הדסה: ניתוח פורץ דרך עולמי לקיבוע שבר בעמוד השדרה



חדר הניתוח ההיברידי בהדסה עין כרם, זכה השבוע להיות בית החולים הראשון בעולם אשר ביצע ניתוח אורתופדי זעיר פולשני, בעזרת טכנולוגיה פורצת דרך אשר שילבה פעולות של שני רובוטים בו זמנית

שימוש בשני רובוטים אשר "תקשרו" ביניהם במהלך הניתוח -לראשונה בעולם, הביא להצלחתו ולשיקומו של אהרון שוורץ, אשר נפצע באורח קשה כאשר קיר ברזל נפל עליו.

פרופ' אירי ליברגל, מנהל מערך האורתופדיה בהדסה, מספר כי הניתוח, אשר נועד לקבע את גבו של חולה אשר נפצע קשה במהלך עבודתו, עבר בהצלחה ולשביעות רצון הצוות המנתח. "בחדר הניתוח ההיברידי פועלים שני רובוטים. החדיש ביותר נקרא זיגו, והוא מאפשר ביצוע פעולות הדמיה תלת ממדית  תוך כדי הניתוח, מה שלא קורה בדרך כלל בחדרי ניתוח. הטכנולוגיה שהוא מציע היא ביצוע צילומים והדמיות אונליין, ושינוי מיקומו באופן רובוטי כך שהמנתח יודע בכל רגע נתון מהו מצב האיבר אותו הוא מנתח ולא נאלץ להסתמך על תוצאות צילומים וסי- טי אשר נערכו לפני שהמטופל נכנס בכלל לחדר הניתוח". את עבודתו של הרובוט המתוחכם, שילב הצוות המנתח בראשותו של ד"ר ג'וש שרודר, מנתח בכיר ביחידה לניתוחי גב בהדסה, ובהשתתפותו של ד"ר אמל חורי, עם פעולתו של הרובוט הישראלי -  "רנסנס" , הפועל בחדרי הניתוח בהדסה ומכוון את המנתח בביצוע ניתוחים זעיר פולשניים.

שני הרובוטים "תקשרו" זה עם זה, כשהרובוט הוותיק, שהינו מיניאטורי בגודלו, קיבל מידע בזמן אמת מן הרובוט השני, מה שמיקד את העבודה הזהירה והעדינה בחוליות הגב.  במהלך הניתוח הוכנסו 11 ברגים לחוליות עמוד השדרה של המנותח, אשר נפגעו כאשר קיר ברזל קרס עליו במקום עבודתו ושבר 6 מהן. הברגים הוכנסו בניתוח עדין ומורכב, זעיר פולשני – כלומר מבלי לפתוח את הגב כולו, אלא דרך חתכים קטנים שאפשרו את הכניסה ובשימוש בטכנולוגיה הרובוטית הכי מתוחכמת שישנה כיום בעולם – שכיוונה את המנתחים בדיוק רב אל המיקום הנכון. זה ללא ספק ניתוח שמנע מהמטופל שלנו הרבה סבל.

אהרון שוורץ, המנותח, גרוש בן 42 ואב לילד בן שבע וחצי, עובד במפעל גדול מחוץ לירושלים, שם עסק בעבודה פיזית של בניית משטחי ברזל. "ביקשו ממני להתחיל לבנות את המשטחים, עוד לא הספקתי לחשוב על התכנון של העבודה ומסגרת מתכת גדולה מאוד עם רשת קרסה עליי", מתאר שוורץ. "זה היה כבד, לא משהו שאפשר בכלל לתאר. לא איבדתי הכרה אבל הייתי חסר אונים לחלוטין. הכאבים היו איומים והמשקל ריתק אותי לרצפה בלי יכולת תנועה, ממש ראיתי את המוות בעיניים. שברתי את הגב וגם את רגל ימין בשני מקומות ויש בנוסף לא מעט חבלות חוץ מזה. כעת אני עוד לא יכול ללכת בגלל הרגל השבורה, אבל אני מקווה שאחרי שיקום גם זה יהיה בסדר. ברור לי לגמרי שיש לי לא מעט מזל שאני עדיין יכול להיות האבא של הילד שלי".

שוורץ מרוצה למדי מהשילוב של הרובוטים בניתוח שעבר. "שמו לי ברגים כדי לקבע את הגב, וברור שזה לא ממש נעים וזה כואב וגם מתסכל כי אני מגיע למיטה הזו מפרופיל צבאי של 97. אני יודע שעברתי ניתוח משוכלל והרובוטים שהשתמשו בהם הם ממש מתוחכמים ויכולים לעבוד עם הרופאים באופן מדויק, הרבה יותר מדוייק מכל טכנולוגיה אחרת. ואם זה עובד  - אני מרוצה.  כל הכבוד שיש היום כאלה אפשרויות בהדסה. הצוות כולו וד"ר שרודר עוקב אחרי מצבי כל הזמן וזה לא מובן מאליו".

פרופ' ליברגל מסכם: "הניתוח שעבר אהרון הוא ניתוח המשלב בין "דוד לגוליית". דוד הוא הרובוט החכם הזעיר, פרי פתוח ישראלי של חברת מזור, ואילו גוליית הוא הרובוט החדש והמתוחכם של חברת סימנס. השילוב ביניהם תוך כדי ניתוח הביא לתוצאה מדהימה לא פחות, וזוהי רק סנונית ראשונה בעולם ניתוחי טראומה מורכבים, בהם תמונת ההדמיה משתנה תוך כדי מהלך הניתוח ולכן לא מספיק להגיע עם תמונה שצולמה מוקדם יותר".


תמונות: דוברות הדסה 

 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה