מיקום חדש: חפצים ישנים | יצירות חדשות



12 יוצרים, מעצבים, אמנים, אדריכלים ואמני וידאו מציגים עבודות חדשות - פרשנות עכשווית - לחפצים מתצוגת הקבע של המוזיאון לאמנות האסלאם

קודת המוצא של התערוכה החדשה "מיקום חדש" במוזיאון לאמנות האסלאם בירושלים היא מספר מוצגים מתצוגת הקבע של המוזיאון. בדומה למוזיאונים אחרים גם מוזיאון זה עוסק בחפצים: אוסף אותם, רוכש אותם, חוקר אותם, מציג אותם ומספר באמצעותם את סיפורם של התרבות, של ההיסטוריה ושל בני-אדם.

שנים עשר יוצרים – אדריכלים, מעצבים, אמנים ואמני וידאו בהם: דורון רבינא, מיכל היימן , אלון רזגור, פריד אבו שקרה, הישאם לולו (מרוקו) , רמי טריף,  אירה רזניק וטליא ינובר, ויק יעקובסון-פריד, טלמון-בירןאדריכלים, יאנה רוטנר, עדן אורבך עפרת וקובי סיבוני, יצרו עבודות חדשות בהשראת חפצים שהם בחרו מתצוגת הקבע של המוזיאון. העבודות החדשות מעניקות פרשנות אישית לחפץ שנבחר ומטעינות אותו בתכנים חדשים. הן ממחישות כיצד נעשה לסמל, איך הוא מצליח לספר סיפור וכיצד הוא משמר זיכרון.

העבודות החדשות של היוצרים אינן עוסקות בתכונותיו הפיזיות של החפץ, בצורתו או בתפקידיו, אלא מעלות שאלות העוסקות במטענים החברתיים, הסביבתיים, ההיסטוריים או האישיים שהחפץ נושא עמו.

בין העבודות בתערוכה: עבודתו של דורון רבינא המורכבת מ"תבליט" בד מגוהץ בצורת קפלים, שתצלום בית-הקברות המוסלמי שייח' מוראד מדרום תל-אביב מודפס עליו, ולצדו מגהץ הפוך שנתמך בספרים ופינג'אן קפה מונח עליו. העבודה עוסקתבכוחו של החפץ לשאת היסטוריה ומהלכים תרבותיים ופוליטיים בני מאות שנים, בהשטחה של זיכרון ו"בגיהוץ" של שכבות היסטוריה ותרבות ועיבודן מחדש. עבודתו של קובי סיבוני  מתכתבת עם תכשיטים ביזנטיים קדם-אסלאמיים מן המאה ה-6 עד ה-8 שיוצרו כנראה בתורכיה ובמזרח הקרוב, ועם תכשיטים מוסלמיים מן המאה ה-10 עד המאה ה-12 שיוצרו בטכניקות הפיליגרן והגרנולציה. סיבוני הופך את העיטורים הגאומטריים המסורתיים לאובייקטים תלת-ממדיים ומשתמש לשם כך בחוט מתכת ובטכנולוגיה מודרנית של הדפסת תלת-ממד. תכשיטים שקישטו בעבר את הגוף משנים בעבודתו את ייעודם ומתגלגלים להיות "תכשיטים" לבית שנוסף על תפקידם כחפצי נוי מספרים סיפור תרבותי. המיצב "תפילה" שיצר האמן פריד אבו-שקרה עוסק ביחסים המורכבים שבין דת האסלאם ובין פרשניה. שטיח-תפילה מוצג באמצע החלל ומסמרים, שמונעים מן המתפלל לכרוע עליו, מזדקרים ממנו. על קיר סמוך מוצגות קופסות ובתוכן נעליים, כמו בכניסה למסגד. הנעליים מכוסות באדמת אום אל-פחם, קיבוץ כברי וחדרה. בחירת היישובים מבקשת להצביע על האדמה כמקור לסכסוך העקוב מדם באזורנו ולסכסוכים מרים אחרים. 

לצד העבודות שנוצרו במיוחד לתערוכה ושמתכתבות עם מוצגי המוזיאון, יוצגו בתערוכה יצירות של אמנים כמו: משה גרשוני, סיגלית לנדאו, שי אזולאי, זויה צ'רקסקי, איברהים נובאני ועיד אלהדא'לין  הממחישות את משמעותם של החפצים בחיינו.

אוצר: אלון רזגור, המוזיאון לאמנות האסלאם בירושלים, 11/5/17 -  30/11/17

המוזיאון לאמנות האסלאם- רחוב הפלמ"ח 2 ירושלים, טלפון: 02-5661291 www.islamicart.co.il. שעות פעילות המוזיאון: שני – רביעי : 10:00- 15:00, חמישי: 10:00- 19:00, שישי – שבת: 10:00 – 14:00.

תמונה: רמי טריף/ באדיבות יח"צ 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה