מצרים העתיקה באמנות אירופה



מקדשי הפרעונים וסיפוריהן של גיבורות התנ"ך הציתו את דמיונם של אמנים אירופאים רבים. תערוכה חדשה במוזיאון ישראל מחזירה את המבקרים לימים שקדמו למסעות נפוליאון, כשמצרים הייתה בבחינת חידה מסתורית למערב

אף שמצרים היתה בלב התרחשות סיפורי התנ"ך והברית החדשה, היא נותרה אפופת מסתורין עד למסעות כיבוש נפוליאון במאה ה-19. קצת אחרי שצבאות הגנרל הצרפתי הגיעו לפירמידות, פשטו על המקום גם הארכאולוגים ובעקבותיהם התיירים והאמנים. ציורים של מקדשי ענק וספינקס שקוע בחול החלו לצאת מחדרי הסטודיו של אמני אירופה המובילים. כחלק מהעונה המצרית שנפתחת בתערוכת "פרעה בכנען: הסיפור שלא סופר",מציג מוזיאון ישראל תערוכה שתתמקד בדרך שבה ראו אמני אירופה את המדינה המסתורית לפני שזו נתגלתה לפניהם,בעקבות מאות שנים של אגדות ומיתוסים.

אף שיוסף ומשה הן הדמויות הבולטות ביותר בסיפורי התנ"ך במצרים, התערוכה "קסם הספינקס: מצרים העתיקה באמנות אירופה" מתמקדת דווקא בגיבורות הסיפורים: נשים כמו אשת פוטיפר, בת פרעה טובת הלב, יוכבד אמו של משה ואחותו מרים.

במאה ה-17 תוארו נשים אלה לעיתים קרובות בציוריםשל אמני אירופה. עם זאת, כיוון שמעולם לא ביקרו במצרים, הם העניקו לנוף מראה אירופי שהיה מוכר להם. בציורים ניתן לראות פירמידה וספינקס, אך הם נראה יותר כמו רומא שברחובותיה הוצבו אובליסק ושלל שנלקח בשנים לאחר הניצחונות במצרים.

בראשית המאה ה-19, עם הגיעו של צבא נפוליאון למקדשי הפרעונים, משתנים התיאורים גם בכן הציור. בזכות תגליות ארכאולוגיות, כגון מקדשי ענקהמעוטריםבציורי קיר וקברי המלכים, עוד ועוד תיירים ודיפלומטים מגיעים למקום וביניהם גם אמנים אירופאיים הנחשפים לעולם עתיק שלא הכירו כמוהו. בציוריהם ניתן למצוא מקדשים עתיקים, חורבות במדבר, כפרים משגשגים על גדת הנילוס וערים תוססות שהמסחר בהן פורח.

בתערוכה יוצגו ציורים והדפסים מאת ליאון בקסט, רמברנדט,דיוויד רוברטס, יאן ויקטורס, ניקולה גראסי, אבל פן, לוקה קמביאסו גוסטב דורה ואחרים לצד תכשיטים עתיקים וחפצי נוי. 

התערוכה תיפתח ב-3 במרץ.

 

תמונה: באדיבות יח"צ 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה