יידיש, לאדינו וארמית נפגשים בבבל



במוזאון ארצות המקרא ירושלים מתקיימים סיורים בשפות זרות בכל יום, באנגלית, צרפתית, רוסית ועוד, אך ביום שישי הקרוב זוהי הפעם הראשונה שיתקיים סיור בלדינו

הסיור ביום שישי הקרוב, הוא חלק מסדרת הסיורים בשפות יהודיות הנמצאות על סף  הכחדה, כחלק מהשאיפה של המוזאון לשמר את המסורות היהודיות השונות, מה שבא לידי ביטוי בתערוכת "על נהרות בבל", תערוכה ראשונה מסוגה המוקדשת כולה לגלות בבל, החשובה והמשפיעה בגלויות ישראל. גלות בבל, שסימלה עבור יהודים בכל התפוצות את הגלות ואת הכמיהה לציון, תוצג ביום שישי הקרוב במלוא מורכבותה ופרטיה, לקהילת דוברי הלדינו, צאצאים של גולים בעצמם, ומגורשי ספרד. בהמשך הסדרה, מתוכנן אף סיור בשפה הארמית, המייצגת חיבור עמוק בין התרבות היהודית לתרבויות העתיקות באזור.

מוזאון ארצות המקרא ירושלים, שחרת על דגלו לשמר את התרבויות היהודיות באזור ארצות המקרא, בחר לחבר את קהילת דוברי הלדינו עם מורשתם של קהילה יהודית אחרת, במפגש מיוחד בין גלויות. הסיור בתערוכת "על נהרות בבל", יחשוף את דוברי הלדינו הצאצאים לגולי ספרד, לחיים היהודיים של גולי בבל החל מהשנים הראשונות לאחר חורבן בית המקדש הראשון, לאורך כל שנות ההיסטוריה היהודית.

כזכור בחודש פברואר, נפתחה במוזאון ארצות המקרא בירושלים התערוכה "על נהרות בבל", בה הוצגו לראשונה בעולם תעודות מקוריות מתקופת גלות בבל, המקבילות בחשיבותן למגילות הגנוזות. "על נהרות בבל" היא למעשה התערוכה הראשונה שעוסקת באחת התקופות המשמעותיות והמשפיעות על עיצובו והתהוותו של העם היהודי, עד היום. במוקד התערוכה עומד ארכיון "אל-יהודו": אוסף של עשרות לוחות טין, תעודות מקוריות מהיישוב היהודי בבל, שנחשף לראשונה לציבור ומתעד את חיי הגולים מיהודה על אדמת בבל בדורות הראשונים שלאחר הגלות.

מצ"ב התעודה מהאוסף המהווה את העדות הקדומה ביותר לחיי היהודים בבבל, כ-15 שנה לאחר חורבן הבית הראשון (soffer 001): באדיבות אוסף סינדי ודוד סופר, צלם: ארדון בר חמא.

את הסיור הקרוב בלדינו, יעביר מתן שטיין, מדריך ותיק במוזאון, מורה ללדינו וליידיש, מומחה לשפות ובעל תואר בבלשנות. הסיור, שיתחיל בשעה 11:00 וייערך כשעה וחצי, יעבור בתערוכת "על נהרות בבל", וגם יכלול ביקור בתערוכות הקבע של מוזאון ארצות המקרא.

תמונה: באדיבות יח"צ 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה