גם השנה בתחילת חודש פברואר פורחים התורמוסים הכחולים



זו לא פעם ראשונה שאנחנו כותבים כאן על התורמוסים, אבל הפריחה החלה והיא יפה במיוחד אז לא התאפקנו והבאנו כתבה שכבר פורסמה. אבל התמונות מהשבוע.

התורמוס הוא אחד הפרחים היפים של סוף החורף. הוא מכונה בתלמוד " מאכל לעניים" ושייך לקטניות, כמו אפונה וחומוס והוא עשיר בחלבון .כבר לפני 5000 שנה בערך בייתו בני האדם את הצמח לשם מאכל. כולכם מכירים בוודאי את זרעי התורמוס ממולחים במים שאנחנואוכלים כמו גרעינים.


על פי האגדה רשב"י כדי לעזור לתושבי טבריה , לא לבנות על קברים, זרע תורמוסים ובכל מקוםשהם צמחו התברר שזה מקום של קבר. וזה בגלל שהתורמוס אוהב אדמה תחוחה , מיושבת, כלומר במקומות שהיו בהם ישובים.
 


שיא הפריחה הוא עכשיו באזורים שונים בארץ: בשפלה, רמות מנשה והגליל התחתון. באזור שלנו המקום הבולט הואביותר  כאמור תל שוכה בעמק האלה ליד חוות הלווינים.

הגעה: נוסעים דרך כביש המנהרות או דרך הדסה לכיוון מושב מטע ומשם יורדים לכיוון עמק האלה. חולפים על פני חוות הלווינים מצד שמאל ועל פני הכניסה לקיבוץ נתיב הל"ה מצד ימין (אפשר כמובן גם להגיע גם מכביש 38  ולפנות שמאלה בצומת האלה). 


אחרי כמה מאות מטרים תראו את התל מצד שמאל שדרך עפר מובילה אליו. תוכלו גם לזהות את המקום לפי ריבוי כלי הרכב שנמצאים במקום. מחנים את הרכב ומטפסים לגבעה, הליכה של חצי שעה בערך. יהיו פעמים שמגרש החניה יהיה מלא ולא תמצאו חניה. 

בעלייה נוכל לראות רקפות, כלניות, עיריות ואת כל פרחי העונה האחרים. לאחר כחצי שעה כאמור נגיע לראש התל ושם ישטוף את עינינו הצבע הכחולשל התורמוסים. בראש הגבעה גם תצפית לתל עזקה,לקיבוץ ולחוות האנטנות. במקום גם שרידים ארכאולוגים רבים שלא נחפרו. מקום אידאלי להשתרע לעשות פיקניק ולנשום אוויר. 


אם השבת הזו תהיה סוערת מידי ההמלצה מתאימה גם לשבועות הקרובים. בכל מקרה לא להחמיץ. חוויה של פעם בשנה.
 

תמונות : שלום אורן

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה