פסטיבל ישראל ה-54



השנה הפסטיבל יציג תכנית אמנותית שמספקת מבט אל העשייה התרבותית המרתקת ביותר בארץ ובעולם ובעיקר מופעים המסמלים מגמות חדשות בעשייה האמנותית: רב תחומיים החורגים מגבולות המדיום, לעתים יוצאים מהאולמות המסורתיים לחללים אלטרנטיביים, עם דגש על הלא צפוי, המיוחד, החדש והמאתגר

השנה יוצגו על בימות הפסטיבל מופעים מגרמניה, צרפת, פינלנד, אוסטריה, צ׳כיה, רומניה, איטליה, בלגיה, בולגריה, קנדה, ארה״ב, סין וכמובן ישראל. הפסטיבל יתקיים בין התאריכים  28.5.2015 - 24.6.2015.

אירועי הפסטיבל יתקיימו ברחבי ירושלים, אתריה, אולמותיה וחללים מיוחדים: בריכת הסולטן, מוזיאון מגדל דוד, תיאטרון ירושלים, מוזיאון ישראל, מתחת לגשר המחבר בין שכונת הקטמונים בית צפאפא ושכונת פת, מתחם התחנה הראשונה, חצר הקונסוליה הצרפתית, מרכז עדן תמיר בעין כרם, אולם הקונצרטים ימק"א, בית שמואל, תיאטרון החאן, בית מזי"א, הצוללת הצהובה, מרכז ז'ראר בכר ואולם לאו מודל.

במטרה לחשוף קהלים חדשים לעושר ולשפע האמנותית, מלווה את התכנית האמנותית מערך שיווק, פרסום ומכירות חדש. התכנייה האמנותית של הפסטיבל תודפס ותפורסם לראשונה בשלוש שפות: עברית, אנגלית וערבית. 

השנה יוצא פסטיבל ישראל לדרך חדשה עם הנהלה חדשה: איל שר בתפקיד המנכ"ל, ואיציק ג'ולי בתפקיד המנהל האמנותי.

צוות הפסטיבל כולל את: עמנואל ויצטום- מנהל אמנותי שותף לתחום המוזיקה. המפיקה הוותיקה של הפסטיבל, מירי מנירב המנצחת על ההפקה עם המפיקה בפועל, רחל הר זהב.  על השיווק אמונה פנינה פישר-עדן. משרד הפרסום צדר יריב שעיצב את השפה הגראפית החדשה של הפסטיבל ומשרד יחסי הציבור של אורה לפידות.

יו"ר ההנהלה הציבורית דני הלפרין: "בימים אלה של אחרי בחירות, מצער שאין מי מהנבחרים שמחזר אחרי תיק התרבות בעוד שהציבור הישראלי מרבה לצרוך אמנויות, ועוד יותר מכך, מעריך את קיומן, מצדיק את סבסודן ואפילו מוכן, עקרונית, ליטול בו חלק פעיל. התרבות היא מראה של חברה באשר היא, כלי ביטוי בו באים לידי ביטוי מיטב המחשבה והיצירה האנושית. במשך שנות קיומו של פסטיבל ישראל הוא משמש במה ליצירה אנושית זו, ועל במתו הופיעו גדולי האמנים בארץ ובעולם וכן נחשפו לראשונה יצירות שהפכו לנכסי צאן ברזל בתרבות הישראלית. אמנים מכל העולם וישראל מצאו בפסטיבל  מדי שנה ושנה קהל סקרן, אוהד ונלהב לפסטיבל. לקראת פסטיבל ישראל ה-54 , הפסטיבל הבינלאומי ,המרכזי והחשוב בארץ לאמנויות הבמה, אני קורא מפה לממשלה ולנבחרים לשנות את התפיסה ולראות בתרבות את מה שנקרא בלשון הכלכלנים "מוצר זכות"- ובהתאם לאמונה זו כי זכותו של כל אדם ליצור ולצרוך תרבות ואמנות – להעמיד את התרבות בסדר עדיפות שונה, כזה שבזכותו היא תוכל לפרוח לחיות, להפתיע ולרגש.

השנה, נכנסו לתפקידם מנכ"ל חדש: איל שר והמנהל האמנותי איציק ג'ולי שיצקו בתוכנית הפסטיבל את תפיסתם וחזונם הכוללים שאיפה להציג את המגמות העכשוויות בעשייה התרבותית העולמית והישראלית, ושאיפה להפוך את הפסטיבל למקום בו מתקיים דיאלוג מקצועי בנושאי תרבות ודיאלוג בין הקהל לבין היוצרים. הפסטיבל הוא שונה ומסקרן ומאפשר מפגש עם הפקות מיוחדות שלא ניתן לראות  בהיצע התרבותי השוטף במשך השנה".

מנכ"ל הפסטיבל איל שר על הפסטיבל: "פסטיבל ישראל הוא פסטיבל רב תחומי וותיק ובעל מוניטין, המציג הפקות איכות בתחומי המחול, המוזיקה, התיאטרון והפרפורמנס מרחבי העולם, כמו גם הפקות מקור מישראל ומופעי חוצות פתוחים לקהל הרחב. לאחר שנים רבות בהן היה פסטיבל ישראל במה מרכזית למופעי איכות מן העולם, התרחב עם הזמן השפע התרבותי ועל הפסטיבל לגבש מאפיינים אמנותיים חדשים שישמרו את ייחודו תוך שהם מציבים יסודות מוצקים להמשך צמיחתו כאירוע חשוב ורלוונטי בנוף התרבות שהתפתח מסביבו. בבסיס עבודתנו עמדה השאלה מה מקומו של הפסטיבל בנוף התרבות הישראלי, מה מבדל אותו מאירועים אחרים המתקיימים בישראל במהלך השנה ומהו ייעודו. התוכנית האמנותית שגובשה מייצגת למעשה את התשובה שאנו מציעים לשאלות הללו: מופעים המציגים מגמות חדשות בעשייה האמנותית בעולם, שפות יצירה רב-תחומיות חדשות, היצע שלא ניתן לראות במסגרות אחרות ואשר מאתגר את תפישותינו האמנותיות ומעשיר אותן ובהכרח, גם את חווית המסע האנושי. כל זאת, תוך שהוא ממשיך להוות במה ליצירה התרבותית (והרב – תרבותית) הקלאסית שהנה ביסוד כל המגמות החדשות להם אנו עדים וחלק אינטגרלי מהקונטקס בו אנו חווים אותן. הפסטיבל הופק השנה בלוח זמנים מקוצר, ועל רקע צוק איתן, נאלץ להתמודד, כמו גופי תרבות ואקדמיה רבים בארץ, עם ה Boycott  and) Divestment  Sanctions (BDS, ולנהל דיאלוג הסברתי פוליטי עם חלק מהאמנים שהוזמנו להשתתף בפסטיבל הקרוב ובבא אחריו. בהיעדר תקציב מדינה עקב הבחירות, אנו גם לוטים בערפל לגבי הקצאות ממשלתיות ועירוניות, כשרק דבר אחד ידוע לנו לגביהן בביטחון: שהן נמוכות באופן קריטי מן הנדרש כדי לתת מענה נאות ליעדים האמנותיים והפקתיים שבפנינו, ואת אלה העירוניים והלאומיים שהפסטיבל נועד לקדם. אבל יצאנו לדרך, ואני גאה מאוד בעבודת הצוות שלנו ובפסטיבל שאנו מביאים בפני הקהל. תהליך ההתחדשות של הפסטיבל מקודם במסגרת תכנית עבודה תלת-שנתית.  הפסטיבל הקרוב מסמן היטב את החזון האמנותי, ההפקתי והשיווקי של הפסטיבל לשנים הבאות".

המנהל האמנותי איציק ג'ולי על תכנית הפסטיבל השנה: "מתוך התבוננות רחבה על זירת התרבות המקומית ומתן מענה לייחוד המתבקש של אופיו, שואף פסטיבל ישראל 2015 להוות  פלטפורמה עשירה ורב גונית של יצירה עכשווית, רב תחומית ופורצת דרך ואכסניה מרכזית לאמנות בינלאומית וישראלית המבקשת לחמוק מהגדרות ויחד עם זאת להגדיר מחדש אפשרויות יצירתיות חד פעמיות. הפסטיבל מבקש לאפשר באמצעות בחירותיו האמנותיות חשיבה רעננה על האמנות החיה - ה life performance.  ניתן לומר בפשטות שהבמה מתחילה לחיות כאשר היא משחררת את עצמה מציפיות מוקדמות ומצליחה לטעת בנו הצופים מחשבה וטעם המאתגרים את  הידיעה המוקדמת שלנו. יוצרים רבים בפסטיבל מרחיבים את התחומים ולוקחים את האירוע הבימתי לאזורים בהם הדימוי מקבל את כוח ההובלה. האמנים בחלקם באים מרקע של אמנות פלסטית ונדמה שהם מחליפים את הקנבס המסורתי בבמה השחורה ומתעקשים לתת לדימוי לחיות על ידי איתגורו דרך פעולות בימתיות והתפתחות בזמן. מספר רב של יצירות עושות שימוש בוידיאו כשחקן עיקרי הבא לשרת ההפקה מזווית מעמיקה המנכיחה מחשבה מורכבת על אמצעי ביטוי זה. במקביל, שואף הפסטיבל, להוות מרחב ציבורי בו מתאפשרת הוויה תרבותית המבקשת לקיים מפגש בין קהל ורעיונות, אמנות וקהילה ובעקבות זה לאפשר חשיבה אקטיבית, מתקדמת ועדכנית על מיקומם של תרבות ואמנות ברצף הציבורי". 

 

תמונות: באדיבות יח"צ 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה