לקראת יום האישה: יותר נשים בעמדות מפתח ניהוליות



האם תקרת הזכוכית מתנפצת? לקראת יום האישה, בחנו מגמות בהעסקת נשים בעמדות מפתח ניהוליות ובעמדות כוח בכירות. התוצאה: יותר נשים מקבלות הזדמנויות ניהול, יותר נשים מקימות עסקים עצמאיים ויותר נשים מצליחות לשלב בין בית ומשפחה. אך האם יש בכך די?

 

אין ספק שמה שנראה לפני כמה עשורים כחלום דמוקרטי רטוב על שוויון הזדמנויות, הופך בשנים האחרונות למציאות בשטח: נשים וקריירה זה שילוב לגיטימי, שמקבל יותר ויותר הוכחות בשטח ככל שחולפים הימים. בעולם הנשלט ברובו על ידי גברים וביקום בו במשך שנים ארוכות נשים לא קיבלו את האפשרות הבסיסית להצביע בבחירות או לעבוד בתפקידים שנחשבו לגבריים מובהקים – אין ספק שמדובר בבשורה מעודדת. הנה כמה נתונים על שילובן של נשים בעמדות ניהוליות ובעסקים עצמאיים.

שילוב בין ניהול לבין משפחה

אם בעבר נדרשו נשים רבות לבחור בין קריירה לבין משפחה, הרי שהיום השילוב בין שניהם, גם אם עדיין מורכב ומסובך – הוא בגדר אפשרות ריאלית. נשים רבות לא רוצות לוותר על האפשרות להקים משפחה ולגדל דור שלא תלוי כולו בבייבי סיטר מזדמנת או במטפלת קבועה, ומנסות לשלב את הנוכחות ההורית שלהן עם התקדמות בסולם הקריירה. יותר ויותר מעסיקים מבינים שכדי ליצור מאגר עובדים איכותי (במיוחד בתפקידי ההנהלה), עליו לאפשר את השילוב הזה. יותר ויותר אמהות מבינות שאין "חשוב יותר" – אלא יש את מה שנכון להן, ויותר ויותר גברים מבינים שמדובר בצעד לגיטימי מצד בנות זוגן ולכן הם לוקחים אחריות גדולה יותר בתפעול משק הבית וחינוך הילדים. בצורה זו יכולות נשים לתמרן בין תפקידי ניהול בעמדות מפתח בכירות לבין קיום עולם אישי בו יש חלק לערכי המשפחה והילדים. מגמה זו, אגב, לא שמורה רק לנשים – מעסיקים מבינים את הצורך של העובד, גם בתפקידים בכירים, באיזון בין חיי הבית למשפחה.

טיפ: במידה ויש לכן משפחה ואתן מנהלות עסק, זהמשחשובשתדעו.

הזדמנויות ניהול רבות יותר

בניגוד לעשורים קודמים, נשים מקבלות יותר הזדמנויות ניהול. אין ספק שפערי השכר, העובדה שהשוק עדיין נשלט בידי גברים ואין שוויון הזדמנויות הם עובדות מצערות שחייבות להיפתר באופן מיידי, אך עדיין מדובר בבשורה משמחת. משמח לראות נשים בתפקידי ניהול בכירים במשך הישראלי והבינלאומי, כמו למשל עפרה שטראוס (יו"ר קבוצת שטראוס), וירג'ינה רומטי (נשיאה ומנכלית IBM בארץ), מרי בארה (מנכ"לית חברת ג'נרל מוטורס) ורקפת רוסק – עמינח, מנכ"לית בנק לאומי.

לצידן, ניתן לראות יותר ויותר נשים המכהנות כראש תחום בחברה בה הן עובדות, כשמתחתיהן גברים ונשים, דיירקטוריות במשרדים שונים ובולטים במשק ונשים שבוחרות בהשכלה ובקריירה על פני תפקידים זוטרים.

ניהול עסק עצמאי

הנתונים היבשים מראים כי 31% מהעסקים בישראל נמצאים בבעלותן של נשים, כשמתוכם 14% נמצאים בשליטה מוחלטת של נשים (ללא גברים). הקמת עסק עצמאי על ידי נשים הוא כבר מזמן לא חזון אחרית הימים. יותר נשים בוחרות לעסוק במה שהן אוהבות – ולעשות זאת בעצמן. ניהול עסק עצמאי דורש לא מעט מיומנויות ניהול, ג'אגלינג בין כמה תחומי ידע (פיננסיים, ניהוליים, שירותיים ועוד) וכמובן – יכולת להצעיד את העסק קדימה ולהראות רווחים.

המילים הללו שהיו שייכים לגברים באופן מוחלט עד לפני לא הרבה שנים (ולא, מיומנות ניהול והגשה של ארוחת ערב בשנות ה- 60 לא נחשבת למיומנות ניהול, לצערנו) – הפכו לנחלתן של נשים רבות. מדינת ישראל וגופים פרטיים מנסים להעניק לנשים את ההזדמנות למימוש עצמי דרך מספר הולך וגדל של קורסי ניהול ותמיכה בפתיחת עסקים חדשים, ובכך מאפשרת ליותר נשים לעשות את מה שהן חולמות, ולהוכיח שהן לא פחות טובות בכך (ואפילו יותר!) מגברים.

טיפ: במידה ואתן מנהלות עסק עצמאי קבלו 5 טיפיםלניהולעסק.

האם יש בכך די?

על אף התמונה האוטופית, שוויון ההזדמנויות בין נשים לגברים רחוק מלהתממש. נשים עדיין לא מקבלות הזדמנויות ניהול שוות לגברים, הן עדיין מופלות לרעה ברמת השכר ונשים רבות זוכות להרמת גבה מופתעת כשהן מספרות שהן בוחרות בקריירה על פני גידול ילדים. העולם רחוק משלימות – אך נראה שהוא מעניק תקווה לנשים רבות לפרוץ את תקרת הזכוכית ולהוכיח שאפשר להתקדם, אפשר לנהל ואפשר להגיע רחוק – הכל תלוי בכישורים, ברצון טוב וגם בלא מעט סבלנות. ואולי את הפירות שאנחנו טומנים עכשיו – הדורות הבאים יוכלו לקטוף. כך או כך, שווה להמשיך ולעבוד קשה!

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה