מהו קרטוקונוס וכיצד נתאים לעצמנו עדשות



אף מחלת עיניים איננה נחשבת לנעימה וכי בכל הקשור לראייה שלנו כדאי לטפל בהקדם כל זמן שזה אפשרי. בכל הקשור למחלת הקרטוקונוס הרי שמדובר במחלה עם טווח הדרגתיות נרחב, כלומר שזו יכולה להיות קלה עד בינונית בהתאם למצב הראייה, לגילה של המחלה ולמידת ההזנחה שלה. היום באמצעות מכשור טכנולוגי מתקדם ניתן לזהות את המחלה בשלביה המוקדמים לטפל בה.

צילום  דר' ניר ארדינסט

מהו בעצם קרטוקונוס?

שמע של המחלה ניתן לה בשל הסממנים המזהים שלה. קרטו = קרנית ואילו קונוס = חרוט. מחלקת העיניים קרטוקונוס מאופיינת בשינוי מבנה הקרנית והיחלשות רקמותיה. הקרנית הופכת למעין חרוט ויוצרת קימור שאינו אחיד. המחלה נוצרת ככל הנראה בשל היחלשות של שכבות הקרנית אולם חלק סבורים כי מדובר בעניין גנטי. ככל שעוברים השנים כך גם אחוז האוכלוסייה הלוקה במחלה זו. מה שקורה בעצם הוא שכתוצאה מהמחלה הצילינדר הולך וגדל והראייה מיטשטשת.

כיצד ניתן לאבחן קרטוקונוס?

התסמינים החיצוניים לפיהם ניתן לחשוד בהתפתחות או בקיום קרטוקונוס הוא כאשר האדם עולה בצורה חדה בזמן קצר במידת הצילינדר שלו במשקפיים, כאשר הוא אינו מרוצה מהמשקפיים שלו והראייה מיטשטשת לו יותר ויותר במהירות על אף השימוש במשקפיים וכאשר הוא מרגיש שהראייה נפגמת, כך למשל כאשר הוא רואה הילות בשעות החשוכות של הלילה בגופי תאורה שונים.

בעבר הדרך העיקרית לזהות את המחלה הייתה ממש כאשר שינויי הראייה הוא משמעותיים בתוך זמן קצר או כאשר היה סימן פיזי לכך בשינוי צורת הקרנית. הבדיקה שהיו מבצעים דאז הייתם באמצעות רטינוסקופ בדרך כלל או דרך מנורת סדר. בבדיקות אלה לעתים רבות העין הייתה נפגעת מעט, מצטלקת או בצקת שהתחילה לגדול על הקרנית. כיום ניתן לבצע מיפוי קרנית באמצעות מכשור חדשני ומתקדם שחשוב שיהיה בכל קליניקה אך לצערנו עדיין לא קיים בכל קליניקה.

מהו מיפוי קרנית?

באמצעות מיפוי קרנית ניתן למפות את שכבות העין בצורה כזו שתסייע לנו לאבחן ולטפל במקרים שונים (כמו של קרטוקונוס) בצורה מהירה ומדויקת יותר. מדובר במכשיר מיוחד ומתקדם המאפשר ביצוע בדיקות ומעקבים ולא רק אפיונים התחלתיים וכך למעשה משדרג את האפשרות לטיפול בבעיות השונות. לפני בדיקת מיפוי קרנית חשוב להסיר את עדשות המגע שלכם מספיק זמן לפני על מנת לאפשר לקרנית לחזור למצבה הרגיל ובכך להציג תוצאות בדיקה אמינות. במידה ובבדיקה יהיה חשד לכך שהעדשות לא הוסרו בזמן או שהקרנית לא חזרה למצבה הטבעי תידרשנה בדיקה חוזרת עם טווח זמן ארוך יותר להסרת העדשות.

התאמת עדשות מגע לקרטוקונוס:

במצב של ראייה מטושטשת או לא תקנית אנו משתמשים במשקפיים או עדשות מגע על מנת לתקן את הראייה שלנו. מכיוון שקרטוקונוס היא מחלה המשנה בצורה דרמטית את הצילינדר (אסטיגמציה) ויוצאת עיוות לקרנית הרי שיש צורך לעשות שימוש בציוד המסתגל להידרדרות זו ואף מעטה אותה משמעותית. משקפיים לא מתקנות את האסטיגמציה ובשל כך ניתן לעתים לראות בצורה מטושטשת גם דרך המשקפיים ואפילו לעתים קרובות. עדשות מגע כן מתקנות את האסטיגמציה אצל הלוקים בקרטוקונוס ולכן אלה נחשבות לפתרון נפלא עבורם.

מחירן של עדשות מגע צילינדר משתנות בין חברות הייצור השונות והמרכז הקליני המוכר אותם. ישנן עדשות לטווח זמן ארוך יותר ואחרות לטווח זמן קצר יותר. כמו כן יש עדשות רקות ויש עדשות קשות יותר. לצד אלה יש עדשות מיוחדים כמו עדשות מגע סקלרליות העשויות להיות יקרות יותר. לאחר ביצוע מיפוי קרנית כמו שצריך אצלכם רופא העיניים ידע להתאים לכם את העדשות המתאימות ביותר לצרכים שלכם וגם תוכלו לקבל הצעת מחיר מדויקת יותר במקום.

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה