"סנהדרין של שירה"



סדרה חדשה לרגל 70 שנות עצמאות למדינה

בית הקונפדרציה בירושלים, פותח בינואר 2018 סדרה חדשה, "סנהדרין של שירה", המוקדשת למשוררים שעיצבו את פני השירה העברית במהלך 70 שנות קיומה של המדינה.

בסדרה, בעריכתו ובהנחייתו של המשורר בנימין שבילי, ייערכו מחוות לעשרה משוררים שכל אחד מהם הוא קול דומיננטי ומשפיע בשירה העברית העכשווית. שלוש המחוות הראשונות יוקדשו לחיים גורי, אורי צבי גרינברג ונתן זך.

המופע הפותח את הסדרה, יוקדש לחיים גורי ויתקיים ביום שלישי, 16.1.18, בשעה 20:30, בבית הקונפדרציה בירושלים.

חיים גורי הוא הוותיק שבמשוררי דור המדינה החי עימנו. שירתו הולכת ונמשכת מימיה הראשונים של המדינה ועד ימינו אנו, והיא רבת רבדים והתפתחויות.

בערב ישתתפו פרופ' דן מירון, המשוררת אגי משעול, המשורר, המחזאי והאדריכל תמיר גרינברג והמשורר יונדב קפלון. במהלך הערב ישוחחו המשתתפים על שירתו של גורי ויקראו מיצירותיו. הזמר, הכותב והמלחין ערן צור ישיר וינגן משיריו של גורי.

חיים גורי, יליד 1923, הוא משורר, סופר, פזמונאי, עיתונאי ויוצר קולנוע ישראלי. חתן פרסים רבים, ובהם פרס ישראל לשירה לשנת 1988. ספרו הראשון, "פרחי אש", שיצא בשנת 1949, התקבל בהתלהבות הן בקרב קהל הקוראים והן בקרב הממסד הספרותי והיה לאחד המייצגים הבולטים של מלחמת העצמאות. גורי פירסם יותר מ-15 ספרי שירה, 12 ספרי פרוזה, רשימות ועדויות עיתונאיות. כמו כן תירגם מצרפתית שירה, פרוזה ומחזות.

חייו של גורי שזורים בהיסטוריה הישראלית מאז הצטרף לפלמ"ח. בין השאר שהה בשליחות ההגנה במחנות העקורים בהונגריה ופעל שם בקרב שרידי תנועות הנוער הציוניות כדי לארגן את ניצולי השואה לקראת העלייה לארץ ישראל. לימים העיד גורי כי פעילות זו שינתה את חייו לעד. במהלך חייו לחם גורי בשלוש מלחמות ישראל. 

בנימין שבילי, עורך הסדרה, יליד 1956, הוא משורר, סופר ועורך ישראלי. למד ספרות עברית באוניברסיטה העברית בירושלים וזכה בפרס היצירה מקרן ראש הממשלה ע"ש לוי אשכול לשנת תשע"ז/2017.

פרופ' דן מירון, חוקר ספרות עברית וספרות היידיש, יליד 1934, הוא אחד ממבקרי הספרות הבולטים בישראל ובארה"ב. זכה בכמה פרסים, ובהם פרס ישראל לחקר הספרות העברית (תשנ"ג/1993). עורך מפעל ההוצאה לאור של מהדורות "כל כתבי", ומאז 2012 העורך הראשי של הוצאת אפיק – ספרות ישראלית.

אגי משעול, ילידת 1946, היא אחת המשוררות האהובות והפוריות של זמננו. זכתה בפרסים רבים, בארץ ובעולם, וכן לתארי דוקטור של כבוד באוניברסיטת תל-אביב ובמכון וייצמן למדע. פירסמה עד היום 16 ספרי שירה, רבים מהם תורגמו לשפות שונות.

תמיר גרינברג הוא משורר, מחזאי ואדריכל, יליד 1959. ראש המחלקה לאדריכלות ועיצוב פנים בשנקר, בית-הספר הגבוה להנדסה ולעיצוב. שיריו תורגמו לשפות רבות והופיעו בכתבי-עת ואנתולוגיות ברחבי העולם כולו.

יונדב קפלון, משורר, יליד 1963, הוא אחד ממובילי הפריחה התרבותית בציבור הדתי-לאומי. זכה בפרסים רבים. מחזור השירים הראשון שלו, "עיר ימים ספורים", שפורסם ב"חדרים" (בעריכת הלית ישורון), נכתב בעקבות שהותו בעיר ימית בשבועות שלפני פינויה. פירסם עד כה 12 ספרי שירה והגות.

 

המופעים הבאים בסדרה:

אורי צבי גרינברג, אדון המשוררים

שלישי | 13.2.18 | כ"ח בשבט תשע"ח | בשעה 20:30

ערב המוקדש למשורר אורי צבי גרינברג. העומק והעושר התוכניים והלשוניים בשירתו של אצ"ג הם פלא. על כך יעידו המשתתפים בערב לכבודו.

משתתפים: עליזה טור מלכה (רעייתו של אצ"ג) | מירון איזקסון | פרופ' חביבה פדיה | אליעז כהן l פרופ' דן קנר

תשיר: מורין נהדר

נתן זך, שובר הכלים המורד במוסכמות

שלישי | 13.3.18 | כ"ו באדר תשע"ח | בשעה 20:30

ערב המוקדש לשירת נתן זך, ששירתו היא אנטיתזה לפתוס הלאומי ומרד בתמימות הקהילתית של השירה.

משתתפים: פרופ' אריאל הירשפלד | אלי אליהו | יונתן ברג l אורית גידלי
ישיר וינגן: אילן וירצברג

 

האירועים מתקיימים בתמיכת משרד התרבות והספורט – מנהל התרבות ועיריית ירושלים – האגף לתרבות.

 

"סנהדרין של שירה"

מחיר כרטיס למופע: 20 שקל

רכישת כרטיסים: בימות, http://tickets.bimot.co.il/

בטל' *6226, 02-6237000


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה