אז מה ההבדל בין סרטן שד לסרטן שד טריפל נגטיב?




מבחינה סטטיסטית, אחת מכל תשע נשים בישראל תחלה בסרטן השד. מדובר על גידול נפוץ, שעלול להופיע כתוצאה מגורמים שונים, כגון השמנת יתר בגיל מבוגר, מקרי סרטן השד או השחלות במשפחה, ומוטציה בגנים BRCA1 ו – 2BRCA . לאחר אבחון סרטן השד, נבדקים שלושה סמנים ביולוגים בגידול: קולטנים להורמון אסטרוגן (ER), קולטנים להרומון פרוגסטרון (PR) ורצפטופרים HER2. במידה והגידול מבטא את אחד או יותר מהסמנים הללו, הוא מוגדר כסרטן שד המגיב להורמונים. אך כאשר הגידול לא מבטא את אחד מהסמנים, הוא מוגדר טריפל נגטיב – כלומר, שלילי לשלושת הסמנים. לכן במקרים של סרטן שד טריפל נגטיב, לא ניתן טיפול הורמונלי.
מאת:גלית גולדפרב

טריפל נגטיב לעומת סוגי סרטן שד אחרים

גידול המבטא קולטנים לאסטרוגן ולפרוגסטרון (hormone positive), זקוק להורמונים האלו כדי להתרבות להתפשט. מדובר על גידול בעל פרוגנוזה טובה יותר ולרוב הטיפול בו מתון יותר. התרופות ההורמונליות נקשרות לקולטנים, ובכך מונעות מההורמונים להתחבר לקולטנים ולבצע את פעולתם. כלומר, התרופות ההורמונליות מפריעות להתפתחות של הגידול הסרטני בכך שהן מונעות ממנו את ההורמונים להם הוא זקוק. אופציה טיפולית נוספת הן תרופות המעכבות את האנזים ארומטאז'. תרופות אלו מפחיתות את ייצור האסטרוגן, ובכך מונעות מהגידול את ההורמון הנחוץ לו.

קולטני HER-2 הינם חלבונים המצויים באופן טבעי ברקמת השד במינון נמוך. תפקידם הוא לבקר את תהליכי החלוקה של התאים,ו- 20% מגידולי השד מאופיינים בכמות גדולה מהרגיל של חלבונים אלו (HER2-positive), מה שמאפשר לתאי הגידול להתחלק ולהתרבות במהירות. הטיפול בגידולים אלו מתבצע באמצעים תרופתיים, כאשר הטיפול הנפוץ ביותר הוא טיפול בתרופות ביולוגיות דוגמת הרצפטין - שבולמת את ההתרבות של תאי הגידול המכילים ריכוז גבוה של חלבוני HER-2, אך אינה יעילה לתאים שאינם מכילים חלבונים אלו.

רוב גידולי השד מבטאים שילובים שונים של שלושת הקולטנים האלו, כך שניתן לשלב טיפולים תרופתיים מתאימים. סרטן שד טריפל נגטיב נחשב לסוג חדש יחסית של גידול החסר את שלושת הקולטנים האלו ולכן הטיפול בו יהיה שונה.

סרטן טריפל נגטיב – טיפול תרופתי

גידול טריפל נגטיב שכיח יותר אצל נשים צעירות בעלות מוטציה בגנים BRCA. גישת הטיפול בגידול זה היא שונה לחלוטין מגישת הטיפול בסרטן שד המגיב להורמונים. הטיפול הוא לרוב בכימותרפיה, מתוך מטרה בשלב ראשון לכווץ את הגידול כדי שניתן יהיה לנתח להוציאו בניתוח. כאשר הגידול מגיב לכימותרפיה (טרום ניתוחית), סיכויי הצלחת הטיפול גבוהים יותר. במקרים בהם הגידול להתפתח למרות הטיפול הכימותרפי, נעשה בדרך כלל שימוש בפרוטוקולים הכוללים  anthracyclinesאו taxanes בשילוב עם הליך כירורגי. במקרים אלו עלולה להתבצע כריתת שד חלקית או מלאה, ניקוז לימפתי וטיפול קרינתי. במידה והגידול חוזר נעשה טיפול נוסף ב – taxanes או ב – Xeloda. בחלק מהמקרים משתמשים בתכשירי פלטיניום (קרבופטין או ציספלטין), במיוחד כאשר מדובר על גידול המאובחן אצל נשאיות של מוטציה בגנים BRCA. טיפולים חדשנים יותר מצליחים לדכא גדילה והתפשטות של תאי הגידול, באמצעות שימוש ב – Ixempra או Halaven.

                                                            
אפשרויות טיפול מתקדמות בסרטן שד טריפל נגטיב

כיום, מטופלות טריפל נגטיב, יכולות לקבל טיפול תרופתי מתקדם שהוא לא בהכרח כימותרפיה. תרופות ביולוגיות ממוקדות מטרה, וגם תרופות מסוג אימונותרפיה יכולות להתאים לחולות בסרטן שד טריפל נגטיב. המטרה היא קודם, למצוא את המוטציות הגנטיות בגידול של אותן חולות שהובילה למחלה, ובה לטפל באופן ממוקד, מדוייק ויעיל.

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה