שערי צדק: שיטה חדשנית לסגירת עיוותים מבניים של העורקים והוורידים במוח



שיטה חדשנית לסגירת מלפורמציות מוחיות (AVM) בעזרת בלון בוצעה לראשונה בארץ במרכז הרפואי שערי צדק

שיטה חדשה נכנסה לשימוש בעולם בחודשים האחרונים, ומאפשרת טיפול בטוח וממוקד יותר במלפורמציות עורקיות-וורידיות. שלושה מטופלים ראשונים בארץ טופלו בשיטה זו על ידי ד"ר יעקב אמסלם, מנהל היחידה לנוירו-רדיולוגיה התערבותית בשערי צדק.

מלפורמציה עורקית-וורידית (AVM) היא מום מולד הגורם לחיבור לא תקין בין העורקים לוורידים ומוביל כתוצאה מכך לשינויים במסלול זרימת הדם. במקרים של AVM מוחי, כלי הדם מתרחבים ונוצרות צינוריות זעירות דמויות 'ספגטי' (שאנטים) המתפתחות לכדי סבך וגורמות לסיבוכים קשים, בין היתר, לאי-אספקת חמצן למוח, לדימום מוחי ולקצרים חשמליים.

"כדי לקדם אספקת חמצן למוח ולמנוע נזק מוחי, יש לסגור את כלי הדם החולים". מסביר ד"ר אמסלם. "מאחר ומדובר ברשת של כלי דם שקשה להשתלט עלייה, ניתוחים רבים בעבר היו נגמרים בנכות ולא הצדיקו את הטיפול בבעיה. וברבים מן המקרים נמצא כי הסיכון גובר על התועלת".

"מאז ועד היום פותחו מספר טכנולוגיות שמאפשרות טיפול מדויק יותר באמצעות צנתור. לפני כעשור החל השימוש במיקרו-קטטרים, המאפשרת גישה נוחה לכלי דם זעירים במיוחד. בנוסף, נכנס לשימוש, הליקווידאמבוליקאייג'נט, נוזל דמוי דבק - הוא גמיש, אינו מתייבש במהירות ומאפשר להישאר למשך זמן רב עם המיקרו קטטר, גם לאחר הזרקת הדבק, ללא חשש שייצמד לדבק ויגרום לנזקים בלתי הפיכים", כך הוסיף.

השיטה החדשה כוללת סגירת העורקים החולים בגישה וורידית ושימוש בבלון זעיר המונע דליפת הדבק שעלול לפגוע בעורקים בריאים ולהוביל לנכות. הודות לבלון זעיר המולבש בקצה הקטטר הזעיר, הדבק מוזרק באיטיות ונסגרים כלי הדם החולים וההתנפחויות בכלי הדם החולים האופייניות למלפורמציה וגורמות לדימום מוחי. כך חוזרת אספקת הדם בהדרגה לאזור המוחי שסבל מאי אספקת חמצן.

א. בן ה- 20 שרת בצה"ל כחייל קרבי. במהלך מבצע צבאי הוא התמוטט והחל לפרכס. כשהגיע לבית חולים אחר בדרום הארץ עבר בדיקת CT שהדגימה גוש שדומה לגידול. הוא הועבר לטיפול במרכז הרפואי שערי צדק, שם בוצעה בדיקת MRI עם הדגמת כלי הדם המוחיים שהראתה כי הוא סובל מ-AVM מוחי.

א. עבר שלושה צנתורים טיפוליים, כאשר בטיפול האחרון נעשה שימוש בבלון אשר הוחדר לתוך המלפורמציה בגישה ורידית ומשם הוזרק נוזל הדבק עם סגירה מלאה של המלפורמציה.

ד"ר אמסלם מציין כי בעבר, על מנת להגיע לתוצאה של סגירה מלאה של המלפורמציות היה צורך בניתוח נוירוכירורגי משלים או בסדרת הקרנות לשארית המלפורמציה. "אין ספק כי הגישה הצנתורית מפחיתה משמעותית את הסיכונים והסיבוכים הכרוכים בניתוחים אלהומאפשרת לנו להבטיח חזרת חמצן למוח בהדרגה ובצורה הבטוחה ביותר ", הוסיף ד"ר אמסלם.

עם השלמת הפעולה א. התעורר ללא חסר נוירולוגי ושוחרר לביתו לאחר יומיים לתפקוד מלא.

תמונה: דוברות שערי צדק 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה