הנפש – מפתח לכל ההנאות של החיים



דבר ידוע בקרב רבים הוא שנפש האדם עדינה מאד. עם זאת, ישנם לא מעט אנשים שאינם מודעים למצבם הנפשי, ועקב כך אינם נהנים מחיים מלאים ושמחים כמו שנדרש.

Pixabay

איך זה בא לידי ביטוי בחיים שלכם? האם שמתם לב לנפש שלכם בזמן האחרון? לפניכם מספר תמרורי אזהרה שיעזרו לכם לבחון איפה אתם עומדים כרגע מבחינה נפשית.

תהליך אישי אצל כל אדם

כל אחד מאיתנו עובר תהליך אישי של יצירת הנפש. יש הטוענים שזה מתחיל עוד בבטן כעובר. ישנו הבדל אם תינוק נוצר מאהבה או לא, אם האמא רגועה במהלך ההיריון או לחוצה ועצבנית ועוד..

זה ממשיך כשמגיעים לעולם, וחווים חוויות אינדיבידואליות שבונות לנו את מרקמינו הנפשי. עם זאת, ישנן השפעות גנטיות אשר בונות לנו את מוחינו בצורות מסוימות. לדוגמא, אם אדם נולד עם הפרעה נפשית כלשהי, ככל הנראה ישנו חוסר איזון כלשהו, תפקוד בעייתי או מבנה לקוי של המוח, שגורם לבעייה הנפשית.

אנחנו מתמקדים בעיקר במה שנקרא "הנורמה" (שזה בפני עצמו מונח בעייתי, אבל נניח לזה כרגע). איך הנפש ה"נורמלית" לכאורה, מגיבה למצבים שונים בחיים?

תזונה – אתה מה שאתה אוכל (You are what you eat)

נתחיל עם התזונה. כל אדם צורך מזון כמקור אנרגיה זמי לפעילות הגוף. מה שרבים אינם יודעים הוא שהמזון שאנו צורכים מגדיר אותנו. הסתכלו סביבכם. נסו לבחון לרגע את חבריכם לעבודה, לחיים, למשפחה. אדם שנוהג לאכול רק אוכל חריף, מתנהג בהתאם נכון? (בהכללה כמובן). הוא לחוץ יותר, נמרץ יותר, "בוער" יותר. באותו האופן, ישנם תהליכים פנימיים בגוף שגורמים לאותו אדם "חריף" להתנהג כך. לעומת זאת, אדם שנוהג לחיות אך ורק על ירקות ברוב המקרים רגוע יותר, רזה, קצת מרחף, אולי אפשר לקרוא לו "רוחני". אדם שנוהג לאכול מאכלים שמנים כבד יותר, שמן וכו'.

המזון שנכנס לגוף שלנו משפיע מאד על האיזון הנפשי, שמושפע גם מהאוכל שנכנס לגוף. אוכל בריא, שמכיל את כל אבות המזון ומאוזן כפי שנדרש, משפיע על הגוף לטובה לעומת אוכל תעשייתי יותר, שמן ולא מאוזן.

כשאדם נמצא תחת לחץ נפשי כלשהו, ברוב המקרים הנטייה היא להזניח את התזונה המאוזנת, וזה הרגע בו מתחילים לשלם את המחיר.

כדאי לשמור על תזונה מאוזנת כבסיס לנפש בריאה.

לבחור נכון את השותפים לחיים

זה יומרני לכתוב עכשיו פסקה אחת על הנושא הזה, כי אפשר לכתוב מאמר שלם עליו. אבל בכמה משפטים, השותף או השותפה שתבחרו לחיים שלכם יהיה כלל הנראה מי שישפיע על החיים בצורה המשמעותית ביותר.

אם תבחרו מישהו שלא מתאים לכם, סתם כי כולם כבר בזוגיות ואתם לא, תשלמו מחיר כבד מאד. בהתאם לכך יתכן שתסבלו מחוסר תקשורת, איבוד עניין, חיי מין לקויים (שידרשו מכם לחפש פתרונות שונים), ירידה ברצון לבלות יחד. הכל בשביל הסטטוס.

אז לא. חשוב לבחור נכון. בסבלנות. לדחות את הסיפוק של להיות כמו כולם. לבחור מישהו נכון לצעוד איתו לחיים בטוחים ומלאים.

זה אחד היסודות החשובים בחייו של אדם בוגר. זו בחירה כל כך קריטית ורבים נוטים להתייחס אליה בזלזול.

נפש בריאה – גוף בריא

הקלישאה הזו דוברה רבות. אך כמובן שהיא נכונה וברורה כשמש! אם הגוף נוטה למחלות, המערכת החיסונית אינה יציבה ותסמינים נוספים דומים, זה סימן. הגוף מאותת לכם שמשהו לא בסדר. כמעט בכל פעם שאנחנו חולים, יש לכך סיבה. יש לכך איזשהו אירוע קודם שהוביל לכך. לדוגמא, תקופה סופר לחוצה בעבודה, לחץ בבית והופ – שפעת. ואחרי שמחלימים משפעת עם טונות של אנטיביוטיקה, מגיעה דלקת גרון שבועיים אחרי וכך הלאה. ולא מצליחים להכיל את מה שקורה בחיים. שימו לב לסימנים הקטנים שהגוף נותן לכם בכדי להבין שמשהו לא בסדר.

בסופו של דבר זו בחירה

כל אדם באשר הוא לוקח את הבחירות שלו בחיים. על חלק מהבחירות דנו כבר, אבל יש עוד הרבה כאלו בחיים שמשפיעים מאד על עתידינו. הבחירה החשובה ביותר היא להחליט לטפל בעצמנו באופן יומיומי. בין אם על ידי הכוונה מקצועית ובין אם על ידי התעניינות, הקשבה וחיבור לגוף. הנפש יכולה להיות בריאה, איתנה ויציבה ולשמש עבורנו כמדד למצבנו בחיים. הבחירה הנכונה היא פשוט לא לוותר לעצמנו ותמיד לדאוג לשמור על יציבותינו הנפשית, כל עוד זה בידיים שלנו.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה