טיול אחד בשבוע עם שלום אורן



השבוע אנו יוצאים לטיול בעין לבן

כמעט כל המעיינות בהרי יהודה  נובעים בקו  הגובה 600 מטר מעל פני הים מעל שכבת החרסית .

המים מחלחלים דרך סלעי הגיר ונאגרים על שכבת החרסית ומשם פורצים אל פני השטח. בגלל המבנה הגיאולוגי של הרי יהודה  הנביעות הקטנות הן בצד המערבי ואילו בצד המזרחי פורצים המים בעוצמה גדולה יותר ..סביב נביעות אלה התפתחה בתקופה העתיקה חקלאות ענפה שבבסיסה בריכת אגירה ותעלות הובלה.

אחד המעיינות הידועים   בהרי יהודה הוא עין לבן .הגישה אליו נוחה.הוא נמצא מעל הגדה הצפונית של נחל רפאים מוקף עצי תאנה,פטל,אגוז,שקד,חרוב זית ואלה.מגיעים ממגרש החניה של גן החיות התנ"כי משם יוצאת דרך עפר  (סימון כחול)  אחרי נסיעה קצרה בשביל שקרוי  " דרך נדב" ( ע"ש נדב אלעד לוחם צנחנים שמשפחתו מתחזקת את הדרך) תגיעו לעלייה הרגלית ימינה למעיין.

המקום הוכרז גן לאומי ומאז הוקמו טרסות,ניטעו עצים,נסללו שבילי גישה וגם נבנתה בריכה קטנה לילדים. מי הנביעה מתנקזים מתוך ניקבה והם ממלאים את שתי הבריכות אחת קטנה והשנייה די גדולה ועמוקה. באזור שרידים ארכיאולוגים מתקופת הברזל ובית שני.

עין לבן היה שייך לכפר וולג'ה עד למלחמת העצמאות והתגוררו במקום  כמאה משפחות.המקום נכבש אחרי קרבות קשים במלחמת השחרור ובעקבות הסכמי שביתת הנשק עם ירדן תושביו עברו להתגורר בצד הדרומי של נחל רפאים.לאחר מלחמת ששת הימים הוחלט לספח את שטחי הכפר לירושלים אולם התושבים נשארו בגדה. גדר ההפרדה הייתה אמורה לחלק את הכפר לשניים, אך בעקבות עתירת התושבים תוכנן התוואי מחדש כך שהכפר  יהיה מובלעת שתחובר לבית ג'אלה ובית לחם במנהרה.

המעיין כיון קרוי על שם הרכס בו הוא נובע – רכס לבן שהוא חלק מרכס שורק.בצד השני של הרכס נובעים מעיינות רבים באזור חורבת סעדים שסיפרנו עליהם בהמלצות הקודמות.

תופעה מעניינת של השנים האחרונות היא שגילויי המעיינות  יצר טרנד בקרב המגזר החרדי והדתי – יציאה לטבילה במעיינות בחיק הטבע. מעין מקווה בטבע. הטהרות באווירה מיוחדת. יש מעיינות שמתאימים מבחינת הגודל וטיב המים להיות מקווה טהרה ועין לבן הוא אחד מהם. אז אל תתפלאו אם תפגשו  שם או במעיינות אחרים  גברים חרדים שטובלים באדיקות למרות שרשות הטבע והגנים אוסרת רחצה בבריכות.

באזור על פי סקר שנעשה יש כמאה מעיינות  שחלקם נמצאים בסכנת הריסה. יש גם חבורות שמשפצות את הבריכות שיתאימו לטבילה  וגם הודבקו למעיינות סגולות כמו קברי הצדיקים שבצפון.

אנחנו מקווים שהדרת הנשים לא תגיע למעיינות בהרי יהודה.

בכל מקרה עין לבן הוא אחד המקומות השקטים, יפים, ירוקים ונעימים קרוב לבית. ואם אתם רוצים להיות שם לבד תקדימו לבוא.

 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה