חינוך ירושלמי: מנהלים ביחד



נשיא המדינה ארח היום (ד') במשכנו מנהלי בתי ספר ממזרח ומערב ירושלים המשתתפים בתכנית "חינוך ירושלמי-מנהלים ביחד". נשיא המדינה: "בימים טרופים וקשים אלו, הגעתכם מעוררת תקווה"

"גם מסע בן אלף קילומטרים מתחיל בצעד אחד, אומרת האמרה המפורסמת. כבר שנים שאנו מנסים לצעוד את אותו הצעד ולא מצליחים, אתם, הצעד הזה ממש", כך אמר היום (ד') נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, לעשרות מנהלי בתי ספר ממזרח וממערב ירושלים שארח במשכנו.

המנהלים משתתפים בתוכנית 'חינוך ירושלמי- מנהלים ביחד', למען שבירת מחיצות וקידום פעילות לימודית משותפת בין בתי ספר מזרמי חינוך שונים בירושלים: ממלכתי, ממלכתי-דתי, ערבי וחרדי.

במהלך המפגש, שיתפו המנהלים את סיפורם וחלקו קשיים, אתגרים וחוויות מחיי מנהל בית ספר במזרח ובמערב העיר.

במפגש, שהתקיים ללא נוכחות תקשורתית לבקשת המנהלים ממזרח ירושלים, סיפרו המנהלים על הקרבה המופלאה שמצליח הפרויקט ליצר ועל השליחות שהם חשים בעבודתם.

הנשיא הדגיש בפני המנהלים כי הוא מכבד את בקשתם שלא להיחשף וכי עצם הגעתם לבית הנשיא היום והיכולת שלהם לשתף אותו, בעברית ובערבית, בתחושתם כמחנכים בתקופה קשה זו, מעוררת בו תקווה אמיתית.

ח׳, מנהלת ממזרח העיר, סיפרה על אתגרי החינוך ואמרה: ״בירושלים, אי אפשר שלא לשים לב שפחד גובר על תקווה. כמחנכת במשך שלושה עשורים לעולם לא חוויתי פחד כפי שאני חווה לאחרונה. פחד מחוסר היכולת להתגבר על אתגרים, או להתמודד עם הסתירות הקשות סביבי. פחד מלהיות מתויגת כ'משתפת פעולה' או כמי שמאפשרת חיים נורמליים במאמציי להרחיב אופקים לתלמידיי ולאפשר להם לשקול את בחירותיהם על מנת לחולל שינוי אמיתי בחייהם."

ח' המשיכה ואמרה: "אנו צריכים לדחות כל רגשות וזיכרונות שליליים המובילים להחנקת אמונות ודיאלוג, ולעיתים גרוע מכך, למעגלים של אלימות. אני מאמינה כי אנו צריכים לא רק חינוך להבנה מקומית לסמלי הקודש שלנו אלא גם חינוך לפרספקטיבה גלובלית של כבוד לדתו של האחר ולא לפחד מכך. אני מרגישה כה גאה ומבורכת להיות בין מנהלי בתי הספר החלוצים, אשר נחושים להתקדם עם החזון שלנו וליצור עתיד טוב יותר לתלמידים שלנו על ידי הקשבה לאחר, הבנה הדדית ובסופו של דבר, יביא לכך שנוכל לחיות זה לצד זה.״

מנהל סליגסברג שבשכונת ארמון הנציב, תומר אושרי, שיתף בחוויות ניהול בית הספר מול אתגרי הביטחון בתקופה זו ואמר: "אני גאה להיות חלק מהמפגש הזה בו בחרו מנהלים ערבים ויהודים מרחבי ירושלים, להיפגש על מנת ליצור שותפות ושכנות טובה, לנוכח המתיחות השוררת היום בעיר. לצערי, גל הטרור לא דילג עלינו בשנים האחרונות ובפרט לא בשנה הנוכחית. ליד בית הספר נפגעו תושבים ועוברי אורח והמתיחות בשכונה עלתה. בעקבות זה, הרבה מתלמידיי, אותם אני אוהב ומעריך, בחרו לתרגם את הפחד והחשש לשנאה כלפי שכניהם הערבים. תחושות הפחד והשנאה מבוססות על דעות קדומות, הכללות וחוסר היכרות עם המגזר הערבי במזרח ירושלים. ביום בו יפגשו תלמידיי את התלמידים מעבר לכביש, נוכל להתחיל ליצור גשר להבנה ולסולידריות, המחזק את הרוב ומייתר את המיעוט הקיצוני. השתייכותי לקבוצה זו של אנשי חינוך בעלי חזון משותף, מחזקת אותי ונותנת לי את הכלים להגשמת החלום- יצירת מפגש משנה מציאות. תודה לך על ההזדמנות למפגש ולתמיכה בדרכנו המשותפת."

"לפני כעשרים שנה היו לי כמה ניסיונות במפגשים בין ערבים לישראלים", סיפרה ס׳, מנהלת נוספת ממזרח העיר והוסיפה בגילוי לב: "אז  הייתי צעירה וטרם הגעתי למעמד החברתי שבו אני נמצאת כיום. כיום אני מאמינה שאני מנהיגה ולא רק מנהלת, מנהיגה במשמעות שיש לי השפעה על אחרים. החברות שלי בקבוצה כמו הקבוצה הזאת, עוזרת לי לחולל שינוים חינוכיים ותרבותיים בבית הספר שלי ובסביבתו החברתית. לדעתי יש להפנים את ערכי הידידות, השלום, קבלת האחר והאחרת, אהבת החיים והדמוקרטיה. הקושי הגדול מקורו במצב הפוליטי והביטחונית שגורם לכל צד לשנוא את הצד השנית ולדחות אותות ואף לדחות כל פעילות משותפת אתו. ובכל זאת יש מעטים שמאמינים בחיים משותפים, וחובתנו כאנשי חינוך לעודד צעדים כאלה, למען האינטרס של התהליך החינוכי תרבותי."

הרב י׳, מנהל ישיבה, סיפר כי לא פעם קשה לו לקחת חלק במפגשים עצמם ואמר: "המפגשים הללו לא משאירים אותי שווה נפש. הם מרגיזים אותי, מעמתים אותי, מקוממים אותי. ובעיקר, מלמדים אותי." הוא הוסיף וסיפר: "בחירתי לעסוק בחינוך בחיי היא בעצם בחירה להאמין באדם. להביט עמוק בעיניים ולבקש טוב, לחפש להצמיח לגדל. להאמין במה שאנושי ולהטות שכם לתקן את שצריך תיקון. במהלך המפגשים בקבוצה אני למד כי שותפי חברי הקבוצה - בחרו גם הם להאמין, להצמיח, לבקש את הטוב בעבור תלמידיהם ולחפש תיקון עולם. אני יכול, יחד עם שותפי, להתאמץ לבנות גשר של אנושיות."

נשיא המדינה הקשיב לדבריהם, והודה להם על שהגיעו אל המפגש למרות החששות: "בימים טרופים וקשים אלו, הגעתכם מעוררת תקווה". הנשיא הוסיף ואמר: "האיבה יצרה מצב של חוסר יכולת לדבר, חוסר יכולת להיפגש. כשנפגשים מגלים שהאנשים בשר ודם בדיוק כמונו. פעמים יש חשיבות בעצם המפגש כדי להסביר ולהראות שאם נרצה לא יהיה זה חלום אלא נהפוך את זה לתקווה, תקווה ישראלית. שנוכל להכיר אחד את השני נדע למה אנחנו יכולים לחיות יחד, או מה הם הקשיים בחיים יחד."

הנשיא הדגיש שהחותם שמותיר מחנך בילד, הוא ייחודי ומשמעותי ועל כן עליהם להאמין בכוחם לחולל שינוי אמיתי. ״אתם המנהיגים האמיתיים של העם שלנו, שכן כל ראש ממשלה ואפילו נשיא, היתה לו גננת כשהוא היה קטן. כל ראש ממשלה ונשיא, היה לו מורה או מורה. אני לא אשכח לעולם את גננת שושה, שושנה, ואת המורה חווה אותן אני זוכר מאז הייתי תלמיד כיתה א׳, מאז הייתי ילד בגן,״ אמר הנשיא.

התוכנית קודמה על ידי מנהל חינוך ירושלים, משרד החינוך ומט"ח לאחר אירועי קיץ 2014 והמתח הגדול שגבר בעיר בין יהודים לערבים, ובמסגרתה המנהלים והמנהלות ילמדו ביחד, יצרו שותפויות עם מנהלים עמיתים תוך למידת המודל החינוכי-שיתופי של צפון אירלנד שהותאם לצרכי ירושלים.

תמונה: מארק ניימן/לע"מ 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה