ברקת וארגוני הסביבה: "לא ניתן שימכרו את השטחים הירוקים של ירושלים"



ראש העיר ירושלים ניר ברקת כינס אתמול (ב') באולם מועצת העירייה כנס חירום להצלת השטחים הירוקים במערב ירושלים בשיתוף עם ארגונים סביבתיים וחברתיים. ברקת איגד את הארגונים במטרה למנוע את אישור תכניות הבניה בהם

בכנס חירום השתתפו ארגונים רבים: הקרן הקיימת לישראל, החברה להגנת הטבע, הקואליציה לשימור הרי ירושלים, הברית לחיזוק ירושלים ושמירה על ההרים סביב לה, ארגון הגג של ארגוני הסביבה בישראל, מגמה ירוקה, המרכז הביו-אזורי ירושלים, ועדי פעולה מקומיים; ועד עין כרם, ועד מוצא עילית, ועד מבשרת בסביבה, ועד צור הדסה, בי"ס שדה כפר עציון, עמותת ירוק עכשיו, רמות למען הסביבה, מינהל קהילתי רמות, מינהל קהילתי יובלים ועוד.

כאמור, ברקת איגד את הארגונים הירוקים, ארגוני הסביבה והחברה במטרה למנוע את אישור תכניות הבניה בהם , זאת לקראת הדיון בבניה בהר חרת, במצפה נפתוח, ברכס לבן ומורדות רמות ובשטחים נוספים שיתקיים היום (ג') בוועדה הארצית לתכנון ובנייה. 

ניר ברקת, ראש העיר ירושלים ציין כי "התכניות האלה יביאו לפגיעה קשה בעיר, נגד האינטרס של תושבי ירושלים. זו דרך חסרת היגיון שמעידה על חוסר הבנה בסיסי בתכנון העיר.  לא ניתן לזה יד ונילחם למען העיר. את ירושלים צריך לתכנן יחד עם העירייה ויחד עם התושבים כדי לחזק אותה ולא להחליש אותה.  נבנה בהתחדשות עירונית פי 20 ממה שמתכננים במקומות השנויים במחלוקת, כדי שנוכל להשאיר כאן יותר צעירים בלי לפגוע בשטחים ירוקים ובעיר. לא מדובר כאן בבניית קופסאות של יחידות דיור, אלא בבניית מרקם חיים שלם. לפני 10 שנים הצלחנו יחד למנוע את תכנית ספדיה, אין לי ספק שגם הפעם אי אפשר יהיה להתעלם מעוצמת ההתנגדות שיש כאן".

יעל אלישר, מרכזת הברית לחיזוק ירושלים ושמירה על ההרים סביב לה, מטעם החברה להגנת הטבע:  ". הרי ירושלים הם חוף הים של תושבי העיר והסביבה, הם נכס ייחודי אשר משרת את התושבים והמאופיין בערכי טבע, מורשת ונוף שאין להם תחליף. לנוכח חידוש יוזמות בניה הרסניות ממערב לעיר ירושלים, התאגדנו לפני כשנה 14 רשויות, ארגונים ופעילים, על מנת לפעול בנחישות להמשך חיזוק העיר פנימה והתחדשותה בהתאם לעשיה המבורכת של ראש העיר והעירייה. תכניות הבניה בהרי ירושלים מנוגדות למדיניות התכנון הארצית בעשור האחרון. רק לפני שנתיים אושרה תכנית המתאר המחוזית למחוז ירושלים, אשר הטמיעה את השמירה על השטחים הפתוחים ממערב לעיר, ואילו כעת תכניות העבר קמות לתחיה באמצעות מוסד עוקף תכנון ועוקף רשויות וציבור באופן דורסני".

נציג קק"ל חנוך צורה: "אין שום היגיון או ערך בבנייה בהרי ירושלים. אנו מדברים בשם העצים שאינם יכולים להשמיע קולם. כמו כן, ישנו בסיס משפטי לטעון כי תמ"א 1 חרגה מהמנדט הניתן לה, ישנו בסיס רעוע מאוד מבחינה משפטית לעצם התוכנית כפי שהיא קיימת היום".

אברהם שקד, נציג החברה להגנת הטבע ונציג הארגונים הסביבתיים בוועדה המחוזית: "מזה מספר שנים שמערכת התכנון הארצית נפלה שבי בידי שרלטנים וקומבינטורים. כאשר נפלה תחת כנפי משרד האוצר, שהוא אולי הגורם העיקרי למשבר הדיור הנראה כיום, אנו מוצאים את עצמנו במציאות של קידום תכנון ללא תכנון. יש כיום התעלמות ודריסה של כל צורך חברתי, כלכלי ואורבני. החברה להגנת הטבע עומדת לצד ירושלים, בהיותה מקום רגיש ומורכב מאין כמוהו ולכן עשויה להיפגע קשות על ידי תכנית זו. כל תכנית שכזו חייבת להיעשות בקשר הדוק עם מפעלי ההתחדשות העירונית".

אורלי, נציגת מגמה ירוקה: "אנו מאוד מעריכים את פעילות ראש העיר עד כה במישור המשפטי. נשמח להרחבת הפעילות הציבורית בתחום, כפי שעשינו והצלחנו בספדי א'. עלינו לרתום את כלל הציבור הירושלמי למטרה, וכך נשפיע באופן רחב על משה כחלון שהוא, לבסוף, האוטוריטה הסופית בנדון."

ארגון רמות- למען הסביבה: "אנו מודים לראש העיר על הישיבה החשובה. תושבי ירושלים מאוחדים איתך, כמו גם במאבקים אחרים. מזה קרוב ל- 20 שנה שאנו מנהלים מאבק על מצפה נפתוח וזוהי הפעם הראשונה בה ראש העיר מתיישב בעצמו על כיסא הנהג. אביגדור יצחקי דורש הוספת 5,000 יחידות דיור מעבר להתחדשות העירונית- זוהי דרישה מופרכת. מצפה נפתוח הנו מקום חיוני לירושלים מבחינת קרבה לתחבורה ציבורית, טופוגרפיה נוחה לכלל האוכלוסייה, לרבות קשישים, נכים ומשפחות וכן מהווה ריאה ירוקה חשובה. הניסיון הנוכחי של הותמ"ל מהווה את החוליה האחרונה בשרשרת ניסיונות קודמים של מנהל מקרקעי ישראל בדרכים עקלקלות ולא בדרך המלך. דיסאינפורמציה היא סיבה בפני עצמה לביטול התכנית, שמהווה רק שלב ראשון בתכנית גדולה יותר של אביגדור יצחקי, משה כחלון ואחרים."

תושבים נוספים אשר הגיעו לדיון, שהיה פתוח לציבור, ציינו כי: "אם הבניה תאושר חלילה- יום אחד תוקם ועדת חקירה כמו במקרה של הולילנד, שתחקור מה היה מקור הכוח שקידם את הבניה."

ראש העיר ירושלים, ניר ברקת מתכוון להגיש בתקופה הקרובה עתירה לבית המשפט כנגד ההחלטה להפקיד את תכנית מצפה נפתוח בניגוד לעמדת עיריית ירושלים. בנוסף לפעילות זו, בכוונת ראש העיר לקדם הצעת חוק להחרגת ירושלים מהותמ"לים. העירייה מנהלת מאבק ארוך נגד הכוונה להחיות את תכניות הבניה במערב ירושלים שיביאו לפגיעה קשה בעיר והינם נגד האינטרס של תושבי ירושלים.  ברקת מוביל תכנון לבניית למעלה מ-30 אלף יחידות דיור במקומות שאינם שנויים במחלוקת באמצעות התחדשות עירונית, במקום במספר קטן של יחידות דיור ששנויות במחלוקת על שטחים ירוקים. השקעה עירונית זו באה לידי ביטוי ביחידות הדיור הצפויות להיבנות לאחר עבודה מאומצת והשקעת משאבים מצד העיריה בנושא;

נכון לתחילת אוקטובר יש לעיריית ירושלים 149 תיקי תמ"א 38 פעילים (תכנון ורישוי), בהם ישנה תוספת של 1,126 יחידות דיור. מבין אלו כבר יצאו 26/27 היתרים לתוספת של 116-118 יחידות דיור, והקצב הולך וגדל. 

פינוי בינוי: ישנן חמש תב"עות מאושרות אשר בכולן תוספת של יותר מאלף יחידות דיור. עד לסוף שנת 2015 תגיע העירייה להחלטות באשר להפקדה בארבעה מתחמים. סך הכל מדובר בקרוב ל- 2000 יחידות דיור אשר בחלקן הופקדו, וכחלק יופקדו בקרוב.

כמו כן, ישנן עוד אלפי יחידות דיור אשר נמצאות בשלבי הכנות תכנית אשר עתידות לעבור בוועדות בשנת 2016.

בנוסף,  העירייה סיימה להכין תכניות מתאר לשכונות שונות בעיר, ביניהן: קטמונים ח-ט, יובלים גנים,  שמואל הנביא ובר אילן. תכניות אלו יוצרות מסגרת סטטוטורית ל2000-6000 יחידות דיור בכל אחת מהשכונות.

נדגיש כי תמ"א 38 מציעה את מה שמציע מצפה נפתוח בפחות זמן, עלויות פיתוח ונזק סביבתי, וכן תחום פינוי בינוי מהווה עתודה אסטרטגית אשר תחליף את תכנית מערב ירושלים.

לנוכח כל אלו, כמו גם ההשקעה הרבה הכרוכה בהנעת התהליכים, עיריית ירושלים מצפה לתמיכה בתכניות החיוביות הללו, אשר יקדמו את העיר, מבלי לפגוע בריאותיה הירוקות ויהיו יעילות ומועילות לכלל.

מצ"ב תמונות מכנס החירום (קרדיט: ג'קי לוי)


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה