על מנת להקל במשהו על תחושת הרעב, הצמא והעייפות שוודאי יורגשו במהלך הצום, ריכזנו עבורכם מספר טיפים ועצות.

יומיים לפני ערב יום הכיפורים (ימים רביעי וחמישי)

קפאין-  בימים אלו מומלץ להפחית את כמות הקפאין בגוף.

הקפאין סופח אליו מינראלים חשובים שנמצאים בגופנו (בעיקר סידן), מינראלים אלו הם בד"כ "הרזרבות" שלנו כאשר הגוף לא מקבל מספיק נוזלים.

את הקפאין אפשר למצוא בעיקר  בקפה, קולה, תה רגיל ושוקו.

ארוחות מסודרות- מומלץ מאוד להרגיל את הגוף לארוחות מסודרות ובזמנים קבועים, בתוך הארוחות הללו מומלץ ואף רצוי להפחית שימוש במלח.

שתייה מרובה-  מעט יותר מליטר וחצי  של מים בכל יום (בערך 14 כוסות) יעזרו לנו לאגור מעט נוזלים בגוף.

העדיפות היא כמובן למים ולא למשקאות ממותקים שכן אלו גורמים לרמת סוכר לא מאוזנת בדם ולתחושת רעב וצמא.

ערב יום הכיפורים (שישי)

ההמלצה היא שלא לאכול כמויות מרובות של אוכל בארוחה אחת אלא לחלק את כמות המזון שהגוף צורך לשלוש\ארבע ארוחות קטנות ומזינות.

בארוחות אלו רצוי לכלול  פחמימות, חלבונים , גבינות (לא מלוחות) ירקות ופירות.

סעודה מפסקת-  את הסעודה רצוי להתחיל כשעה וחצי לפני תחילת הצום ולאכלה לאט ובנחת. אכילה מהירה תגרום לאוכל להיעכל בצורה לא טובה.

ארוחה זו צריכה לכלול בתוכה מנת בשר אחת (ולא יותר כי הרי בבשר יש מלחים שיכולים לגרום לתחושת צמא) פחמימות (פסטה ,אורז) קטניות (תירס ,שעועית)

חשוב מאוד לשלב בארוחה זו ירקות ממגוון הצבעים.

נוזלים- יש להקפיד על שתייה מרובה אם כי לא בבת אחת אלא לחלק את כמות השתייה על פני משך היום.

שבירת הצום.

לאחר סיום הצום ישנו צורך להחזיר לגוף את הנוזלים שהוא איבד במהלך 25 שעות הצום.

תה ממותק , בתוספת עוגה קלה , קרקרים וביסקוויטים בהחלט יכולים לעשות את העבודה.

שעה לאחר "שבירת הצום" מומלץ לאכול ארוחה קלה בלבד (ביצים, גבינות, ירקות ולחם).

מומלץ מאוד שלא "להעמיס" את הגוף באוכל מיד בגמר הצום, האבסה זו יכולה לגרום לקיא ולעיכול לא נכון ומאוזן.

ועוד טיפ אחד לאלו שחוששים מריח רע בפה במהלך הצום:

לאחר שצחצחתם שיניים קחו עלי נענע לעסו אותם קלות. זה ימנע ריח רע למשך שעות מרובות.

 

 

                        גמר חתימה טובה מצוות "ירושלים נט"

 

צילום: ארכיון פלאש 90.