אודי גוזלן על יוקר הפירות והירקות וכיצד ניתן לשחרר את השוק



איש העסקים אודי גוזלן , בעליה של סופר דניה בירושלים, מכיר את המחירים הבלתי יציבים בענף הפירות והירקות בישראל מקרוב ומספר על הניסיון להוזיל את מחירי הפירות והירקות וכלל המוצרים כמה שניתן - הבעיה היא: לא תמיד ניתן.
על העלייה במחירי הפירות והירקות, דרכי התמודדות עם תלונות הלקוחות והדרך בה ניתן לשחרר את השוק מעול המחירים.

אודי גוזלן: "מחירי הפירות והירקות תלויים במספר רב של משתנים"

בכדי להבין את פשר עליית מחירי הפירות והירקות ואי יציבות מחירם, צריך ללכת כמה שנים אחורה.
אודי גוזלן הבעלים של סופר דניה בירושלים מסביר כי בשנת 2012 בחנה הועדה לבחינת תחרותית בענף המזון, בין היתר, את מחירי הפירות והירקות והוציאה שורה של קביעות והמלצות, קביעה בולטת של הועדה הייתה כי ליבת הריכוזיות במחירי המזון נעוצה בקרב יצרני המזון והיבואנים ודווקא לא ברשתות השיווק.
בנוסף לוועדה זאת, גם ועדת טרכטנברג שהוקמה בעקבות המחאה החברתית 2011 (שלא תרמה להורדת המחירים, שעלו זמן קצת לאחר מכן), קבעה כי המחירים בענף המזון נבעו כתוצאה מריכוזיות גבוהה.
בהתאם לסקירה הכללית של משרד החקלאות בדבר סיכום שנת 2018 בענף החקלאות, נמצא כי מאז שנת 2000 חלה התייקרות של כ -25% במחירי הירקות ו כ- 40% במחירי הפירות, נתון זה מעורר תהיות עקב עלייה של כ- 12% בלבד של מחיר המזון הכללי.

צילום אודי גוזלן

בזמן שהועדות לא ממש מאשימות את רשתות השיווק בעליית המחירים (אלא בעיקר את המדינה והטיפול בנושא יבוא מוצרי המזון)  ,בעליה של סופר דניה, אודי גוזלן, מסביר את המשתנים הרבים למחירי הפירות והירקות: "מי שחושב שלמכור פירות וירקות זה קל, שיחשוב שנית, מדובר בכאב ראש לא קטן ובמחירים המשתנים בקצב גבוה. המחירים של הפירות והירקות בישראל תלויים במספר רב של משתנים עבור רשתות השיווק: עונה ונזקי קור וחום, העדר יבוא או העדר יבוא מספק בקידום משרד החקלאות, הניסיון של החקלאים לרווח מצידם ורשתות מזון שונות שלא ידועות במחירים הזולים שלהן".
האם לחקלאים יש יד בעליית מחירי הפירות והירקות? על כך משיב גוזלן: "אפשר להסתכל על בדיקת משרד החקלאות נמצא שבשנת 2018 חלה עלייה של כ- 3% ברווחי החקלאים, חשוב לי להדגיש כי בעסקים כמו בעסקים כל אחד רוצה להרוויח, אך הנתון הזה קצת מעלה שאלות ותהיות על טענות החקלאים והפסדי הרווחים שלהם".

כיצד מתמודדים עם תלונות הלקוחות על מחירי הירקות והפירות?

באם רשת השיווק אשמה בחלק מסוים במחירי הירקות והפירות או באם נקייה לחלוטין מאשמה, תלונות לגבי מחירי הפירות והירקות בישראל יגיעו בראש ובראשונה למי המספק את המוצר כתחנה אחרונה בשרשרת האספקה.
הרווח הגולמי על מוצרים שונים בסופרמרקטים וברשתות השיווק השונות נע באחוזים שונים, כאשר בהתאם להערכות המומחים פירות וירקות עומדים על רווח של גולמי של בין 14%-25%, בהסתכלות על הצד המחמיר של נתון זה ניתן להצביע על כך שמלבד מוצרי הפיקוח, מרחב המשחק שרשת השיווק יכולה לשחק עם מחיר הפירות והירקות הוא אינו גבוה כלל.

צילום אודי גוזלן

אודי גוזלן (בעליו של סופר דניה) מנסה לספק הצצה אל מאחורי הקלעים ודרכי ההתמודדות עם המחירים: "תיאוריה מעניינת לגבי תמחור היא אם רשת שיווק רוצה לחלוטין לשווק עצמה כזולה לחלוטין, שלא תמכור מוצרים בפיקוח וירקות ופירות - עכשיו תעצרו, כי הדבר לא ממש נכון עסקית ובכלל לא הוגן כלפי הלקוח...הסוד הוא לדעת ללכת לקראת הלקוח ובכל זאת להרוויח".
בדבר ההתמודדות עם הלקוחות אומר גוזלן: "אחרי שהורדנו את המחירים למינימום האפשרי ודאגנו לחתור למכירה כמותית גדולה של פירות וירקות, אנו ננסה לשלב מבצעים שונים הקשורים בענף הפירות והירקות, לדאוג לאיכות סחורה טרייה טובה ונקייה ואפילו להדריך את צוות הסניף כיצד עלו המחירים ואיך להסביר את זה ללקוח" את השיטה גוזלן מסכם: "ניתן להגיד באחראיות שעם מחירי המינימום האפשרי, איכות טובה, אזור נקי, שיווק נכון והסברה אפשר להרוויח בצורה יפה והוגנת".
  
מבינים יחד עם אודי גוזלן כיצד ניתן להפחית במחירי הפירות והירקות

בחיפוש אחר השאלה הגדולה, כיצד מורידים את מחירי הפירות והירקות, הלכנו לצעדים אותם ביצעה המדינה והלחצים בקרב קבוצות כדוגמת החקלאים, ארגון מגדלי הפירות, חברות המזון, רשתות השיווק וכמובן הציבור לו המדינה צריכה לספק תוצאות.
בצעדים להורדת יוקר מחירי המזון ניתן למצוא את "רפורמת הקורנפלקס", רפורמה זו הקלה על יבוא מקביל של מוצרי מזון יבשים ארוזים נפוצים כדוגמת חטיפים, אורז, פסטות, דגני בוקר ועוד.
ביולי 2019, החל משרד החקלאות לקדם יבוא של פירות וירקות, דבר זה עשוי לעודד ירידת מחירים אך בפירות וירקות בודדים שכן משרד החקלאות אינו מאפשר יבוא של מנגו, בננות, אבוקדו ופירות רבים נוספים (ההתמקדות הצפויה ככל הנראה במלפפונים, עגבניות, קישואים ובצלים).

דווקא רשתות השיווק (הזולות שבהן) אינן בכוונת של הועדות השונות והנתונים המספריים, כצעד משלים למרדף אחר הורדת המחירים בכלל ופירות וירקות בפרט, אודי גוזלן מציע את הצעתו להורדה: "כאיש עסקים איני יכול שלא להציע את צמד המילים שוק חופשי, דבר זה צורם אולי לחקלאים וחברות המזון השונות, אך ללא פתיחת השוק לתחרות ויבוא חופשי ללא הגבלות ומשחקים מיותרים - מחירי המזון לא יקטנו ורשתות השיווק לא יוכלו להוזיל את המחירים בצורה מספיק טובה".
 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה