כרטיס "פטור מתור" לבני 80 ומעלה יחולק למאות אלפי אזרחים



277,684 כרטיסי 'פטור מתור' יונפקו לאזרחים הוותיקים בגילאי 80+. הכרטיס נועד לסייע להם לממש את זכותם לדילוג על התור לקבלת שירות במקומות ציבוריים.

בהנחיית שר העבודה והרווחה ח"כ אופיר אקוניס ושרת המשרד לשווין חברתי ח"כ גילה גמליאל, הביטוח הלאומי ינפיק 277,684 כרטיסי 'פטור מתור' לאזרחים הוותיקים בני 80+ שזכאים לקבל שירות ללא המתנה בתור אם הם מעוניינים בכך.

החוק המאפשר קבלת שירות ללא המתנה בתור עבר לפני כשלוש שנים, אך לא יושם באופן מלא על ידי ארגונים ונותני השירותים. כמו-כן אזרחים ותיקים רבים לא מיצו זכות זו הן בשל חוסר ידיעה והן בשל מבוכה לפנות לאחראי על התור ולקבל את השירות.

כרטיס "פטור מתור"

בעקבות פניות של אזרחים רבים אל הביטוח הלאומי והמשרד לשוויון חברתי החליטו המשרדים, להנפיק כרטיסי 'פטור מתור' רשמיים לאזרחים הוותיקים עם זיהוי של שם ותעודת זהות על גבי הכרטיס, אשר בהצגתו יוקל עליהם לקבל את השירות לו הם זכאים.

בין השירותים והמקומות שבהם ניתן פטור מתור הם שירותי כל המשרדים הממשלתיים והיחידות הקשורות אליהם, שירותי עיריות, רשויות מקומיות, ביטוח לאומי, רכבת ישראל, סניפי דואר, בנקים, גנים לאומיים ועוד.

כמו-כן, האזרחים הוותיקים זכאים לפטור מתור בכל החנויות הגדולות (לפחות 250 מ"ר), לשכות עו"ד ואתרים לאומיים.

השרה לשוויון חברתי, גילה גמליאל: ”הכרטיס נוצר כדי לצמצם את הבירוקרטיה בעבור האזרחים הוותיקים ולהביא למודעות המוסדות השונים כי אזרחים בגילאי 80 ומעלה לא ימתינו יותר בתורים.  אני גאה במגוון המיזמים שהבאנו למען האזרחים הוותיקים, ונמשיך לדאוג יחד לטובת הטמעתם בקהילה ובמגזר הציבורי. נמשיך לדאוג לרווחת האזרחים הוותיקים בכלל תחומי החיים כדי שיוכלו לחיות בכבוד".

בשונה מכרטיסים אחרים, הכרטיס הודפס בשתי גרסאות על פי מגדר, זכר ונקבה. מספר האזרחיות הוותיקות מעל גיל 80 עומד על 167,346 ומספר האזרחים הוותיקים מעל גיל 80 נאמד בכ-110,338.

 

שר העבודה והרווחה, ח"כ אופיר אקוניס: "האזרחים הוותיקים הם אבני היסוד שלנו. הם דאגו לנו ועכשיו, אנחנו דואגים להם. התפקיד שהוטל עלינו, נבחרי הציבור, הוא לוודא שהחוק וזכויותיהם ניתנות להם - ישירות וללא עיכובים. על פי רוב, האזרחים הוותיקים לא עומדים על זכויותיהם ובידינו הזכות לסייע להם. ליישום החוק הזה יש חשיבות ערכית ומוסרית. אנחנו נקל בו על כמעט 300 אלף אזרחים ישראלים ותיקים בקיצור בירוקרטיה וזמן המתנה, ואני קורא לכל הארגונים ונותני השירותים לסייע במימוש החוק החשוב הזה״.

מאיר שפיגלר, מנכ"ל הביטוח הלאומי: "הביטוח הלאומי לא נועד רק לתשלומי קצבאות וגמלאות אלא פועל לסייע לציבור לממש את זכויותיו. בשיתוף פעולה פורה עם המשרד לשוויון חברתי, הפקנו את כרטיס 'פטור מתור' לבני ה-80 ומעלה ומעתה, המחזיק בכרטיס יזכה לקבל שירות מידי מבלי להיכנס לוויכוחים ואי נעימויות עם הסובבים אותו. תוצר הלוואי המבורך של הפטור הוא עידוד האזרחים הוותיקים לצאת מביתם להפגת הבדידות באתרי הפנאי והנופש, מרכזי קניות, תרבות, ספורט ואומנות, דבר שישפר את איכות החיים של האזרחים הוותיקים".                                                                                                      

בין מקבלי הכרטיס הראשונים היו הזוג מלכה ואשר ניגרי, דור שישי בארץ. מלכה הייתה מתנדבת בקהילה בירושלים וקיימה חוגים לנשים שהגיעו ארצה מרוסיה וגרוזיה בשנות ה-70 וסייעה למשפחות נזקקות יחד עם בן זוגה אשר שקיבל את 'אות הנשיא למתנדב' בשנת 1976 מהנשיא יצחק נבון. כיום אשר משמש חזן בבית אבות ובכל שבת אוסף את הקשישים עם כסאות הגלגלים מהחדרים ומביא אותם אל בית הכנסת.

הנפקת כרטיסי 'פטור מתור'. צילום: דוברות ביטוח לאומי

אבי כהן, מנכ"ל המשרד לשוויון חברתי: "אנחנו רואים חשיבות עליונה ביישום החוק המעניק פטור מהמתנה בתור לגילאי 80 ומעלה במקומות ציבוריים. המטרה של המהלך המשותף עם הביטוח הלאומי היתה להקל על יישום החוק ולהכיר כבוד לאזרחים שלנו אשר הגיעו לגבורות. אנחנו נמשיך ונעשה הכול בכדי ששירות זה ייושם ויגיע לאזרחים הוותיקים. מהלך זה הוא המשך ישיר לעבודתו המסורה של המוקד למיצוי זכויות שלנו שעסוק כל העת בסיוע למימוש זכויותיהם של האזרחים הוותיקים. נמשיך במשימת קודש זו".

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה