כיצד הפלסטיק שלנו פוגע בציפורים מוגנות?



החשיבות למיחזור הולכת וגוברת בארץ ובעולם. רובנו יודעים מדוע חשוב למחזר וכמעט כולנו נתקלנו בקמפיינים הפרסומיים הקוראים לנו להפחית צריכה בחומרים שאינם מתכלים ולמחזר את אלו שכן. ככל שחולפות השנים, המודעות בקרב הצרכנים גדלה, אך למרות זאת עדיין מדובר במפגע חמור הפוגע באיכות הסביבה ובבעלי החיים השונים – בתוכם ציפורים מוגנות.

Pixabay

מומחי טבע שונים חוזרים ומתריעים על הסכנות הכרוכות בצריכה המודרנית ובמפגע התברואתי החמור שגורמים חומרי פלסטיק לבעלי חיים ימיים, ציפורים מוגנות וכן ציפורים נודדות המבקרות בחלקים שונים של העולם. אך עד כמה מדובר במפגע חמור? כיצד פלסטיק פוגע בציפורים? וחשוב מכך – מה ניתן לעשות כדי לעצור זאת?

ארגון האו"ם: "בעיה הדורשת טיפול מיידי"

כמות הפסולת הימית המושלכת לים פוגעת במרקם העדין של החיים על פני הים ומחוצה לו. מדובר בתופעה מדאיגה שממדיה הולכים וגדלים, עד כדי כך שבשנת 2012 הוכרה על ידי ארגון האו"ם כתופעה הדורשת טיפול ומענה מיידים. על אף שמקורה של חלק ניכר מהפסולת הימית היא פסולת תעשייתית המושלכת לים, גם לצרכן הפשוט יש חלק ניכר בהתפשטות התופעה. אנשים רבים אינם מודעים להשלכות החמורות שגורם כל מוצר פלסטיק, שקית או אריזה שאינם מתכלים. כיום מוצרי פלסטיק מהווים כ- 92% מהפסולת הימית בישראל בלבד. מחקרים מראים שאנו מייצרים בכל שנה מעל ל-300 מיליון טון פלסטיק, בכמות שוות ערך למשקל כל בני האדם בכדור הארץ.

בשנת 2011, החריב צונאמי אדיר חלקים גדולים ביפן, וגרם לבעלי חיים ימיים לנדוד לחופים בצפון אמריקה. בעלי החיים הללו, רובם חסרי חוליות, נסחפו על גבי פסולת פלסטיק במשך כמה שנים ושרדו את המסע הארוך "בזכות" הפסולת האדירה – אך הדבר מעיד מעל הכל על הקיום הארוך של מוצרי הפלסטיק השונים, הנשארים עמידים במשך תקופה ארוכה שיכולה להגיע למאות שנים.

פלסטיק - מדוע מדובר בתופעה חמורה כל כך?

מיום בו נכנס הפלסטיק לחיינו, הוא שדרג את איכות החיים שלנו והפך אותה לנוחה במיוחד. כיום, מוצרי פלסטיק משמשים למגוון רחב של שימושים – החל מפריטי לבוש, דרך רהיטים לבית, כלי אחסון ואריזה ועד לבידוד חוטי חשמל. אין ספק שמדובר בחומר מתקדם, זול ופשוט לייצור – אך לצד זאת, טמונה בו סכנה לא מעטה לציפורים מוגנות ולבעלי החיים בכלל. כיוון שמדובר בחומר חדש יחסית, הנתונים אודותיו מצטברים. רק בשנים האחרונות נחשפים בסכנות וההשפעות השליליות של שימוש מוגבר במוצרי פלסטיק. כשהסכנות הללו מגיעות לים – הדבר גורם לזיהום  ועלול לפגוע בבעלי החיים המתגוררים בו. פלסטיק מתפרק לאט בכל סביבה, אך כשהוא מגיע לסביבה הימית הפירוק שלו הופך להיות איטי אף יותר, זאת בשל הקטנת החשיפה לקרני UV הנמצאות על הקרקע וכן בשל הטמפרטורות הנמוכות ביותר השוררות במעמקי הים.

הכירו את "לוחם הפלסטיק"

שון דודן הוא פעיל סביבה בולט ותושב העיר באת', הממוקמת בדרום מערב אנגליה. כשדודן הציב לעצמו מטרה לנקות את נהר מידסומר, היה זה כשהבין שסכר פלסטיק עצום חוסם את הזרימה הטבעית של הנהר. מהר מאוד גילה שסכר הפלסטיק הזה לא רק מזהם את הסביבה ומכער את תוואי הנהר – אלא גם גורם לעופות המתגוררים בו למות. לצד בקבוקי הפלסטיק, הדליים הריקים ואינספור פריטים נוספים, מצא שון דודן גם שלושה עופות מתים. על אף שלא ידע כיצד העופות מצאו את מותם, סביר מאוד להניח שהם נחנקו מהפלסטיק או שתו מהמים המזוהמים. על פי מחקרים פרטיים שערך, מצא כי רמת החומציות במי הנהר עומדת על pH3 (רמה זהה לרמת החומציות התקינה בקיבה), בעוד שהרמה התקינה היא pH7. בקבוקי הפלסטיק שצפו בנהר החלו להפריש חומרים רעילים, זיהמו את הנהר וגרמו ללכלוך בלתי נתפש – כזה שייקח 500 שנה עד שיתפרק באופן טבעי.

כך משפיע הפלסטיק על הציפורים

ציפורים, הן הנפגעות המרכזיות כתוצאה משימוש מוגבר של פלסטיק. הן נוטות לבלוע חתיכות פלסטיק, שקיות ניילון, פקקים ומוצרי פלסטיק נוספים שצפים בים – מה שמוביל למותן. בארץ ציפורים מוגנות: ינשופים, שקנאים, שחפים וציפורי מים נוספים נפגעים מהזיהום העולמי של הפלסטיק.

על פי מחקר שערך המגזין נשיונל ג'אוגרפיק, פסולת פלסטיק נמצאת בקיבתן של 90% מהציפורים והנתון הזה עולה בהתמדה ככל שייצור הפלסטיק העולמי עולה. על פי תוצאות המחקר, אחד מכל שלושה יונקים ימיים נמצאים מתים לאחר שבלעו פלסטיק, ובבטנם של 97% מקרב עופות האלבטרוס המוגנים נמצאו חלקיקי פלסטיק. עופות אלו, חשוב לציין, נמצאים בסכנת הכחדה. כשציפור בולעת חלקיקי פלסטיק חדים, הדבר עלול לגרום לניקוב איבריה הפנימיים. בנוסף, ישנן ציפורי ים שצורכות פלסטיק בכמות גדולה כל כך עד שהן לא מסוגלות לצרוך מזון נוסף והדבר מסכן את בריאותן מאוד.

 

 

זה תלוי בנו

הנתונים הללו מדאיגים, אך יש בכוחנו למזער את הנזק שהם גורמים. אם כל אחד מאיתנו יקבל על עצמו לצרוך פחות פלסטיק או למחזר את הפלסטיק שהוא צורך – נוכל לדאוג לסביבה נקייה יותר ובריאה יותר. זו האחריות שלנו לדאוג לאדמה עליה אנו חיים ולא פחות חשוב מכך – לקחת חסות על הציפורים המוגנות.

למידע נוסף על פגיעה של הפלסטיק בציפורים תוכלו לקרוא במאמר הבא - https://www.birds.org.il/he/article-page.aspx?articleId=1188


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה