בית המשפט: הרשות אחראית לפיגועי האינתיפאדה השנייה – תשלם מיליארד ש״ח למשפחות הנפגעים



בית המשפט המחוזי בירושלים פסק כי הרשות הפלסטינית אחראית ל-17 פיגועים בשנות האלפיים שבוצעו על-ידי ארגוני טרור כמו אש"ף, חמאס והג'יהאד האיסלאמי. בעקבות הפסיקה יוכלו נפגעים באותם פיגועים לתבוע את הרשות בדרישה לפיצויים. סך הפיצויים בתביעות עומד על כמיליארד שקל

ארכיון (צילום: הדס פרוש / פלאש 90)

בית המשפט המחוזי בירושלים פסק היום (ב׳) כי הרשות הפלסטינית ואש"ף אחראים לשורת פיגועים בתחילת שנות ה-2000.  בעקבות הפסיקה, יוכלו נפגעים באותם פיגועים לתבוע את הרשות בדרישה לפיצויים. 

בפסק דין שנתן סגן נשיא בית המשפט, כבוד השופט משה דרורי, נקבע כי הרשות אחראית ל-17 מקרים של פיגועי טרור באותן שנים, פיגועים שבוצעו לא רק באופן ישיר על ידי עובדיה ופעיליה אלא גם ע״י ארגוני הטרור אש״ף, חמאס והג׳יהאד האיסלאמי.

תיקים אלו נידונים בבית המשפט קרוב ל-20 שנה, ובראשם התיק שהגישה משפחתו של חייל המילואים ואדים נורז'יץ, נגד הרשות ואש"ף, לצד נתבעים נוספים.

ליבת הדיון המשפטי עסקה בעניין שאלת אחריותה של הרשות לפיגועים שהתרחשו במהלך האינתיפאדה שבסופו מצא בית המשפט כי הייתה אחריות ישירה לאותם מקרי טרור קשים. כעת, על בית המשפט לקבוע את גובה הנזק, אשר בהתאם לעולה מכתבי התביעה צפוי להגיע להיקף של מיליארד שקל.

בין התיקים שנידונו: הטבח במשפחת גביש בו נהרגו שני הורים, סבא, ונכד בביתם שבאלון מורה בפסח 2002; רצח בני הזוג דיקשטיין ובנם הקטן במארב ירי בדרום הר חברון; פיגוע ההתאבדות בצומת מגידו בו נהרגו 17 בני אדם, ופיגועים רבים נוספים. כמו כן, תביעתו של נעמאן שראקיה שנחשד על ידי הרשות הפלסטינית כמי ששיתף פעולה עם ישראל, נחטף ועונה על ידה בגין זאת, וכן תביעתם של כ-60 מורי דרך שפרנסתם נפגעה קשות במהלך השנים 2000-2004 בגין מתקפת פיגועי האינתיפאדה השניה.

במהלך השנים נקבעו בהקשר לתיקים אלו קביעות תקדימיות, בין השאר כי הרשות אינה מדינה ואין לה חסינות ריבונית, ועל כן ניתנת לתביעה אזרחית בישראל. בשלביו הראשונים של התיק עוקלו כספים בגובה של 64,000,000 ₪ שמשרד האוצר מחזיק בידו עבור הרשות הפלסטינית, לטובת משפחת נורז'יץ.

את התביעה ניהל ארגון ״שורת הדין״ ברשות עו"ד ניצנה דרשן-לייטנר, העוסק בתביעות ענק כנגד ארגוני טרור במטרה לפצות קורבנות טרור ומשפחותיהם ביחד עם עו"ד רועי כוכבי, עו"ד אבי סגל ועו"ד אבי גז.

עו״ד ניצנה דרשן-לייטנר, נשיאת ״שורת הדין״, מסרה היום כי ״מדובר בניצחון היסטורי. אלה היו התיקים הראשונים שהוגשו כנגד הרשות הפלשתינית, הם היו חסרי תקדים. הטענה שלנו היתה מלכתחילה שהרשות הפלשתינית היא ישות טרור המקדמת ומעודדת פיגועי טרור, ואכן בית המשפט מצא אותה אחראית לפיגועים שבוצעו גם על ידי ארגוני טרור כמו אש״ף, החמאס והג׳יהאד האסלאמי. זה מוכיח שהאינתיפאדה לא היתה התקוממות עממית אלא מלחמה מתוכננת ומכוונת כנגד האוכלוסייה האזרחית בישראל. מה שערפאת לא הצליח להשיג באמצעות הסכמי אוסלו הוא ניסה להשיג דרך פיגועי התאבדות וירי. המטרה הפלשתינית היתה רצח עם כנגד יהודים בישראל, ועל כך היא תשלם כעת ביוקר״.





 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה