החיידקים הטובים באים - פרוביוטיקה



מהי פרוביוטיקה? באיזה סוגי מזונות תוכלו למצוא "חיידקים טובים" הנחוצים לבריאותנו ומדוע מומלץ לצרוך פרוביוטיקה גם כתוסף תזונה? על כך ועוד בכתבה שלפניכם.

bio care

הפרוביוטיקה היא למעשה גישה מדעית חדשה יחסית הדוגלת בשילובם של חיידקים הנחשבים לסוג של "חיידקים טובים וידידותיים" לגופנו ובריאותנו. גישה זו נוצרה לנוכח העובדה שמערכת העיכול בגופנו מאכלסת בתוכה כמות גדולה של חיידקים שבחלקם נחשבים לחיידקים ידידותיים למערכת העיכול, דוגמת חיידקי ה-לקטובצילים וחיידקי ה-ביפידוס המצויים במעי.

כגישה מדעית הדוגלת בצריכת מזונות ותוספי תזונה המכילים בתוכם "חיידקים טובים וידידותיים", פרוביוטיקה נועדה לצרכי שמירת האיזון בין החיידקים המועילים והחיוניים לגופנו לבין חיידקים מזיקים, כאשר מטרת העל של הפרוביוטיקה היא לסייע לשמירה על היחס בין סוגי החיידקים המצויים במעיים. בשנים האחרונות, מדע הפרוביוטיקה עושה כל מאמץ על מנת לאתר זנים מסוימים של חיידקים המתאפיינים בתכונות מטיבות לבריאות האדם, כאשר בין יתר הקריטריונים באמצעותם ניתן להגדיר זן כזה או אחר של חיידקים כ-חיידקים טובים וידידותיים לגופנו, נמצאים הקריטריונים הבאים: יכולת עמידות והישרדות במערכת העיכול, חיידקים שמקורם ברירית האדם והם ניחנים ביכולת יציבות גנטית, וכמובן, בטוחים לשימוש.

החיידקים העונים על הקריטריונים הנ"ל משמשים בין היתר כמחסום במערכת העיכול מפני פלישת חיידקים מזיקים ומזהמים, הם מסייעים לפירוק תקין של המזון ועיכולו במערכת העיכול, הם מסייעים לייצור ויטמינים חיוניים לגופנו והם מייצרים חומצות שומן שלמעה מזינות את תאי הרירית במעי. יתרונות אלו מצויים בין היתר בחיידקים ממשפחת ה-לקטובצילים וה-ביפידוס המצויים בין היתר במוצרי חלב שונים המשווקים כמוצרים פרוביוטיים כגון: יוגרוטים וגבינות למיניהם.

בשנים האחרונות, ניתן למצוא במדפי הסופרמרקט, יותר ויותר מוצרי חלב המכילים בתוכם חיידקים טובים וידידותיים, כאשר כל המוצרים הנ"ל משווקים כמוצרי חלב פרוביוטיים. המודעות ההולכת וגוברת לגישה הפרוביוטית בקרב הקהל הרחב היא זו המעודדת חברות מסחריות בענף החלב לשלב במוצריהם רכיבים פרוביוטיים.

יחד עם זאת, חשוב לציין שהשפעת הפרוביוטקיה תלויה במספר גורמים המשתנים מאדם לאדם וביניהם: מידות האיזון הקיימת בפלורת המעי, סוג וזן החיידק הניתן למעשה כחיידק פרוביוטי, משך הזמן בו האדם צורך מוצרי תזונה המכילים חיידקים ידידותיים ונוכחות של סיבים פרה-ביוטיים המסייעים לשגשוגם של החיידקים הטובים במערכת העיכול והמעי.

לפיכך, מעבר לצריכת מוצרי חלב פרוביוטיים, מומלץ להקפיד על נטילת תופסי תזונה פרובויוטיים המשלבים בתוכם גם חיידקים ידידותיים וגם ויטמינים חיוניים לספיגה מיטבית של החיידקים במערכת העיכול. נטילה יומיומית קבועה וסדירה של תוספי תזונה פרובויוטיים יכולה לסייע רבות לשיפור מערכת העיכול ואף לסייע בבעיות שונות כגון: טיפול בחיידק הליקובקטר פלורי, טיפול באי סבילות ללקטוז, טיפול בזיהומים שונים ואפילו מניעת עששת.

לסיכום, התפיסה הפרוביוטית הדוגלת בשילוב חיידקים טובים וידידותיים בסוגי המזון אותו אנו צורכים, יעילה במיוחד במסגרת נטילת תוספי תזונה פרוביוטיים.

 

 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה