מעצבים את המכללה



סטודנטים במסלול "הנדסאות נוף" במכללת אורט להנדסאים, השתתפו בשנה האחרונה בפרויקט מאתגר ויצירתי במיוחד - עיצוב מחדש של מתחם המכללה הוותיקה ברחוב הנביאים

במסגרת הסטודיו לתכנון – הקורס המרכזי בלימודי הנדסאות נוף, התבקשו הסטודנטים לתכנן מחדש את מתחם מכללת אורט, המכללה בה הם לומדים ומבלים זמן ניכר מחייהם, מתוך מטרה לתרגם את עבודותיהם לתכנית מובילה אשר תיושם במציאות ותבוצע בשטח המכללה על ידי הסטודנטים עצמם.

במסגרת הפרויקט התנסו  הסטודנטים בשני צדי היצירה בהקמתו של פרויקט– הן בתכנון והן בביצוע.

בראש הפרויקט הייחודי עומדת ד"ר מיכל ביטון, אדריכלית נוף וחוקרת היסטוריה של גנים המכהנת כראש המסלול לאדריכלות נוף במכללה וארז פס פיטוסי.

מתחם המכללה רווי ערכים נופיים והיסטוריים. ראשיתו כאתר עליו התרחש המפגש היסטורי מרגש בין תאודור הרצל לקיסר וילהלם השני, לאחריו אכלס המקום את בית הכומר הפרוטסטנטי ובהמשך שימש הבניין למגורי המושל הבריטי.

כיום מבני המכללה, הכוללים את המבנה ההיסטורי ומבנים נוספים תוחמים מערכת של רחבות וחצרות המשמשות למעבר ושהיה של משתמשי המכללה– סטודנטים ואנשי הסגל. הסטודנטים לנוף התבקשו לערוך סקר של השטחים הללו, לאתר את ערכיהם הנופיים, ההיסטוריים והשימושיים, ולהציע פתרונות לבעיות שזיהו בשטח. לשם כך ראיינו, בין היתר, את תלמידי המכללה אודות אופני השימוש שלהם בשטחים והצרכים השונים שלהם ובהתאם לכך איתרו פינות מנוחה וישיבה נדרשות, פינות עישון, אזורי התכנסות וכדומה. בנוסף ערכו סקר אקולוגי ובמהלכו מיפו את גורמים אקולוגיים ואקלימיים אשר נלקחו בחשבון בתכנון.

במהלך השנה גיבשו התלמידים בשיעורי הסטודיו תכניות על בסיס הסקר שערכו אשר נתנו מענה לגורמים השונים שזיהו כבעלי חשיבות מרכזית- התמצאות במתחם המכללה; הקניית אווירה חמימה ומכניסת אורחים; תפירת זהות עיצובית מאחדת למתחם התורמת לסדר, התמצאות ואסתטיקה; מענה לצרכים השונים של הסטודנטים במכללה בשעות ההפסקה ובתנאי תאורה ואקלים שונים;

בסמסטר השני גובשה תכנית המשלבת בין מספר עקרונות תכנון ועיצוב מרכזיים אשר הועלו על ידי הסטודנטים והוחלט ליישמם במסגרת פעילות משותפת עם מחלקת אדריכלות ועיצוב פנים ומחלקת תקשורת במכללה במסגרת בית ספר אורט דיזיין. בפעילות זו השתתפו נציגי התלמידים משלושת המחלקות ובמהלך שבוע ימים ביצעו ציור קיר בחזית בנין שתוכנן על ידי הסטודנטים ופיתוח נופי בחצר הבניין. בשבוע זה הזדמן לתלמידים לקחת חלק פעיל בביצוע ויישום פרי תכנונם ולחוות רגע נדיר של התממשות תכנית משולחן השרטוט ולשנות את פני המכללה בה הם לומדים.

במסלול אדריכלות נוף במכללת אורט ירושלים לומדים הסטודנטים את היסודות של תכנון עירוני, אדריכלות נוף, היסטוריה של אמנות נוף וטכניקות מודרניות ונושאי גינון. הסטודנטים רוכשים ידע בתחום של דיסציפלינות הנדסיות (תורת הבניה, מפרטים, השקיה, גיאודזיה), דיסציפלינות הנדסיות ואדריכליות (אדריכלות נוף, תכנון עירוני, אמנות נוף, בנייה ותחזוקה של גנים), ודיסציפלינות הביולוגי טבעי (בוטניקה, כימיה , תורת הקרקע ודישון, גידול פרחים, וכו '). בתהליך הלמידה,רוכשים הסטודנטים מיומנות במחקר של נופים ואתרים של אדריכלות נוף; אזורי גינון חיצוניים ושטחים ירוקים;איסוף וניתוח של נתונים ומידע לעיצוב לאדריכלות נוף, יכולת לפתח את הפרויקט ותיעוד עבודה לשלבים השונים של תכנון, יכולת לעסוק בעבודה לשימור של שטח ירוק עם ערך גבוה, שיקום של נופים ופיתוח של טכנולוגיות המודרניות של נטיעות (עצי נוי, שיחים, צמחים פורחים, מדשאות), הכנת מסמכים טכניים (לוחות זמנים, הנחיות, תכניות, אומדנים, הצעות מחיר לאספקה ​​וציוד) ועיצוב של מתקנים מיוחדים באזורי  משחקים ובילוי.

תחום נוסף של אדריכלות נוף הוא עיצוב נוף. עיצוב נוף או גינון הוא חלק מהגדרה רחבה יותר של אדריכלות נוף. עיצוב נוף מתעסק לא רק אובייקטים עירוניים (פארקים ושטחים ציבוריים פתוחים) , אלא גם באחוזות פרטיות, גנים קטנים וחצרות דירות קרקע פרטיות.בוגרי אדריכלות נוף מעורבים, בעיקר בפיתוח של גינון וטיפוח שטחים ירוקים פתוחים עירוניים וכן עוסקים גם בתכנון הפרויקטים וביצועם בשטח.

תמונות: יח"צ  

 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה