היין מיוצר כבר אלפי שנים, וממצאים מעידים על הכנת יין בקרב תרבויות עתיקות החל מ-8,000 שנה לפני הספירה הנוצרית. מדובר בתהליך שמשתכלל כל הזמן, אך עדיין מבוסס על מספר שלבים מסורתיים. בהחלט מדובר בתהליך מרתק ששווה לראותו גם מקרוב ביקבים השונים.

Pixabay

בחירת הענבים

בשלב הראשון יש לבחור את זן או זני הענבים שמהם יוכן היין, כמו מלבק, מרלו, סוביניון בלאן, שיראז, שרדונה – וכו', בין אם מדובר על זן אחד או שילוב של מספר זנים, ולהחליט גם על תזמון ואורך השלבים השונים, כמו לדוגמא זמני התסיסה שתתרחש בהמשך הדרך.

 

בציר הענבים

שלב קטיף הענבים והפרדתם מהגפנים. יש חשיבות רבה לתזמון הקטיף, ובפרט בכל הקשור לרמת הסוכר שלהם בעת הבציר, והדבר משפיע בצורה ניכרת על איכות וטעם היין שמתקבל בסוף התהליך. את הבציר ניתן לבצע באופן ממוכן או באופן ידני.

 

סחיטת הענבים

הענבים עוברים שני שלבים של מעיכה וסחיטה במטרה לסחוט את הנוזל שבהם עד תום.

 

תסיסה טבעית

מיץ הענבים או בשמו האחר – התירוש, נמצא כעת במיכלי תסיסה מנירוסטה. השמרים הטבעיים שיש בענבים מעכלים את הסוכר שיש בהם ויוצרים כתוצאה מכך גם אלכוהול, ואחראיים למעשה על תהליך התסיסה הטבעית, אלא אם בוחרים להוסיף שמרים חיצוניים - ואז התסיסה הופכת לפחות טבעית. התסיסה של יינות לבנים מתבצעת לתירוש בלבד וללא קליפה וגרעינים, לעומת התסיסה של יינות אדומים - שמתבצעת ביחד איתם.

 

קירור ותסיסה נוספת

חלק מהיקבים מחילים שלב ביניים של קירור היין למשך שבוע או יותר, ולאחר מכן היין עובר תסיסה נוספת. חלקם מעבירים את היין ישירות לתסיסה נוספת ששמה תסיסה מאלו-לאקטית. במהלכה היין מותסס באופן איטי כשהוא מצוי בוואקום למשך מספר חודשים. לתסיסה השנייה חשיבות גדולה בטעמו הטוב של היין בסוף התהליך.

 

יישון היין

כעת היין עובר לחביות עץ אלון וממשיך גם לתסוס וגם להתיישן ולספוג הן ארומות והן טעמים מהחביות. תהליך זה אורך בין שנה לשנתיים. חלק מהיינות ממשיכים להתיישן גם כשהם כבר בבקבוק.

 

מיטב היקבים של רמת הגולן, כמו למשל יקב רמת הגולן, יקב אודם ויקב אסף, מזמינים אתכם להגיע לסיור בו תוכלו לראות במו עיניכם כיצד מכינים יין וכמובן גם לטעום מיינות נפלאים.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה