להקת קולבן דאנס חוגגת 20 שנות יצירה



להקת המחול קולבן דאנס מתחקה אחר השכבות הארכאולוגיות של יצירתה במופע על זיכרון ושכחה, המספק התבוננות על עשרים שנות יצירה, כמקור ליצירה חדשה

בכורה עולמית ליצירתו של אמיר קולבן באירוע חגיגות העשרים המרכזי של להקת קולבן דאנס.

'ממורנדום' - יצירתו החדשה של הכוריאוגרף אמיר קולבן שתועלה בבכורה עולמית באירוע המרכזי של חגיגות העשרים ללהקת קולבן דאנס,הוא מופע על זיכרון ושכחה.

המופע הוא מעין אתר ארכיאולוגי של הגוף והנפש, שמאפשר מבט לעומק השכבותשלעשרים שנות יצירה, שהופכותלמקור ליצירה חדשה. "בניגוד לקיבוץ מרשים של יצירות עבר למכלול חדש, מה שאנו קוראים בד"כ רטרוספקטיבה, נקודת המוצא שלי ביצירה זו, הייתה להיכנס למחסן המאובק של הזיכרון, במבט חדש שמנסה למצוא ביצירות העבר את מה שלא נראה אז, בעת היווצרותן", אומר אמיר קולבן, מייסד הלהקה, מנהלה האמנותי והכוריאוגרף."ככל שתרבה לחפור באתר כך יתגלו לך עוד שכבות שנעלמו עם הזמן מתחת לשכבות חדשות יותר שנבנו מעליהן. אבל בעצם החפירה הזאת נוצרים חיבורים שמעולם לא התקיימו בין שכבות זמן שונות, שעכשיו במעשה החשיפה הופכות להיות חלק מיצירה אחת חדשה ועשירת הקשרים בלתי צפויים אפילו לי".

'שכבות ארכיאולוגיות'  אלו מורכבות מקטעים ומקורות השראה מתוך יצירות 'קולבן דאנס' מהעבר, כמו 'נוס', 'אינטרפייס', 'שערי ירושלים',GisL-2 ועוד, המשמשים ליצירת המחול החדשה. "לא מדובר ביצירה נוסטלגית שמתרפקת על העבר אלא ביצירה בעלת חיוניות של כאן ועכשיו שיוצרת נרטיב חדש", אומר קולבן. "לא הייתי מגדירה כסיכום, אלא כהסתכלות במבט אוהב, מפוכח וביקורתי, המנסה לבחון מה ב'ארכיון היצירות' הזה עדיין רלוונטי לי היום ומצדיק טיפול חדש".

אמיר קולבן הקדיש את היצירה לאמו שנפטרה לפני כשנה וחצי, כאנאלוגיה למסע הזיכרון והשכחה האישי אותו הוא חווה בימים אלו.לצד זאת, בתהליך היצירה קולבן נתן מקום לעולמם הפנימי של הרקדנים, כאשר קטעים ביצירה מתייחסים לחוויות ילדותם. תחביר היצירה של קולבן מבוסס עלמנגנוני הזיכרון, עלהאופן בו אנו זוכרים, נזכרים, מדחיקים, שוכחים ומשכיחים.קולבן יצר קומפוזיציה תנועתית המורכבת מכניסות פתאומיות וחיתוכים.

חדים מחד, בדומה להופעתן של אסוציאציות משום מקום, ולצד זהעמעום הדרגתי של תהליכים כוריאוגרפיים או של חומרים תנועתייםשמתערפלים או נעלמיםבדומה לתהליך השכחה.

היצירה נעה בין מבט לאחור ומבט קדימה, תוך ניסיון להנכיח את העבר כזיכרון מהדהד הצף ועולה, לעיתים מודחק, עד שהוא מבעבע ומתפרץ ללא שליטה.הכוריאוגרפיה, שגובשהתוך תהליך רפלקסיבי - אסוציאטיבי מתמשך, משתמשת בין השאר ברעיונות שהניעו יצירות קודמות לצורך הליכה לכיוונים חדשים. חומרים תנועתיים שהיה בהם שימוש בקונטקסט אחד ביצירות קודמות, עברו טרנספורמציה להקשרים חדשים.

המופע משלב קטעי וידיאו המורכבים מחומרי תיעוד ארכיוניים מרפרטואר הלהקה וקטעי וידאוחדשים מתוך תהליך העבודה על'ממורנדום'. קטעי המוזיקה ביצירה כוללים בין היתר יצירות של פיליפ גלאס,Alva Noto , פיית'נו מור, ניק קייב, Einstuerzende Neubauten ,הנרי פרסל והביטלס.

בכורה עולמית - מוצ"ש, 25 ביוני 2016 בשעה 21:30 בתיאטרון ירושלים.

תמונות: דני כתרי

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה