המשנה ליועץ המשפטי לממשלה: "מניעת השתתפותן של נשים בטקסים ממלכתיים אפליה פסולה"



בחודש האחרון מתנהל ויכוח סביב טקס הדלקת נרות החנוכה בכותל, במסגרתו פנו נשות הכותל ליועץ המשפטי לממשלה בבקשה למנוע הדרת נשים מהטקסים, כעת במכתב ששלחה המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לרב הכותל, זינה זילבר היא מציינת כי "מניעת השתתפות נשים היא אפליה"

הדלקת נרות חנוכה בכותל מתקיימת מדי יום במהלך שמונת ימי החנוכה, בשלושה מוקדים בכותל: בעזרת הגברים, על מרפסת ישיבת אידרא ובמנהרות הכותל. בשלושת הטקסים, גברים בלבד מתכבדים בהדלקת הנרות, ביניהם: רוה"מ, שרים, ח"כים, ראש עיריית ירושלים, רבנים ועוד.

נשות הכותל פנו בתקופה האחרונה לאנשי ציבור, המוזמנים מדי שנה להדלקת הנרות בטקסים הללו, וקראו להם להחרים אותם כל עוד נשים לא מוזמנות לקחת חלק פעיל או לקיים טקס מקביל בעזרת הנשים. עוד פנו נשות הכותל ליועץ המשפטי לממשלה בבקשה למנוע הדרת נשים מטקסי הדלקת נרות החנוכה הממלכתיים, המתקיימים במקום מדי שנה על טהרת הגברים בלבד, כשנשים אינן נוטלות בהם חלק.

כעת, במכתב ששלחה דינה זילבר, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, לרב הכותל, שמואל רבינוביץ', היא מציינת בפניו כי "מניעת השתתפותן של נשים בטקסים ממלכתיים אך מחמת היותן נשים הינה אפליה פסולה" ומבקשת ממנו לקבל את רשימת כל המוזמנים הצפויים לקחת חלק בטקסים הללו.

במכתבה מציינת זילבר כי משרד היועץ המשפטי לממשלה מבקש לוודא כי רב הכותל יפעל לשילובן ולהשתתפותן הפעילה של נשים בהדלקת הנרות עצמה במסגרת טקסי הדלקת הנרות הממלכתיים המתוכננים בחג החנוכה. "הטענה לכאורה לפיה הדרישה להשתתפותן השוויונית של נשים בטקסים אלה היא דרישה קיצונית אשר נועדה 'לדרדר את הדיון' ו'להצית את האש' אינה מתיישבת עם עקרונות היסוד המשפטיים, עם דוח הצוות המשרדי או עם החלטת הממשלה בעניין זה. זאת ועוד, יש יסוד להניח שדווקא מניעת השתתפותן של נשים בטקסים אלו עשויה להתסיס ולעורר ריב ומדון, ולא להפך".

בעניין זה מוסיפה זילבר כי העובדה שבטקס הדלקת הנרות הממלכתי בשנה שעברה השתתפו חברות הכנסת ציפי לבני ומירי רגב מלמדת שאין מניעה הלכתית מהשתתפותן של נשים בטקסים אלה וכי לא היה בכך כדי לפגוע במרקם המיוחד של האירועים הנערכים בכותל.

במכתבה מתייחסת זילבר אל הכותל כמרחב ציבורי ואל רב הכותל כרשות ציבורית: "דוח הצוות המשרדי לבחינת תופעת הדרת הנשים במרחב הציבורי, אשר אומץ על ידי היועץ המשפטי לממשלה קובע כי הנהגת הפרדה בין גברים לנשים במרחב הציבורי מהווה הפליה פסולה וחמורה של נשים אך באשר הן נשים. במיוחד מדגיש הדוח את מחויבותן של כלל הרשויות הציבוריות בישראל להימנע מכל מעשה מפלה ומדיר במרחב הציבורי".

"רשויות ציבוריות הן סוכן עיקרי בקידום ההגנה על זכויות האדם. הן חייבות בהקפדה יתרה על איסורי ההפליה ועל הגשמתן של זכויות היסוד בדבר כבוד האדם ושוויון בכל פעילותן. לפיכך אל לה לרשות ציבורית להנהיג כל הפרדה בין נשים לגברים, גם אם הדבר נעשה לכאורה לבקשתו של חלק מהציבור הנוגע בדבר". 

ענת הופמן, יו"ר ארגון נשות הכותל, זה אך סמלי שנשות הכותל יהיו הגפרור שיצית את הלהבה של הנר הראשון שתדליק אשה בטקס החנוכה הלאומי בכותל. לא משנה מי האשה שתבחר לכבוד הגדול הזה, היא תעמוד על כתפיהן של נשות הכותל הנאבקות מזה 27 שנים להשגת חופש ושוויון לנשים בכותל המערבי. זה ברור לי שנר אחד יכול להפיג המון חושך אבל שום כמות של חושך לא יכולה לכבות נר".

עו"ד ריקי שפירא רוזנברג: "הגיע העת שדוח היועץ המשפטי לממשלה בעניין הדרת נשים במרחב הציבורי יאומץ במלואו ברחבת הכותל המערבי בכל הטקסים הממלכתיים המתקיימים בה, ביניהם טקסי השבעת חיילים וחיילות, טקס יום ירושלים ואחרים; וכמן כן בכל השירותים הניתנים לכלל הציבור, לרבות קריאה בספרי התורה על ידי נשים".

בשנה שעברה פנו נשות הכותל לרוה"מ, בנימין נתניהו, בבקשה לפעול לקידום טקס זהה בעזרת הנשים בכותל. הבקשה הועברה לטיפולו של סגן שר הדתות, אלי בן דהאן, וממנו לרב הכותל, שמואל רבינוביץ', שהשיב בשלילה ואסר עריכת טקס מקביל בעזרת הנשים או השתתפות נשים בטקס הממלכתי.

למרות האיסור, קיימו נשות הכותל טקס הדלקת נרות חנוכה בלתי רשמי, שכלל הדלקת עשרות חנוכיות בהשתתפות עשרות נשים בעזרת הנשים בכותל.

נשות הכותל הוסיפו לציין כי אין מניעה הלכתית משיתוף נשים בהדלקת נרות חנוכה. להפך, המצווה גדלה ככל שיותר אנשים מדליקין. לפי ההלכה מצוות הדלקת נרות והברכה עליהם מחייבת נשים בדיוק כמו שהיא מחייבת גברים ולכן אין מניעה מלקיים טקס מקביל גם בעזרת הנשים.

מרב הכותל המערבי הרב שמואל רבינוביץ נמסר בתגובה כי הוא קיים מספר שיחות והתכתבויות עם המשנה ליועמ"ש גב' דינה זילבר בנדון בעקבות פניות של חה"כ וגופים שונים. בתשובה למשנה ליועמ"ש לממשלה ולגופים השונים אמר הרב שהרגישות והאווירה המתוחה בכותל ידועה: "על פי תפיסתי האישית והתורנית אין מקום לרחבת תפילה נוספת בכותל, ועל המתפללים והמבקרים לקבל את כללי המקום הנהוגים מדור ודור, אך למרות זאת תמכתי באימוץ הפשרה מתוך הראייה היהודית של 'גדול השלום'. אין לי אלא להצטער על שלא כל הצדדים במחלוקת נוהגים על פי אותם השיקולים. דווקא בכותל המערבי ראוי היה לכולנו לאמץ את דרך הפשרה, ולא את דרך הקנאות שהחריבה את מקדשנו. לצערי מנצלים את רצוני להביא שלום לכותל כדי לנגח ולפגוע במרקם העדין. אני אמשיך בכל דרך כדי להצליח ולמצוא את הגשר גם מול אלו שמנסים לחבל בזה מכל הצדדים. לשם כך גובש הרעיון להקמת "עזרת ישראל" שאמור לתת מענה לכל הדרישות, והוא המקום לפתרון לכל הדרישות. בשבועות האחרונים מתנהלים דיונים קדחתניים לסיכום תהליך ארוך, עדין ורגיש בהובלת מזכיר הממשלה, שמטרתו הסדרה מוסכמת של דרישות הזרמים השונים בכותל המערבי. רק הבוקר קיים מזכיר הממשלה דיון בנושא זה. במשך זמן רב התעכב התהליך, בשל דרישות מרחיקות לכת לפיתוח ובנייה מסיביים במתחם  "רחבת ישראל". לדאבון לב כולנו, אירועי השבועות האחרונים הוכיחו גם לאחרוני הספקנים כי הזהירות הרבה שננקטה הייתה מוצדקת, וכי באזור הכותל המערבי יש לטפל בעדינות רבה ומתוך תשומת לב למכלול השיקולים האזוריים. אסור היה שנפתור בעיה אחת ונצית אש (שכבר בוערת) מכיוון אחר. מתוך הבנה זו הושגה פריצת דרך משמעותית לקראת הסדרת מעמדה של "עזרת ישראל" באופן שיהיה מקובל על כל הצדדים. אמשיך במאמצים להביא לפתרון שיהיה הטוב, הרחב והנכון ביותר לכלל ישראל ולכל מבקרי הכותל השונים, ולפעול למען הוצאת הכותל המערבי אל מחוץ לכל מחלוקת ומריבה". 


תמונה- צילום: דניאל שטרית

 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה