פתיחת חגיגות ה-50 לי-ם: השר גלנט חנך אתרים ופרויקטים ברובע היהודי



שר השיכון והבינוי האלוף יואב גלנט חנך אמש אתרים חדשים ופרויקטים שונים ברובע היהודי בירושלים

שר השיכון והבינוי, אלוף  במיל' יואב גלנט, מנכ"ל משרד התיירות אמיר הלוי, מנכ"ל עיריית ירושלים אמנון מרחב, סגני ראש העיר ירושלים חגית משה ויצחק פינדרוס, חבר הנהלת העיר ומחזיק תיק המנהלים הקהילתיים רו"ח משה ליאון, יו"ר החברה לשיקום ופיתוח הרובע היהודי עו"ד מוטי רינקוב מנכ"ל החברה לשיקום ופיתוח הרצל בן ארי, משנה למנכ"ל החמ"ת דיויד מילדינגרין, רועי זינגר אדריכל הקרן לירושלים, חברי דירקטוריון הרובע ועשרות אנשי ציבור ותושבי הרובע היהודי השתתפו השבוע באירוע חשיפת הפרויקטים החדשים שקיימה החרה לשיקום ופיתוח הרובע היהודי. בין הפרויקטים שנחשפו לראשונה: מעבר חדש בין הקארדו לבית כנסת החורב ההעובר תחת קשת ביזנטית שתפתח בפסח לראשונה לקהל.  אלוף יואב גלנט, שר השיכון ובינוי האמון על החברה לשיקום ופיתוח הרובע היהודי בירושלים, חשף את הלוט וקבע את המזוזה של אתר ההנצחה ללוחמי תש"ח יחד עם לוחם הרובע בתש"ח מנשה פנסו ובני משפחתו של משה רוסנק מפקד הרובע היהודי בתש"ח.  בנוסף נחשף פסיפס רביעי בפרויקט הפסיפסים האמנותי ומיצג תאורה חדש שעל בית הכנסת החורבה ומרכז חדש לתייר ברובע היהודי.

אלוף במיל' גלנט בנאום מרגש :"כל מי שעובר ברחובותיה של העיר העתיקה ונוגע באבנים, יודע שיהודים נגעו באבנים האלו לפני 2000 ו- 3000 שנה. האנשים האלה חיו כמונו וידעו עברית.השנה אנחנו מציינים 50 שנה לאיחוד ירושלים ו 70 שנה להחלטת האו"ם על הקמת מדינת יהודית בארץ ישראל, אותה החלטה הובילה למלחמה ב4 חזיתות, בה הכריע צה״ל את אוייביו.בחזית אחת היו לצד הצלחות כבירות גם כישלונות כבדים - בחזית המזרחית מול הלגיון הירדני. לצד כיבוש וטיהור ירושלים המערבית ופריצת מסדרון מאובטח לירושלים נפל גוש עציון ונפל הרובע היהודי בעיר העתיקה. בקרב על העיר העתיקה נפלו 70 איש, לוחמים ואזרחים והלכו בשבי אויב 290 גברים, נשים וילדים.לאחר היעדרות של 19 שנים חזרנו ושחררנו ב-67 את העיר העתיקה והיום אנחנו חווים יום יום את העצמאות המחודשת של העיר העתיקה ובמיוחד הרובע היהודי.נפלה בחלקנו הזכות לציין במעמד מרגש של 50 שנים לאיחוד העיר את זכרם של הלוחמים והמגנים על הרובע היהודי במלחמת תש״ח ולחנוך את אתר ההנצחה לזכרם.נזכור היום גם את לוחמי צה״ל, משחררי הכותל המערבי והעיר העתיקה אשר נפלו במלחמת ששת הימים. במקום זה נשבע פעם אחר פעם אמונים לירושלים, בירת ישראל המאוחדת".

באתר המחודש והמשודרג להנצחת הנופלים בתש"ח הוצב  מיצג היסטורי המתאר את הקרב האחרון על הרובע המבוסס על צילומיו של ג'ון פיליפס, צלם עיתונות אמריקאי שתיעד את עשרת הימים האחרונים של הקרבות ברובע במלחמת תש"ח, הושקעו כ-300 אלף ₪.

המעבר התת קרקעי החדש, יחבר בין הקארדו לבית הכנסת החורבה, כאשר העוברים דרכו ייחשפו לראשונה לקשת הביזנטית המקורית, אשר חיברה את מרכז העיר הביזנטית אל רחוב הקארדו. הקשת התגלתה במהלך העבודות לשיקום בית הכנסת "החורבה", על ידי הארכיאולוגים ד"ר אורן גוטפלד ופרופ' הלל גבע ובפיקוח רשות העתיקות ובחול המועד פסח יוכלו לראשונה המבקרים ברובע היהודי, לחלוף תחתיה.

חשיפת הפסיפס הרביעי בפרויקט ירושלים של פסיפס– פרויקט פסיפסים אמנותי המבוסס על ציוריו של האמן דודו הראל, המוצג ברחבת הקארדו הסגור הממחיש את חיי השוק והמסחר בירושלים בתקופה הביזאנטית. באירוע נחשף הפסיפס הרביעי בסדרת הפסיפסים, המציג חנות תבלינים. כמו כן, מהפסיפסים ניתן להנות גם בשעות הערב הודות לתאורה ייחודית המוצבת ברחבת הקארדו המקורה.פרוייקט הפסיפסים מתבצע ע"י חברת "אילון מוזאיקה" ובהשתתפות הקרן לירושלים והחמ"ת.

פרויקט תאורת בית כנסת 'החורבה' עליו שקדה החברה לשיקום ופיתוח הרובע היהודי בחודשים האחרונים. עשרות גופי תאורה מסוג לד הובאו במיוחד ממפעל איגוצ'יני באיטליה המאיריםלמרחק רב. התאורה המיוחדת אפשרה למעצב התאורה הבינלאומי דין סקירה (קרואטיה) להבליט את האלמנטים במבנה מבלי ליצור חפיפות צל. הצבעים אשר נבחרו על ידי המעצב הינם צבעי תאורה חמים המעניקים נופך מיוחד לצבע האבן הירושלמית.

כאמור, פרויקט התאורה תוכנן ועוצב על ידי האדריכל הבינלאומי דין סקירה,ובהשתתפות משרד התיירות והחברה הממשלתית לתיירות והרשות לפיתוח ירושלים. ההשקעה בפרויקט נאמדת בכמיליון וחצי שקליםבשיתוף חמ"ת וקרן ירושלים

בנוסף, חנכה החברה לשיקום ופיתוח הרובע היהודי את מרכז ההסברה לתייר ברובע היהודי שהוקם באתר ארכיאולוגי ששימש בימי בית שני כמקווה טהרה ולאחר מכן הוסב לבור מים ביזנטי. במרכז ההסברה החדש יופעלו שירותי דואר תיירותי, מערכת מידע משוכללת לאתרי הרובע, שירותי איזי גייד ועמדות להטענת מכשירי סלולר. כמו כן ישמש המקום כעמדה להפצה ומכירה של עזרי הדרכה, ספרים ומפות טיולים בעיר העתיקה בירושלים.  

צילום: רון חורש 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה