טיול אחד בשבוע עם שלום אורן



בעמק המצלבה מנזר, בית בד, מרכז צפרות ,המון עצים ופרחים ומסביב הכנסת ומוזיאון ישראל - קרוב לבית

עמק המצלבה נמצא בין השכונות רחביה,ניות וגבעת רם. העמק קרוי על שם המנזר שבתוכו.על פי המסורת הנוצרית מעמק זה נלקח העץ ממנו הכינו הרומאים את הצלב עליו נצלב ישו. המסורת אומרת עוד שמדובר בעץ פלאי שהורכב מעצי ברוש,זית ואורן.

עמק המצלבה הוא אתר פריחה מרשים של סתוונית ירושלים,כלניות,רקפות ,אירוסים ונרקיסים. זה אזור פרא שאפשר למצוא בו גם צבי אחד  אם יתמזל מזלכם. 

מנזר המצלבה נבנה במאה ה-11  על בסיס מבנה מהתקופה הביזנטית שנבנה במאה השישית.היום הוא בבעלות הכנסייה היוונית אורתודוקסית.בתחילתו התגוררו בו נזירים גאורגים רבים ובהם גם שותא רוסתוולי המשורר הלאומי של גרוזיה. על פי המסורת הגאורגית הוא כתב במנזר את יצירת המופת" עוטה עור הנמר" וגם צייר ציורי קיר בהם את הפורטרט שלו.

במלחמת העצמאות נמלט מהמנזר נזיר בודד שחי בו והמקום הפך להיות בסיס גדנ"ע  אך לאחר המלחמה הוחזר המנזר לכנסייה. למנזר פתח כניסה אחד צר,אל החצרות הפנימיות ומשם לכנסייה.

במרכז הכנסייה מקום צמיחתו של העץ הקדוש  וציורי קיר המתארים את תולדות העץ. על פי האגדה הנוצרית אברהם אבינו נתן ללוט שתילים של ברוש ,ארז וזית והלה שתל אותם בעמק המצלבה כמעשה כפרה על חטאיו.צאצאיו של לוט שמרו על העצים עד שהותקן מאחד מהם הצלב עליו נצלב ישו.במנזר מתגוררים היום שני נזירים ושתי נזירות והוא מושך אליו תיירים ומטיילים רבים.

בקצה אחר של העמק קרוב למוזיאון נמצא בית בד משוחזר מהתקופה הביזנטית וליד גן הורדים נמצא המצפור של החברה להגנת הטבע. המצפור מאפשר תצפית על ציפורים רבות שבאות לשתות מים בבריכה. בין הציפורים שלדגים לבני חזה,אדומי חזה,נקרים סורים ,עורבנים ועוד ....המצפור פתוח בשבת אבל הגלריה רק בימי חול שם יש תערוכות ציורים ותצלומים.ממומלץ.פרטים על מרכז הצפרות בכתובת הזו:   www.jbo.org.il

מגוון גדול של עצים בעמק. זית,אלון, חרוב,שקד,אלה ברוש,אורן ער אציל (דפנה) רוזמרין ושיטה מכחילה. בגלל מרכז הצפרות הפכו צמרות העצים למשכן למגוון רחב של עופות וציפורים.

תוכלו לראות אם יתמזל מזלכם גם דורבנים קיפודים ומכרסמים וכמובן הצבי הבודד שייתכן שעבר לשם מעמק הצבאים.

בעמק שבילים רבים לצועדים ולרוכבי אופניים והוא יפה ורומנטי בכל עונות השנה. שמורת טבע  בלב העיר.

 

שלום אורן

 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה