נחנך מפעל greennet בבירה: המפעל הראשון בישראל למיון פסולת ביתית



Greennet, מפעל למיון ומחזור של פסולת ביתית מעורבת הראשון בישראל, נחנך בירושלים. מתקן המחזור החדש החל לקלוט את אשפת הבירה, ומשרת כמיליון תושבים באזור ירושלים והסביבה

המתקן החדש הוקם בשיתוף עיריית ירושלים חברת Greennet והמשרד להגנת הסביבה באזור התעשייה עטרות בהשקעה של 100 מיליון ש"ח, מדובר המתקן החדשני והמתקדם ביותר בארץ ומהמתקדמים בעולם, במסגרתו מופעלות מכונות אופטיות, מכניות וטכנולוגיות חדשות, ומבצעות מיון והפרדה של פסולת ביתית מעורבת למחזור, ללא מגע יד אדם. הקמת המפעל נועדה להשלים את המהלך של המשרד להגנת הסביבה להפרדה במקור, מיון סוגי הפסולת והקטנת כמויות ההטמנה.

מפעל  Greennet חוסך לעיריית ירושלים כ- 17.8 מיליון שקלים בשנה. החיסכון נובע מכך שהעירייה מטמינה פחות אשפה ולכן משלמת פחות היטל הטמנה (חסכון העומד על כ- 11.5 מיליון שקלים בשנה), ופחות מובילה ומניידת אשפה (חיסכון בתהליך הלוגיסטי העומד על כ- 6.3 מיליון שקלים בשנה).

אתמול (ג') נחנך המפעל במעמד השר להגנת הסביבה, אבי גבאי, ראש העיר ירושלים, ניר ברקת, בעלי המפעל פיני יעקובי, יו"ר חברת YSB ומוסטפא תכרורי, יו"ר חברת TECO, יחד עם עפר בוגין, מנכ"ל חברת Greennet. 

השר להגנת הסביבה, אבי גבאי אומר כי " כמו בענפים אחרים במשק, גם בפסולת נתיישר לסטנדרט העולמי באמצעות השקעה בטכנולוגיות חדישות. מפעלים כמו מפעלgreennet  שאנחנו חונכים כאן היום הם סביבתיים יותר וגם כלכליים יותר".

ראש-העיר ירושלים, ניר ברקת מציין כי "המפעל שהקמנו מציב את ירושלים כמובילת המהפכה הירוקה בישראל, עם מיון פסולת ביתית, ללא מגע יד אדם, חיסכון בכסף רב ואפשרות להפוך את הפסולת למשאב אנרגיה".

מנכ"ל Greennet, עפר בוגין הוסיף כי "כמות הפסולת הממוחזרת בירושלים גדלה משמעותית ועומדת על כ- 50% , דבר שהביא את ירושלים להיות העיר בה ממוחזרת כמות הפסולת הגדולה ביותר בארץ. בנוסף, חלק גדול מהאשפה האורגנית מטופל באמצעים מתקדמים והופך לקומפוסט אשר מושב לטבע. לדבריו, בעתיד ישנה כוונה להפיק אנרגיה וחשמל מהפסולת. לדברי בוגין, הטיפול המתקדם באשפה תורם תרומה גדולה לצמצום בעלויות הובלת הפסולת לאתר אפעה בדרום הארץ וכן בכמות האשפה המוטמנת".

המתקן החדש החל לקלוט ולטפל בפסולת העירונית עוד בתחילת 2015, ולאחר מיון והפרדת הפסולת, היא משונעת לאתר ההטמנה בדרום. מפעל Greennet בעטרות הינו  מרכז המחזור הראשון בארץ להפרדה ומיון פסולת ביתית. כאמור, מרכז המחזור הופך את ירושלים למובילה בישראל בהפרדה ומיון פסולת בעקבות החלטת ראש העיר להקים בעיר את האתר הגדול בארץ למיון והפרדת פסולת. Greennet הינה בבעלות משותפת של החברות YSB ו- TECO, מהמובילות בארץ בענפי התשתיות, התעשייה והטכנולוגיה הירוקה.

מפעל המחזור - נתונים מרכזיים:

בעקבות פעילות מפעל  Greennet העירייה מטמינה פחות אשפה ולכן משלמת פחות היטל הטמנה  וחוסכת כ- 11.5 מיליון שקלים בשנה.

בשל חיסכון בתהליך הלוגיסטי של הובלת וניוד האשפה, העירייה חוסכת עוד כ- 6.3 מיליון שקלים בשנה. סה"כ החיסכון השנתי עומד על כ- 17.8 מיליון שקלים בשנה.

 Greennet הוא המפעל הראשון בישראל, מהמתקדמים בעולם, למיון ומחזור של פסולת ביתית מעורבת.

במפעל הושקעו 100 מיליון ₪ והינו פרי שיתוף פעולה בין חברת greennet, עיריית ירושלים והמשרד לאיכות הסביבה שמימן 15% מעלות הפרויקט.

Greennet היא חברה עם חזון סביבתי מובילה מהפיכה בתחום הקיימות (קיימות היא הפוטנציאל לחיים של רווחה בטווח הרחוק, מבחינה סביבתית, כלכלית וחברתית.), הפיכת הפסולת למשאב אנרגיה, יוצרת ומפתחת תעשייה חדשה של חומרי מחזור.

המפעל מקטין בהדרגה את כמות הפסולת המיועדת להטמנה ומגדיל את כמות הפסולת למחזור   (במקום כ 100% הטמנה עד היום בעיר ירושלים, המפעל מוריד זאת ל 50% בשלב הראשון ואף פחות בעתיד!).

המפעל הינו מפעל טכנולוגי והינו מוביל בטכנולוגיה המתקדמת ביותר בעולם במחזור פסולת ביתית.

מידי יום מגיעות כ – 250 משאיות אשפה למפעל בעטרות.

המפעל שנחשב לאחד הגדולים מסוגו בעולם, עם קיבולת של 1500 טון פסולת ליום ו -400,000 טון לשנה.

המפעל משרת כ- 1,000,000 תושבים באזור ירושלים והסביבה ויש לו חוזה בלעדי עם עיריית ירושלים ל - 5 שנים, עם אופציה להארכה.

למפעל בסיס כלכלי איתן. הוא הוקם במשותף ע"י YSB ו - TECO, שתי חברות מהמובילות   בארץ בענפי התשתיות, התעשייה והטכנולוגיה הירוקה.

המפעל מעסיק ישירות כ - 100 איש מיישובי הסביבה, יהודים וערבים, ופוטנציאל ההעסקה שלו במעגל השני ושל הספקים שלו, צפוי להגיע לעשרות נוספים בשנים הקרובות.

המפעל מעסיק יהודים וערבים המשולבים בכל דרגות הניהול והידע של המפעל.

 

תמונות: flash 90

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה