגנון ולוודא את זה.

שתהיה שבת שלום לכם ולכל עם ישראל!

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה