שערי צדק: בדיקת זרע חדשה עשויה להעלות את אחוזי ההצלחה בטיפולי פוריות



בדיקה חדשה בשם Halo Sperm, במחלקה להפריה חוץ גופית בשערי צדק עשויה להגדיל את סיכויי ההצלחה בטיפולי הפוריות במקרים בהם לא אותר מקור לבעיה של אי-פוריות

פוריות היא אתגר שמעורבים בו שלושה גורמים - האישה, הגבר והרופא. לשני בני הזוג דרגת פוריות משתנה ובמקרים רבים של אי-פריון מעורב גם הגורם הזכרי.

לפחות ב- 25 אחוזים מהזוגות שמגיעים למרפאות הפוריות לא נמצא המקור לאי-פוריות מה שמוגדר כ "אי פוריות לא-מוסברת". בזוגות אלו הטיפולים מתמקדים בניסיון להגביר את הסיכוי להשגת ההיריון על ידי טיפולי הזרעה ובהמשך הפריה חוץ גופית. בחלק מהזוגות לא מושג הריון למרות תגובה מתאימה לטיפול והשגת עוברים רבים באיכות טובה, מצב המוגדר כ"כשלונות השרשה חוזרים".

מחקר רב מתבצע בניסיון לאתר את הגורמים לכישלון זה. למרות ריבוי המחקרים בתחום מתקבל הרושם שדווקא תא הזרע הוא ה"תא המוזנח". לפי ארגון הבריאות העולמי (WHO) המדדים לאיכות הזרע הם, ריכוזיות הזרע, תנועתיות וצורה. אולם, לאחרונה מצטברות עדויות כי אחוז שבירות גבוה בDNA-  של תאי הזרע  קשור באי-פריון ויתכן אף בכישלונות חוזרים בטיפול.

המחלקה להפריה חוץ גופית (IVF) בשערי צדק מבצעת בדיקה חדשה הנקראת Halo Sperm  לזיהוי שבירות DNA בתאי הזרע כאשר בהמשך נעשה תהליך מעבדתי מיוחד בשם MACS Magnetic-Activated Cell Sorting למציאת תאים בשבירות נמוכה פחות.

פרופ' חננאל הולצר, מנהל היחידה להפריה חוץ גופית בשערי צדק מסביר: "ידוע שתאי זרע עם DNA פגום עלולים להוביל להתפתחות בלתי תקינה של העובר ולסיכון מוגבר להפלה, ואף לפגום בשיעור הפריון. במטרה להוריד את אחוז תאי הזרע עם שבירות DNA אנו מסמנים אותם ב"מיקרו חרוזים" ולאחר מכן עוברים התאים תהליך סינון מיוחד. באמצעות תהליך זה אנחנו מקווים להוריד את אחוז התאים עם השבירות הגבוהה ולשפר את תוצאות טיפולי הפוריות".

במהלך עבודתו בבית החולים של אוניברסיטת McGill במונטריאול, קנדה, פרופ' הולצר היה שותף  למחקר בנושא אשר פורסם בכתב העת, J Assist Reprod Genet. "המחקר יישם לראשונה את הבדיקה החדשה ואת ההליך המעבדתי בתאי זרע של שורד מחלת הסרטן, אשר הוקפאו לפני טיפולי הכימותרפיה ונמצאו עם שבירותDNA  גבוהה", מסביר פרופ' הולצר ומוסיף, "בעקבות השימוש בשיטה בת הזוג של המטופל הרתה וילדה זוג תאומים, חביבים ובריאים". הבדיקה החדשה מתבצעת במעבדת היחידה בראשות ד"ר אפרת שונברגר וצוותה.

 

תמונה: יוסי זמיר/ flash 90


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה