יום ה"בליינד דיי"



לכבוד יום ה"בליינד דיי", יום המודעות לקהילת האנשים עם עיוורון ולקויות ראייה בישראל, נפגשו נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין ורעייתו נחמה, היום (ג') עם כ-20 בעלי לקות ראייה

יום ה"בליינד דיי" מתקיים זו השנה השביעית ועומד בסימן "תעצמו את העיניים – ותראו!", עוסק ביצירת הזדמנויות חדשות עבור לקויי ראייה, בדגש על הזדמנויות בתחום התעסוקה. במפגש נשאו דברים נשיא המדינה ומנכ"ל המרכז לעיוור בישראל נתי ביאליסטוק-כהן.

"כל בוקר אנחנו מקבלים את כל עיתוני הבוקר, ואני מוכרח לומר, לעומת 77 השנים שחלפו מאז שנולדתי עדיין לא ראיתי התייחסות כל כך רצינית מצד הציבור ליום הזה", אמר הנשיא בפתח דבריו וציין לשבח יוזמות שנוצרו במטרה לעזור לציבור בעלי קשיי ראייה: "ראיתי שידיעות אחרונות הפיק עיתון מיוחד שאנשים שמתקשים בקריאה יוכלו להאזין לו, ואני רוצה לברך את היוזמה הזו כי היא מראה תשומת לב אמתית. נכון שתשומת הלב הזו מגיעה לידי ביטוי ביום מסויים אבל היא בעלת משמעות."

הנשיא ציין את מחויבות החברה הישראלית בשילובם של לקויי הראייה ואמר: "אני פונה לחברה הישראלית כולה, ביננו נמצאים אנשים עם מוגבלות כזו או אחרת ויש אנשים שהם חסרי ישע. חברה שאינה יודעת לטפל בחסרי ישע, לא ראויה להיקרא חברה. העיוורים בינינו אינם חסרי ישע, הם מסוגלים לעשות כל דבר אם רק ניתן להם את ההזדמנות, אם נתייחס אליהם ונאפשר להם להפעיל את כל אותם כלים שעוזרים להם לתפקד." הנשיא התייחס לקשיים בהם נתקלים לקויי ראיה בנסיעה בתחבורה הציבורית ולטענות שהעלו אורחיו בדבר נהגי מוניות ונהגי אוטובוסים שנוטים לא לעצור לעיוורים ואמר: "מדובר בעניין בלתי מוסרי בעליל, שצריך להפוך בלתי חוקי ועליו להפסיק. כולנו אנשים."

"ישנם כ-24,000 אנשים בקהילת לקויי הראייה שכל אחד מהם הוא עולם ומלואו וכשאנחנו יכולים והדבר מתאפשר מבחינה חברתית, עלינו למצוא את הדרך לקיים את היכולת שלהם להשתלב בתוך החברה,״ אמר הנשיא.

באירוע הקריאה סוראיה, עובדת בית הנשיא לקויית ראייה אשר אחראית על המענה הטלפוני לכל פניות הציבור אל המוקד הטלפוני בבית הנשיא, את שירה של המשוררת ויסלבה שימברוסקה, "אדיבותם של העיוורים" שנכתב בכתב ברייל. "סוראיה מסורה לעבודתה ללא דופי ואנחנו התברכנו בה,״ אמר הנשיא והוסיף בסוף דבריו: "זהו יום בעל משמעות שצריך להוות מגדלור לחברה כולה להתנהגותנו בכל יום, לא רק ב-6.6 אלא בכל השנה".

מנכ"ל המרכז לעיוור בישראל נתי ביאליסטוק-כהן, אמר במפגש: "הבליינד דיי זהו חג שבו אנו שמים את היכולות והמסוגלות של עיוורים קדימה. עם התאמות נכונות כל אדם עיוור יכול לתפקד כמעט בלי להרגיש מגבלה. השנה שמנו דגש על שילוב בתעסוקה  כי זה כלי חשוב לשילוב בחברה, הערך הוא הרבה מעבר לפרנסה, כך ניתנת לאדם תחושה עצמאות. האדם תורם לחברה ולמשק, מרגיש שייך והופך מאדם שמקבל לאדם שנותן. אנחנו מנסים לפקוח את עיניהם של מעסיקים כל השנה והיום נותנים לזה דגש. התאריך 6.6 מתכתב עם הראיה התקינה, ואנחנו אומרים ביום הזה תעצמו את העיניים ותראו 6-6".

לרגל המפגש והיום המיוחד, הציג נתי ביאליסטוק-כהן לנשיא ולרעייתו מזכר לפיו כלל הדואר שיוצא היום מירושלים יבוייל בבול מיוחד לכבוד ה'בליינד דיי', מהלך שמתקיים בשיתוף דואר ישראל והשירות הבולאי.

בנוסף, לרגל היום, נחנכה בבית הנשיא מערכת שמע שתלווה את הביקור בבית הנשיא עבור כל בעל לקות ראייה. המערכת הותקנה בכניסה הראשית לבית הנשיא וברחבת פסלי נשיאי המדינה. בכניסה לבית הנשיא המערכת מעניקה לבעל לקות הראייה אינדיקציה על הימצאותה. כמו כן יועברו בה הוראות התמצאות בשטח בית הנשיא וכן הנחיות הגעה לאזורים השונים בהתאם לאירועים המתקיימים בבית הנשיא. במערכת שליד רחבת הפסלים, יושמעו  הסברי התמצאות נוספים והסברים אודות משכן הנשיא.

המערכת מופעלת באמצעות אפליקציית STEP HEAR, ומשמיעה הוראות הן ברמקול המותקן במרחב הייעודי, והן במכשיר הנייד של בעל לקות הראייה.

תמונות: מארק ניימן / לע"מ 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה