מספר דרכים לקבלת אזרחות ישראלית



אם תשאלו תושב ישראלי מהן הדרכים לקבלת אשרת שהיה אמריקאית (ויזה), סביר להניח שהוא ידקלם אותן מתוך שינה, אך אם תשאלו אזרח ישראל איך ניתן לקבל אזרחות ישראלית, רוב הסיכויים שלא תהיה לו תשובה ברורה לכך. עבורנו, האזרחים אשר נולדו כאן, האזרחות היא נתון מובן מאליו, אך ישנם רבים אשר נאבקים על זכות. סיבה נוספת לחוסר הבהירות בנושא היא, שלמעשה אין בארץ ישראל מדיניות הגירה מובהקת או חוק הגירה אחד לכיד אליו ניתן להתייחס. באופן כללי, ישנם כמה חוקים אשר עוסקים בדין הכניסה לארץ ישראל, באזרחות, ובזכות להיות אזרח בישראל מכוח חוק השבות. חלקה העיקרי של מדיניות ההגירה בארץ, מתבטאת בעיקר בנהלי משרד הפנים, אשר מתפרסמים לכלל הציבור.

Pixabay

מהן הדרכים לקבלת אזרחות ישראלית?

כאשר מדובר בזכאות עבור קבלת אזרחות ישראלית, ישנם מספר קריטריונים, אשר יש לעמוד באחד מהם על מנת לקבלה, הנה הם, וגם הסבר קצר על כל אחד:

  • הזכאות לאזרחות ישראלית מכוחו של חוק השבות: זוהי למעשה תמציתה של מדינת ישראל, אשר הוקמה במטרה להיות בית לעם היהודי, אשר עד למועד הקמתה של המדינה, היה בעצם פזור ברחבי הגלובוס. חוק השבות מאפשר לכל אדם יהודי לעלות אל ארץ ישראל, והוא יכול לעשות זאת יחד עם בני משפחתו: בן הזוג, ילדיו ונכדיו.

מהו יהודי אם כן בעיני החוק? יהודי הינו אדם אשר נולד לאם יהודייה או שנתגייר והמיר את דתו.

  • התאזרחות בארץ ישראל: סעיף 5 לחוק האזרחות קובע כי ישנם כמה תנאים בהם שוהה אדם במדינת ישראל אשר על פיהם הוא עשוי להיות בעל זכות לאזרחות ישראלית. כך במידה ואדם גר בארץ במשך כשלוש שנים לפחות, השתקע ויצר לעצמו חיי משפחה ופרנסה והינו דובר עברית ברמה המניחה את הדעת – תהיה לו האפשרות לעבור תהליך התאזרחות ובסופו עשוי לזכות בה. סעיף זה אינו מבטיח קבלת אזרחות, ולמשרד הפנים ישנה האפשרות לסרב גם לאדם אשר מקיים את התנאים הנ"ל. בנוסף, יאלץ האדם לוותר על כל אזרחות נוספת שברשותו ולהישבע שבועת אמונים לישראל.

גם אדם אשר שרת בצה"ל לפחות 18 חודשים עשוי לקבל אזרחות, גם אם הוא אינו מקיים את התנאים הנ"ל.

  • אזרחות ישראלית מתוקף לידה ואימוץ: באופן טכני, כל אדם אשר נולד במדינת ישראל יהיה זכאי לאזרחות. כך גם לגבי אדם אשר נולד בארץ אחרת אך שני הוריו אזרחי ישראל, ואף אדם אשר אומץ על ידי שני הורים שהם אזרחי מדינת ישראל.
  • אזרחות עבור תושבי שטחים: על פי סעיף 6ה לחוק האזרחות המוזכר לעיל, ישנה אפשרות למשרד הפנים להעניק אזרחות עבור תושב יהודה ושומרון, אשר מוחזק תחת כוח צבאי של ישראל, אך אינו נחשב לחלק מן המדינה, וזאת במידה והאדם סייע בידי המדינה באופן כלשהו אשר מציב אותו בסכנה במידה ויישאר שם.

ישנם מספר קריטריונים נוספים שעשויים לזכות אדם באזרחות, והכוח להעניק אותה נמצא  בידי משרד הפנים, זוהי אזרחות מכוח הענקה. יש לציין כי תהליך קבלת האזרחות במדינת ישראל הינו הליך בירוקרטי ארוך ומורכב ולכן מומלץ מאוד לקבל סיוע מאת עורך דין הגירה לישראל.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה