40 אלף מתנדבים ירושלמים



השבוע הוענק למתנדבים הירושלמים אות ראש העיר למתנדבים ולארגונים המצטיינים הפועלים בעיר ירושלים. בטקס הוענקו תעודת הצטיינות והוקרה למתנדבים שבלטו באופן מיוחד ואשר מייצגים את כלל המשרתים במסירות, בנאמנות ובהתמדה במסגרות השונות והמגוונות בעיר

ראש  העיר ירושלים, ניר ברקת העניק השבוע את אות ראש העיר למתנדבים ולארגונים המצטיינים הפועלים בעיר ירושלים. 

בנוסף, ציינו את עבודתם של מתנדבי השירות הלאומי בתחומי הרווחה, החברה והחינוך המיוחד. במהלך הטקס ריגשו את הקהל חברי להקת 'קרן אור' (להקה שחלק מחבריה בעלי צרכים מיוחדים) שהפליאו בשירה ונגינה בשיר המייצג יותר מכל את פעילות של מקבלי אות ההוקרה 'מתי בפעם האחרונה עשית משהו בשביל מישהו'.

אות ראש העיר ניתן במעמד סגן ראש העיר- מאיר תורג'מן, מחזיק תיק הרווחה וחבר מועצת העיר- יעקב הלפרין, מנהל מחוז ירושלים במשרד הרווחה- יורם אזולאי, יו"ר ועדת הבחירה- פרופ' נאוה בן צבי, מנהלת המינהל לשירותי קהילה- בוני גולדברג,מנהלת היחידה העירונית להתנדבות- ניקי קריגר ורבים נוספים.

ראש העיר ירושלים ניר ברקת ברך את המצטיינים: "שירתם הנפלאה של חברי להקת 'קרן אור' מייצגת עבורנו יותר מכל את המעמד המרגש. מתי עשית לאחרונה משהו בשביל מישהו- קשה להסביר את תעצומות הנפש שמקבלים מנתינה, זו תפיסה ערכית וחשובה המשפרת את איכות חייהם של רבים ושל כולנו כחברה. מתנדבים יקרים, אני שמח על ההזדמנות להוקיר אתכם על עשייתכם הברוכה ולומר בשמי ובשם כל תושבי העיר ירושלים- תודה. מרגש לראות כי המתנדבים הפועלים במישורים הרבים מגיעים מכל השכונות ומכל המגזרים- זו הרוח הירושלמית היפה, של ערבות הדדית שמוכיחה כמה טוב להיות ירושלמי."

המתנדבים הזוכים:

יהודה בן יוסף- על פיתוח קהילתי והקמת מערך חינוכי.

גדעון ברוידא- על פיתוח קהילתי והקמת בנק הזמן.

שרה גרוסמן- על התנדבות בתחום הגישור.

רוני גת- על פעילות בתחום איכות הסביבה וגינות קהילתיות.

אלי דרור- על התנדבות בשירות ייעוץ לאזרח (שי"ל).

עופר זאבי- על חלוקת חבילות מזון למשפחות נזקקות.

שרה פוקסברומר- על עידוד תעסוקה לנשים במגזר החרדי.

יקיר פרטוש- על פיתוח קשר בין-דורי ושינוי עמדות כלפי קשישים.

הארגונים הזוכים:

ארגון 'החובש' הר נוף- על פעילות בתחום מתן מענה רפואי.

'פעמונים'- על עזרה למשפחות במצוקה כלכלית.

רכזות מועדוני הנשים בירושלים- קידום מעמד האישה ופעילות קהילתית.

קבוצת 'קפה בגן'- על שילוב חברתי ועבודה לבעלי צרכים מיוחדים.

ירושלים הינה העיר המובילה במספר המתנדבים בארץ. בעיר פועלים למעלה מ-40,000 מתנדבים אותם ניתן לראות באירועים רבים ומגוונים המתרחשים בעיר ברגיעה וגם בחירום. היענות מוגברת מטעם  התושבים באה לידי ביטוי במספר התושבים שנירתם לסייע  האחד לשני וכן סיוע לגורמי ביטחון והעירייה  בתחומי הקהילה, הרווחה, הבריאות, קליטת עליה, איכות הסביבה ועוד.

בשנת תשע"ה, שילבה היחידה העירונית לשירות לאומי בעירייה מתנדבים יהודים וערבים, דתיים וחילונים, כל בני העדות והדתות  תלמידי תיכון, גימלאים וסטודנטים שהגיעו מכל גווני הקשת החברתית, לשירות במסגרת פרויקטים חברתיים שונים בעיר ירושלים, כל אותם מתנדבים ביצעו משימות חברתיות הנושאות אופי של טיפוח וקשר תמיכתי  בתחום  בריאות, חברה, רווחה, איכות הסביבה חירום ועוד.

קצת על המתנדבים

גדעון ברוידא הזוכה באות על פיתוח קהילתי והקמת בנק הזמן, עבד במרוצת השנים בבנק כיועץ כלכלי. עשייתו החברתית מגוונת, ארצית ורב תחומית. ברוידא פעיל בתחום איכות הסביבה ומוביל את "נאמני אילנות", המחויבים לשמירת העצים הוותיקים בירושלים. הוא חבר בפורום למען הנגשת תחבורה ציבורית לקשישים, פעיל בשמירה על מבנים היסטוריים בעיר ומלווה עמותה של עיוורים מהמגזר הערבי בנצרת.

משנת 2002, פעיל ברוידא במינהל הקהילתי "גינות העיר", כמנהיג קהילתי ויזם חברתי, פרויקט הדגל שלו הוא "בנק הזמן". במסגרת הפרויקט, אנשים "מפקידים" זמן על ידי מתן עזרה לאחרים בתחומים מגוונים ו"פודים" אותו במשהו הנעשה למענם. בבנק זה אין מתנדבים, אלא "תורמי זמן" ו"מקבלי זמן".

מאז הקמתו לפני כ-13 שנים, גדעון עושה שעות רבות בהנחיה ובליווי בנקים ותיקים ובהקמת בנקים חדשים ברחבי הארץ: במגזר החרדי על זרמיו השונים, לבעלי צרכים מיוחדים כמו פגועי נפש ובמוסדות חינוך. לאחרונה הוא יוזם ומלווה מערך רישות קהילתי של חברי הבנק עם קשישים בודדים ונזקקים אחרים הגרים בשכנות. כך, בשעת חירום יוכלו לתת להם מענה ראשוני.

על קבלת האות, אמר ברוידא: "התנדבות בשבילי היא הציונות שלי. יש לי הרבה מוטיבציה לעשייה חברתית ולפיתוח קהילות חסונות".

עופר זאבי המתנדב בשכונת קריית היובל ועיר גנים מטעם עמותת "שכן טוב" הוסיף: "התנדבות בשבילי היא תמיד לחפש איך נכון לעזור למשפחות ומה ואיך להוציא את האנשים מהנזקקות – הארגז עצמו לא מוציא אותם מהעוני – מה שעוזר זה לחזק וללוות את התהליך האישי של המשפחה."

במסגרת התנדבותו עופר מחלק חבילות מזון לכ- 40  משפחות מידי יום שישי. עמותת "שכן טוב" מעבירה לעופר תקציב לחבילת מזון בסיסית, הכוללת בעיקר מוצרים יבשים. במהלך השנים עופר פיתח קשרים בשוק הסיטונאי וכיום, בזכותו, המשפחות מקבלות חבילה עשירה הכוללת גם ירקות ופירות, מוצרי חלב ועוף לשבת.

עופר שואף תמיד להגדיל את הסיוע שהוא נותן למשפחות מעבר לחבילת המזון, כגון סיוע למשפחות ברכישה של מכשירי חשמל בסיסים. נמצא בקשר עם הלשכה לשירותים החברתיים בשכונה לליווי הפרויקט וייעוץ מקצועי מהעובדת הסוציאלית המרכזת של המרכז הסיוע.

זאבי אף הקים קבוצה של מתנדבים בקרב המשפחות המקבלות סיוע שמוסיף להם רובד של העצמה ותחושת יכולת ושייכות. הוא פועל בתוך המתחם של ביה"ס בויאר באריזה ובחלוקת חבילות המזון לבתי המשפחות. וכך מעביר את המסר החברתי של נתינה ומעורבות חברתית לדור הצעיר של התלמידים. עופר מצליח לחבר באנושיות ובדביקות למטרה בין צורך למענה.

רקע על היחידה העירונית להתנדבות בעיריית ירושלים:

בעיר ירושלים חיים כ-800 אלף תושבים, ביניהם אלפי מתנדבים מכל הגילאים ומכל שכבות הציבור: תלמידי תיכון, סטודנטים, חיילים, בעלי מקצועות שונים וכמובן קבוצה גדולה של גימלאים. ההתנדבות מקיפה את כל תחומי החיים: רווחה, חברה, בריאות, איכות הסביבה, חירום ועוד.

היחידה העירונית להתנדבות מקדמת את נושא ההתנדבות בעיר, תוך שמירה על קשר מקצועי עם הגורמים המפעילים ומועצת ארגוני המתנדבים. היחידה מסייעת בגיוס מתנדבים ובשיבוצם, בפיתוח פרויקטים ייחודיים לטובת האוכלוסייה, ובמתן כלים מקצועיים למפעילים ומתנדבים.

אחת הדוגמאות היא תכנית "נאמני השכונה" לפיתוח מערך החירום העירוני ושכונתי של מתנדבים.

בתמונות: ראש העיר מעניק אות הוקרה ליהודה בן יוסף, גדעון ברוידא ולשרה פוקסברומר

(קרדיט: ג'קי לוי)


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה