עיריית ירושלים אישרה את תכנית אב לשכונות בית צפפא ושראפת



הוועדה המקומית לתכנון ובניה בעיריית אישרה אתמול (ד'), את תכנית אב לשכונות בית צפפא ושרפאת

התכנית הוכנה ביוזמת האגף לתכנון עיר, בשיתוף לשכת התכנון המחוזית והמינהל הקהילתי בית צפפא-שרפאת והועברה לדיון בוועדה המחוזית לתכנון ובניה. בראש צוות התכנון עמד משרד מוטי קפלן מתכננים. יש לציין כי התכנית הוכנה בהשתתפות פעילה של נציגי תושבים במסגרת פגישות רבות שנערכו בשכונה.

בית צפפא היא שכונה ערבית בעלת מאפיינים כפריים השוכנת בדרום-מזרח ירושלים, לאורך מורדותיו הדרומיים של תוואי נחל רפאים, משני עברי מסילת הברזל מתל-אביב לירושלים. השכונה גובלת בצפון בשכונות גוננים ופת, במזרח באזור התעשייה תלפיות ושכונת גבעת המטוס, בדרום בשכונת גילה ובמערב בפארק נחל רפאים. השכונה משתרעת על שטח של 2,100 דונם, מתגוררים בה כ- 12,000 תושבים וקיימות בה 2,640 יחידות דיור. הצפי לשנת 2030 הוא כ-25,000 תושבים וכ-5,500 יחידות דיור.

תכנית האב היא מסמך המקיף את כל תחומי התכנון והפיתוח ומהווה בסיס לצמיחה ופיתוח בר-קיימא ובסיס מנחה להגשת תכניות מתאר מפורטות. התכנון כלל מספר חלופות פיתוח שכללו פיתוח כפרי מפוזר, לעומת פיתוח עירוני צפוף. החלופה שנבחרה היא החלופה המשולבת שמציעה שילוב בין שמירת אופיין הכפרי המסורתי של השכונות ומתן מענה לדרישות הפיתוח ותוספות בנייה. יש לציין כי התכנית מבקשת לשמר ולטפח את האופי הכפרי-מסורתי באזורים רגישים, המייצגים את ערכי הכפר.

מטרות התכנית הן גיבוש תפיסת-על לדמותו ואופיו של הכפר, שמירה על מאפיינים מסורתיים בצד פיתוח אורבאני, חיזוק הקשר עם אזורים עירוניים גובלים, מתן מענה לצרכי הפיתוח הרב-דורי ולהיבטים ייחודיים הנובעים ממאפיינים תרבותיים, חברתיים, כלכליים וסביבתיים. 

השכונות יחולקו לאזורים המיועדים לשימור, אזורי נוף חקלאי בהם ישומרו נופיה הקדומים של ירושלים כמו כרמי זית, טרסות ומבנים חקלאיים, אזור עירוני, קביעת מתחמי תכנון וייעודי קרקע למגורים, מסחר, מבני ציבור, תחבורה, חניה, דרכים, שטחים פתוחים, קישור לפארקים מטרופוליניים, בינוי, שימור ועוד.

תכנית האב רואה את הפוטנציאל של בית צפפא–שרפאת בתרומה למרחב הציבורי הכלל-עירוני, בקשירת מרחבים פתוחים עירוניים ובחיבור שכונות דרום העיר עם מרכזה. חיבורים אלה עשויים להגביר את הנגישות ואת רמת הפעילות, לעודד התפתחות תרבות של איכות חיים ובריאות, הליכה רגלית ומפגש חברתי במרחב העירוני הפתוח. בנוסף, במגרשים הציבוריים תכנית האב מציעה עירוב שימושים והגדלת אחוזי הבנייה לשם ניצולם המיטבי, וכן מומלץ על פיתוח גני משחקים, בין השאר בשטח הקירוי מעל כביש בגין דרום החוצה את הכפר.

התכנית מציעה התאמת רשת הדרכים המאושרת למצב הפיסי הקיים, ולהרחבתו במידת הצורך. בנוסף התכנית מציעה הכשרת מגרשי חניה להקלה על מצוקת החניה באזור.

בתחום המרחב הציבורי התכנית מציעה חיבור בין אזורים נפרדים, בין השאר על ידי רשת צירים שעיקריה פארק המסילה מצפון, טיילת גילה-שרפאת ממערב וטיילת ואדי זיתון במרכז. כמו כן, התכנית מציעה מספר פרויקטים כגון פיתוח פארק המסילה כציר מסחרי ותרבותי, הקמת תיאטרון במבנה היסטורי ושיקום הבורג' בגלעין הכפר.

יש לציין כי לאחרונה נבנה בית ספר אשר עומד להיפתח בשנת הלימודים הקרובה ובנוסף פותח גן משחקים.

תמונה: flash 90/ מיכל פתאל


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה