צפו בסרטון: טונות של מגבונים הוצאו מהביוב בירושלים



בימים אלה יוצאת חברת מבט"י, בעלת מכוני טיהור השפכים של העיר ירושלים רבתי, במבצע הסברה רחב היקף בו מבקשים עובדי ומנהלי החברה מהציבור בירושלים והסביבה, לחדול את השלכת מגבוני הניר והבד הלחים אל מערכת הביוב בשל הנזק האקולוגי הקשה שזריקתם מסבה למערכת הביוב העירונית ולמערכות טיהור השפכים

חברת מבט"י יוצאת בקמפיין הסברה לתושבי ירושלים והסביבה : "המגבון נזרק רק לפח". במרכז קמפיין ההסברה עומד סרטון המגיש סיפור דמיוני אשר ממחיש את הסכנה שמייצרים המגבונים ובסופו מוצג מסר מודגש לכל הציבור - זריקת המגבונים הלחים (הן מגבוני הבד והן מגבוני ניר הטואלט הלח) חייבת להיות לפחים. 

בשנים האחרונות חלה עליה דרמתית בשימוש של הציבור במגבוני בד וניר לחים, זריקתם לאסלה גורמת נזק אקולוגי וכן נזק למערכת הביוב העירונית ולמערכת טיהור השפכים.

המגבונים אשר זורמים במערכת הביוב מתאחדים לגושים בתוך הצינורות השונים ובעצם הופכים להיות חסמים ענקיים לזרימת הביוב דבר הגורם לסתימות ולנזקים במערכת הביוב הכללית.

בנוסף, אל מכוני הטיהור מגיעים אלפי טונות של מגבונים הסותמים את המערכת וגורמים לעצירת התהליכים של טיהור השפכים. מדובר בתהליכים שפוגעים במערכת כולה ועולים מיליוני שקלים.

כך למשל בשנת 2018 פונו משלושת מכוני הטיהור של ירושלים כ – 2300 טונות של מגבונים. זה המקום להדגיש כי כמות המגבונים בביוב ובמכוני הטהור נמצאת לאורך השנים בעליה משמעותית ונראה כי הכמות גדלה בעשור האחרון בלמעלה מ 50%. בתקופה זו כמות הפינויים של המגבונים המגיעים למכוני טיהור השפכים הוכפלה.

הנזק למכוני הטהור גדל בעשרות מונים בימי גשם ובימים של שיאי ספיקה, בהם גובר קצב זרימת השפכים בצנורות הביוב.  קצב הזרימה האדיר אוסף את גושי המגבונים שנתקעו בצנרת ומוליך אותם בעוצמה אל מכוני טיהור השפכים. בימים אלה עוצמת הנזק גדולה עשרת מונים ועובדי מכוני הטיהור עובדים מסביב לשעון כדי להצליח להתמודד באופן המקצועי ביותר עם המפגעים השונים.

בשנת 2018 כ-60 אחוז מאירועי סתימות ופיצוצים בצינורות הביוב של ירושלים נגרמו  ממגבונים.

צפו בסרטון הוצאת המגבונים ממערכת טהור המים במכון שורק להמחשה כי מדובר בתהליך מאתגר שבלעדיו המכון חדל מלתפקד.


אבי בלשניקוב יו"ר מבט"י : "אנו מבקשים לרתום את תושבי ירושלים למאמץ כדי לקדם את איכות הסביבה והקיימות בחיי היום יום של הקהילות השונות בעיר ירושלים".

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה